Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Påslag av produkter
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av vidis.
-
FörfattareInlägg
-
27 april, 2012 kl. 15:08 #98003vidisDeltagare
Jag började klia mig lite i huvudet idag när jag skulle räkna ut påslaget på en produkt från en av våra leverantörer.
Leverantören informerade mig att de tar utpriset (ink moms) och delar detta med inköpspriset (ex moms) för att få fram påslaget.
I min bok så tycker jag att man inte kan blanda ink och ex moms priser fram och tillbaka men det kanske bara är jag som tänker fel här.
Bode det inte vara att man ska ta utpriset (ex moms) och dela det med inköpspriset (ex moms) för att få fram påslaget.
Jag menar momsen är ju något som vi företagare aldrig får smaka på
Hur gör ni andra när ni räknar ut era påslag fram och tillbaka?27 april, 2012 kl. 15:36 #143795JimmysDeltagareDet är väl mest inom kläder som de räknar påslag/faktor med inpris ex mot utpris ink, det blir ju ett till synes högre påslag eller marginal på det sättet.
—
I am here: http://tapatalk.com/map.php?5xhx2228 april, 2012 kl. 06:55 #143918hansandersDeltagare@vidis 42823 wrote:
I min bok så tycker jag att man inte kan blanda ink och ex moms priser fram och tillbaka men det kanske bara är jag som tänker fel här.
Det står helt rätt i din bok, och du tänker helt rätt också.
Att ta med moms i sina marginalberäkningar blir onödigt komplicerat.28 april, 2012 kl. 08:40 #143923RikardDeltagareDitt tänk är rätt men traditionell butikshandel har räknat som din leverantör säger, exempelvis klädbutiker.
30 april, 2012 kl. 09:24 #144090vidisDeltagareTack för alla svar. Känns skönt att man inte är helt rudad då
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.