Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Payson tekniska problem?
- Detta ämne har 15 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av allstars.
-
FörfattareInlägg
-
24 augusti, 2010 kl. 19:32 #113489timmyDeltagare
@jockesoft 9117 wrote:
Detta hände oss med vår gamla lösning och min misstanke är att kunden betalar med kort hos payson och när pengarna dragits så måste de klicka på en knapp till hos payson för att komma tillbaka till shopen och först då läggs ordern, klickar de inte på den sista knappen så dras pengar men ordern läggs inte eftersom shoppen inte vet att betalning skett.
Så om kunden tror att allt är klart när de får kvitto hos payson så blir det problem om ordern läggs först när kunden kommer tillbaka till shoppen från payson.
Mvh
JockeHar samma problem med några beställningar varje månad. Men det gäller kortbetalningar via certitrade. Jag har löst det genom att ordern registreras innan man kommer till certitrade men då som obetald. Det gör att jag kan se obetalda ordrar och köra det mot betalningar som kommit in och får på så sätt en komplett order ändå, utan att behöva kontakta kunden. Jag har hela tiden trott att det har med sessionen att göra på något sätt eftersom jag använder det för att lagra ordern temporärt.
Payson funkar förövrigt bra med bankbetalningar. Har aldrig hört någon som fått tekniskt fel.
24 augusti, 2010 kl. 19:38 #113491DanDeltagareHmm, Certitrade postar och gör maskinanrop till din betalurl och browser_return-filen med ditt ordernummer. Du borde bara kunna uppdatera ”rätt” order där?
Jag skapar också en order per betalförsök, så om någon tar cancel på betalningen och ändrar ordern och ska placera den igen skapas en ny order och sedan uppdaterar jag rätt order med anropet från Certitrade.
Ett tips är att inte döda sessionen innan Certitrade skickat kunden till ”tack för order”-sidan. Dödar man den innan dess kan man nog få sådana här problem och speciellt jobbigt om kunden avbryter ordern, då måste den skapas om igen och all data matas in en gång till.
@timmy 9132 wrote:
Har samma problem med några beställningar varje månad. Men det gäller kortbetalningar via certitrade. Jag har löst det genom att ordern registreras innan man kommer till certitrade men då som obetald. Det gör att jag kan se obetalda ordrar och köra det mot betalningar som kommit in och får på så sätt en komplett order ändå, utan att behöva kontakta kunden. Jag har hela tiden trott att det har med sessionen att göra på något sätt eftersom jag använder det för att lagra ordern temporärt.
Payson funkar förövrigt bra med bankbetalningar. Har aldrig hört någon som fått tekniskt fel.
24 augusti, 2010 kl. 19:55 #113494timmyDeltagare@Dan 9134 wrote:
Hmm, Certitrade postar och gör maskinanrop till din betalurl och browser_return-filen med ditt ordernummer. Du borde bara kunna uppdatera ”rätt” order där?
Jag skapar också en order per betalförsök, så om någon tar cancel på betalningen och ändrar ordern och ska placera den igen skapas en ny order och sedan uppdaterar jag rätt order med anropet från Certitrade.
Ett tips är att inte döda sessionen innan Certitrade skickat kunden till ”tack för order”-sidan. Dödar man den innan dess kan man nog få sådana här problem och speciellt jobbigt om kunden avbryter ordern, då måste den skapas om igen och all data matas in en gång till.
Mm, det har du rätt i. Tänkte jag inte på faktiskt utan gjorde en snabblösning.
Tycker det är bra att lagra ordern innan betalning för då kan man följa upp och maila de kunder som inte lyckats betala och försöka hjälpa till.Jag dödar inte sessionen men av någon anledning så verkar det som den inte alltid hänger med. Är nog min kod som det är fel på
25 augusti, 2010 kl. 18:31 #113554allstarsDeltagareJag har också upplevt problem med att kunder inte får igenom kort och det verkar vara Swedbank som är den gemensamma nämnaren.
Paysons support är inte till hjälp utan allt fungerar alltid.
26 augusti, 2010 kl. 07:56 #113562PatrikSDeltagareJa internetbanksbetalningar verkar fungera utan det är kort. När jag själv skulle göra en testbeställning så skrev jag fel 3dsecure lösenord Så måste sätta ett nytt så att jag kan se så att hela processen fungerar.
12 oktober, 2010 kl. 11:01 #115043allstarsDeltagareja det låter bekant att betalning med Swedbankkort hos Payson orsakar fel.
Buu för dem. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.