Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Payson tekniska problem?
- Detta ämne har 15 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av allstars.
-
FörfattareInlägg
-
24 augusti, 2010 kl. 10:19 #94835PatrikSDeltagare
Hej,
Nu vänder jag mig väl till dem som använder Payson främst. Vi får dagligen folk som får ”tekniskt fel” från Payson när dem försöker att betala. Samtidigt som det fungerar för flera andra som handlar.
Kunderna som haft problem ger inte ute allt för mycket information mer än att det blivit fel eller att texten ”tekniskt fel” kommit upp.Är det någon av er andra butiker som upplevt det?
Nu har Payson lunchstängt men tänkte ringa och fråga dem, men får väl som vanligt svaret ”nej vi har inga problem”.
Vore intressant att veta.
Mvh
Patrik24 augusti, 2010 kl. 10:37 #113464ParvelitoDeltagareJag känner igen det där. Jag har senaste månaden fått en hel del indikationer på att något hos Payson är överbelastat, i synnerhet kvällstid när betalningsflödet från Tradera är stort.
24 augusti, 2010 kl. 10:46 #113465Katrin LundgrenDeltagareVi har en kund med dessa problem. Själv kör jag inte payson
24 augusti, 2010 kl. 11:06 #113466DanDeltagareJag kör Pingdom på alla betalleverantörer och kikade just på Payson och den betalURL jag pingar. Där har jag 100% uptime och inga spikar i responstiden under kvällen. Ligger stadigt runt 400-500 ms.
Men jag kan ha en annan anropsurl än er.
https://www.payson.se/merchant/default.aspx
Kör jag
24 augusti, 2010 kl. 11:14 #113467PatrikSDeltagare”Skönt” att veta att andra upplevt problem också.
Dan: Kunderna kommer till Payson så den länk du pingar fungerar helt klart. Det är när dem skrivit in kortnr som felet uppstår (i alla fall enligt dem kunder jag pratat med).
Jag har nu varit i kontakt med Payson och dem såg inga fel i sig och dem hade inga störningar. Så deras tips var att det är VerifiedByVisa som strular, att kunderna kanske inte aktiverat det på sina kort och då kan det resultera i en sida som säger ”tekniskt fel”.
Just nu kontaktar jag några kunder för att se så att dem aktiverat det på sina kort.
Då vi har lite äldre kunder så kan jag tänka mig att det kan vara i alla fall en av orsakerna.Återkommer om jag får mer information.
24 augusti, 2010 kl. 13:43 #113473MagnusDeltagareJag har några enstaka fel varje månad då jag får in pengar på kontot men ej får någon order registrerad. Misstänker att det kan bero på att de har försökt betalat flera gånger med olika kort eller hoppat fram o tillbaks i e-butiken.
24 augusti, 2010 kl. 14:02 #113474jockesoftDeltagare@Magnus 9116 wrote:
Jag har några enstaka fel varje månad då jag får in pengar på kontot men ej får någon order registrerad. Misstänker att det kan bero på att de har försökt betalat flera gånger med olika kort eller hoppat fram o tillbaks i e-butiken.
Detta hände oss med vår gamla lösning och min misstanke är att kunden betalar med kort hos payson och när pengarna dragits så måste de klicka på en knapp till hos payson för att komma tillbaka till shopen och först då läggs ordern, klickar de inte på den sista knappen så dras pengar men ordern läggs inte eftersom shoppen inte vet att betalning skett.
Så om kunden tror att allt är klart när de får kvitto hos payson så blir det problem om ordern läggs först när kunden kommer tillbaka till shoppen från payson.
Mvh
Jocke24 augusti, 2010 kl. 15:56 #113483JoelDeltagare@PatrikS 9110 wrote:
Jag har nu varit i kontakt med Payson och dem såg inga fel i sig och dem hade inga störningar. Så deras tips var att det är VerifiedByVisa som strular, att kunderna kanske inte aktiverat det på sina kort och då kan det resultera i en sida som säger ”tekniskt fel”.
Just nu kontaktar jag några kunder för att se så att dem aktiverat det på sina kort.
Då vi har lite äldre kunder så kan jag tänka mig att det kan vara i alla fall en av orsakerna.Lite offtopic men ang. avbrutna köp med kort …
Jag har aktivt valt att avaktivera VerifiedByVisa/3D Secure (använder Payer, alltså inte Payson). Hur som helst så har det resulterat i att betydligt fler betalförsök med kort går igenom än tidigare. Jag står själv för risken vid eventuellt bedrägeri men vi går igenom alla ordrar manuellt och det är ganska lätt att hitta eventuella bedrägeriförsök. Än så länge har vi inte åkt dit iaf *peppar peppar*. Kunden upplever hela köpprocessen med kort betydligt smidigare utan 3dSecure.
Jag vet att det har diskuterats livligt tidigare men tyvärr så är det få bankkunder (än så länge) som har koll på det här med 3d Secure och själva extrarutan som dyker upp är både krånglig och ser oseriös ut.
/Joel
24 augusti, 2010 kl. 16:31 #113485jockesoftDeltagareÄr detta en inställning du själv kan göra hos payer?
24 augusti, 2010 kl. 16:50 #113486JoelDeltagareDet stämmer!
Se bifogad fil.
/Joel
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.