Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Paypal
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av Andreas.
-
FörfattareInlägg
-
3 juli, 2012 kl. 21:15 #98378sanmicDeltagare
Vi har funderat på att införa Paypal som betalningsalternativ i vår webshop, men har fått för oss att det kan medföra mer trassel med kunder som inte är nöjda (eller bara säger att dem inte är nöjda) med produkten och sedan ganska enkelt kan få tillbaka pengarna från Paypal.
Troligen har vi bara fått det om bakfoten, men några härinne kanske har mer egen erfarenhet att dela med sig av.
Vi skickar ju mest mat & godis och den biten känns lite luddig, jag antar att det egentligen inte räcker med att skriva i de egna villkoren att vi inte garanterar färskheten osv.
Alla som har lite info att bidra med får gärna svara
3 juli, 2012 kl. 21:44 #148197Richie72DeltagareVi har PayPal sedan några år. Vi har inte upplevt det som ett problem. Jag tycker PayPal är ett bra alternativ som ni absolut bör införa.
4 juli, 2012 kl. 05:03 #148206FredrikGustDeltagareHar en relativt stor andel kunder som betalar med PayPal. Det har så här långt fungerat bra då det är mest små ordrar som går den vägen, vilket är tur pga de relativt höga avgifterna.
Man ska vara medveten om att de kan få för sig att frysa pengarna inne i väntan på utredning om det skulle uppstå någon osäkerhet och då kan det dröja bra länge innan man får ut dem.
Vi införde PayPal eftersom folk vill kunna betala med kort utan att ha säkerhetsdosan med sig, vilket ju i sig är ett problem. Har returnerat någon betalning när det varit oklarheter kring om en beställning varit korrekt eller inte.
4 juli, 2012 kl. 06:42 #148210JohanRDeltagareOm du bara säljer inom Sverige så tycker jag du utan tvekan ska köra på payson. Annars kör på paypal!
4 juli, 2012 kl. 07:30 #148213sanmicDeltagareOm du bara säljer inom Sverige så tycker jag du utan tvekan ska köra på payson. Annars kör på paypal!
Vi säljer i princip enbart utomlands och använder idag i första hand DIBS som vi har ett rätt bra avtal med.
Har en relativt stor andel kunder som betalar med PayPal. Det har så här långt fungerat bra då det är mest små ordrar som går den vägen, vilket är tur pga de relativt höga avgifterna.
Har du funderat på att ta ut någon avgift när kunderna väljer Paypal eller är det betraktat som tabu?
Vår snittorder ligger på 1000kr så det blir ju en del med avgifterna, typ 35-40kr per order.
4 juli, 2012 kl. 08:30 #148232AndreasDeltagarePaypal, har dåliga växelkurser samt hög transaktionsprocent per order om an inte säljer mycket via dem. Det går inte att förhandla sig till bättre priser.
Sedan när de uppstår problem och de gör en undersökning, så innebär de inte bara att man skall söka fram de material de behöver utan resultatet efter några veckor innebär oftast att kunden får tillbaka sina pengar.
Då står du där med skickad produkt och inga pengar. Som tur är så har alla kunder hittills varit förstående och betalt in pengarna på annat vis i efterskott. Brukar försöka vänta en dag före jag hanterar en order via Paypal så man hinner se om det blir någon undersökning eller inte. Men ibland kan de starta undersökningen först flera dagar senare också.
Ja, jag har kvar Paypal. Men gillar inte det, främst för utländska kunder.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.