Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Parasitering via Adwords
- Detta ämne har 18 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av Abbesnabb.
-
FörfattareInlägg
-
10 december, 2012 kl. 16:15 #156938CarlDeltagare
@FredrikGust 51507 wrote:
Upptäckte när jag hade bred matchning på något av mina sökord att folk sökt på ett konkurrerande butiksnamn och klickat in på min annons. Inte riktigt mitt sätt att göra affärer på så de sökorden gick bort direkt.
Undrar ibland riktigt hur annonser matchas mot sökningar baserat på det som man betalar för, men det är väl här man använder en konsult för att göra rätt och inte jobba med bred matchning.
Ja, så kan det gå!
Jag skulle nog vilja tipsa dig om att börja jobba med ngt man kallar för ”BMM – Broad Match Modifier”, vilket är en något snävare version av bred matchning.Det här är något som med fördel tillämpas på de flesta kampanjer egentligen. Man kan nog räkna ut själv när man bör tillämpa fras-matchning eller exakt matchning. Personligen tycker jag BMM fungerar bäst i de flesta lägen.
11 december, 2012 kl. 18:09 #157019RobiinDeltagareVi brukar generellt inte lägga in konkurrenter som sökord för våra kunder men det finns några tillfällen när det kan vara bra. Ett exempel är när en konkurrent marknadsför sig hårt offline med t.ex. Radioreklam. Att då lägga in konkurrenten som ett sökord gör att även vår kund drar nytta av konkurrentens reklamkampanj. Vi har flera exempel när detta gett en rejäl boost. Om konkurrenten själv inte använder Adwords så bli effekten ännu bättre.
15 december, 2012 kl. 19:44 #157196Runns.seDeltagare@Robiin 57496 wrote:
Vi brukar generellt inte lägga in konkurrenter som sökord för våra kunder men det finns några tillfällen när det kan vara bra. Ett exempel är när en konkurrent marknadsför sig hårt offline med t.ex. Radioreklam. Att då lägga in konkurrenten som ett sökord gör att även vår kund drar nytta av konkurrentens reklamkampanj. Vi har flera exempel när detta gett en rejäl boost. Om konkurrenten själv inte använder Adwords så bli effekten ännu bättre.
Helt apropå… fick för ett tag sedan ett mail från en konkurrents advokat som hade varumärksskyddat ett ord som låg bland mina sökord och skulle direkt stämma mig om inte detta plockades bort, orka bråka tänkta jag och plockade bort det. Kan man få betala böter för att man använder ett ord som någon ”äger”?
16 december, 2012 kl. 02:06 #157203KaugesaarDeltagare@Runns.se 57693 wrote:
Helt apropå… fick för ett tag sedan ett mail från en konkurrents advokat som hade varumärksskyddat ett ord som låg bland mina sökord och skulle direkt stämma mig om inte detta plockades bort, orka bråka tänkta jag och plockade bort det. Kan man få betala böter för att man använder ett ord som någon ”äger”?
Ja och nej. Finns två olika sätt att se på det.
Att ha din konkurrent eller något varumärkesskydat sökord i din sökordslista är verkar okej. Det fastslog nyligen marknadsdomstolen, Fritt fram för sökordskrig på webben – IDG.se
Vad som däremot gäller om du nämner en konkurrent eller ett ord som ligger under varumärkesskydd i din annons vet jag inte. Men ganska säker på att det är en helt annan tolkning. Du går ju även att varumärkesskydda sig i adwords, vilket gör att annonsörer behöver tillstånd från varumärkesinnehavaren för att få använda deras varumärke i annonstexten.
16 december, 2012 kl. 10:19 #157206GregerADeltagareDet är ett tag sedan jag tittade lite i Googles regler, så jag kan dels minnas fel, och de kan ha ändrat reglerna, men så här uppfattade jag det:
Det är ok att använda någon annans namn/varumärke som sökord.
Det är inte ok att visa någon annans namn/varumärke i annonsen.
Så om Philips vill använda Sony som sökord så är det ok, så länge de bara visar ”Philips TV – ett bättre alternativ” typ – men alltså inte ”Vill du ha något bättre än Sony” typ.
17 december, 2012 kl. 08:34 #157262CarlDeltagare@GregerA 57704 wrote:
Det är ett tag sedan jag tittade lite i Googles regler, så jag kan dels minnas fel, och de kan ha ändrat reglerna, men så här uppfattade jag det:
Det är ok att använda någon annans namn/varumärke som sökord.
Det är inte ok att visa någon annans namn/varumärke i annonsen.
Så om Philips vill använda Sony som sökord så är det ok, så länge de bara visar ”Philips TV – ett bättre alternativ” typ – men alltså inte ”Vill du ha något bättre än Sony” typ.
Så länge ett varumärke inte är skyddat ”hos” Google så är det fritt fram att använda ett varumärke i både sökord och annonstext.
Den advokaten som hotar med stämning kanske borde botanisera lite i Googles regelverk innan de agerar sådär. Kan ju bli kostsamt för deras del. Onödigt inte minst då det tar typ fem minuter att anmäla ett varumärke för skydd i Googles nätverk.EDIT: OM ett varumärke är skyddat så kommer din annons inte att bli godkänd. Med andra ord: så länge din annons är godkänd och ”live” så kan du sitta lugnt i båten.
(Ska väl även tillägga att det i vissa fall kan förekomma separata överenskommelser, men som sagt, så länge din annons är godkänd av Google så borgar Google för att din annons är enligt regler godkänd)17 december, 2012 kl. 09:57 #157268AbbesnabbDeltagareTolkar Googles villkor på samma sätt som Greger. Det som ställer till förvirring kan vara att det tidigare var förbjudet enligt Googles villkor att även använda andras varumärken som sökord för Adwords men så är det alltså inte längre, du får, som Greger säger trigga igång din annons på konkurrentens varumärke (utan att nämna det i din annonstext).
17 december, 2012 kl. 11:04 #157270KaugesaarDeltagareKanske bör nämnas, men vad Googles villkor säger har ju inget att göra med vad marknadsdomstolen säger. Skulle det vara så att ni använder en konkurrents varumärke i era annonser så kan ni inte luta er tillbaka på att googles villkor tillåter det. Det är upp till marknadsdomstolen. Så får man advokatbrev, är det minsta rädd, så bör man nog ta bort det i annonstexterna. Vad gäller sökord kan man kanske hänvisa till dom 2012:15 (länk)
18 december, 2012 kl. 08:14 #157317AbbesnabbDeltagare… och för den som vill ha populärversionen av domen: Fritt fram för sökordskrig på webben – IDG.se
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.