Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Paypal adaptive (chained payment) och bokföring?
- Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av rask.
-
FörfattareInlägg
-
27 juni, 2013 kl. 11:57 #100304raskDeltagare
Hej,
Jag är ny här men har surfat runt en hel del för att lära mig på detta fina forum.
Vi tittar på att ta fram en portal där säljare kan registera sin egen profil och kan lägga upp sina egna produkter under eget namn. Det blir lite som ett varuhus där säljarna betalar för att få synas i och sälja sina saker.
Vi står för alla bekvämligheter så som en webportal, betalningssystem osv. Dvs, lite som ett full-service blocket. Skillnaden blir att vi tar en mindre kommissionsavgift vid varje köp.
Enligt skatteverket kallas detta ”Förmedling i annans namn för annans räkning”.
För att få det att fungera tänkte vi använda oss av Paypals adaptive payment och mer specifikt subtypen chained payment. Denna innebär att betalningsflödet är enligt följade:
Betalningen sker till vår applikation på hemsidan, vi behåller en del i kommission och resterande belopp förmedlas till en eller flera säjare.
Då vi aldrig äger varorna, inte tar emot pengarna för dem och inte heller säljer dem i vårt eget namn är vår tanke att enbart behöva bokföra kommissionen.
Självklart är det dock så att kunderna behöver få kvitton på hela sitt belopp samt ev ingående moms.
Min grundtanke är därför som följer, kan någon hjälpa mig med att reda ut om detta är korrekt eller inte?:
– Vid ett köp uppfärdar vi ett kvitto/följesedel i säljaren namn. Detta kvitto har säljaren säljarens alla uppgifter och eventuell moms. Säljaren och köparen fått var sin elektronisk kopia på detta att använda i sin bokföring. Kvittot sparar vi för vår referens men ej till vår bokföring.
– Vi utfärdar ett separat kvitto till säljaren med vår kommissionsavgift som vi dels sparar till vår bokföring (intäkt) och säljaren kan använda för att dra av kostnaden för kommissionen (utgift).
Stämmer detta eller är jag helt ute och cyklar?
Tacksam för svar!
27 juni, 2013 kl. 13:52 #165307VATadviserDeltagareHej
Vi kan hjälpa dig med det här men det kan vi inte göra med det du har skrivit som underlag. Det går tyvärr heller inte att göra detta utan att göra en ordentlig utredning. Något som kan komma att bli ganska dyrt. Man får gå igenom vad det är Ni säljer egentligen. En Elektronisk tjänst (så som det ser ut som att Ni vill att det ska vara) eller varor som kanske någon annan anser att det skall var. Dessutom kanske det varierar lite beroende på vad som de facto säljs i butiken.
Kontakta mig om du vill att vi skall kika på det.
Mvh
Stefan27 juni, 2013 kl. 15:26 #165310raskDeltagareVi är i vi uppstarten och det innebär att visionerna är stora och möjligheterna många men däremot är det sämre med kapitalet. Hade vi haft pengarna hade vi gärna gått till Stefan men nu behöver jag forumet samlade hjälp för att reda ut begreppen.
Antar att det är två frågor som gäller:
– Är det ”förmedling av vara/tjänst i annans namn för annans räkning”? Eller är det ”förmedling i eget namn för annans räkning”?
– Om det är det förstnämnad, dvs ”annans namn för annans räkning”, är det rätt sätt att bokföra?
28 juni, 2013 kl. 12:09 #165325wtorslerDeltagareHej,
Den tekniska lösningen är fullt möjlig! Jag vill dock nämna att själva integrationen är ett utav dem svåraste av alla våra produkter och inte minst att få godkännande av produktteamet för få använda Adaptive Payments.
Först och främst måste ni skapa er integration i testmiljön hos PayPal (http://www.paypal.se/developer) är det något ni har börjat med ännu?
Skicka mig gärna ett mail så går vi vidare därifrån om du väljer att använda PayPal som betalningsalternativ.
Trevlig helg!
29 juni, 2013 kl. 18:19 #165375raskDeltagare@wtorsler 66289 wrote:
Hej,
Den tekniska lösningen är fullt möjlig! Jag vill dock nämna att själva integrationen är ett utav dem svåraste av alla våra produkter och inte minst att få godkännande av produktteamet för få använda Adaptive Payments.
Först och främst måste ni skapa er integration i testmiljön hos PayPal (http://www.paypal.se/developer) är det något ni har börjat med ännu?
Skicka mig gärna ett mail så går vi vidare därifrån om du väljer att använda PayPal som betalningsalternativ.
Trevlig helg!
Vi har redan tillgång till adaptivemodul för PayPal och rent tekniskt är det inte några konstigheter. Vi har ett developerkonto och de var relativt enkelt att få godkännande för en applikation. Vi kommer dock nog att behöva göra om denna process då vi med all sannolikhet kommer att göra om det då vi bytt till en annan plattform.
Min fråga gäller dock inte de rent tekniska bitarna utan främst de skattetekniska i samband med denna typ av lösning.
Ingen som kan ge några svar?
2 juli, 2013 kl. 19:15 #165489raskDeltagare*bump*
Ingen som kan ge lite input?
2 juli, 2013 kl. 19:56 #165494DanDeltagareDet är avancerat nog att du bör kolla med skattejurister eller liknande. Kolla även upp om ni lyder under finansinspektionens regler. Då blir det genast komplicerat och dyrt.
3 juli, 2013 kl. 12:10 #165544wtorslerDeltagare@rask 66476 wrote:
*bump*
Ingen som kan ge lite input?
Testa lyckan på:
Ekonomi & Företagande – Ehandel.se ?Annars skulle jag följa Dans råd!
8 juli, 2013 kl. 06:58 #165706raskDeltagareTack för svaren.
Nu har jag tagit hjälp av skatteverket. Pratat med två oberoende momsspecialister som båda gett samma svar. Tydligen är det varken svårt eller särskilt komplicerat och allt är klart för vår del. Det vi skriver ovan stämmer, det viktiga är att det framgår klart och tydligt att det inte är vi utan personen i fråga som är säljaren och att säljaren står för både prissättning och leverans. Jämför med till exempel Tradera.
Det som fungerade väldigt bra för oss var att tydligt skriva ihop sitt upplägg och maila över till Skatteverket. De ringer upp efter att de läst igenom och du får ditt svar. Ibland kan det vara bra att även få det skriftligt men i vårt fall kändes det inte som något gränsfall du vi pratade men flera som gav samma svar.
Om Stefan på VAT-Adviser tycker det är svårt så kan man fundera på deras kompetens…
8 juli, 2013 kl. 07:51 #165707AbbesnabbDeltagare”Svårt”?
Jag tolkar det som Stefan på VAT-adviser vill göra en ”ordentlig utredning” innan han svarar på riktigt. Kanske prata med oberoende momsspecialister, sätta sig in i en utförlig beskrivning av upplägget, kontakta Skatteverket eller något liknande. Inte vet jag, men ”svårt” tolkar jag det inte som. Däremot ganska seriöst och kompetent att inte ge ett tvärsäkert svar med eventuellt bristande underlag på ett forum.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.