Startsida Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Påminna folk som inte gått igenom kassan?

Visar 10 inlägg - 71 till 80 (av 91 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #130595
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Dessa uppgifter tackar vi för:)

    @Lastbryggan 27876 wrote:

    Lite ”kassa-statistik” så här på måndagkvällen.

    Så här ser det ut senaste månaden efter att vi införde påminnelsemejl till misslyckade köp.

    66,8% av alla som går till kassan genomför sina köp.
    3,4% av de som ville genomföra köpet misslyckas och mejlas.
    29,8% lämnar kassan utan att slutföra köpet.

    Av de 3,4% som misslyckats med sina köp ser fördelningen ut på följande sätt:
    64,7% Kortbetalning.
    23,6% Faktura.
    11,7% Delbetalning.

    Av dessa 3,4% som vi mejlat har 52,9% blivit genomförda köp inom 10 dagar.
    Ingen av de vi har mejlat automatiskt har reagerat negativt, flera personer har uttryckt sig mycket positivt. Hade en kund som ringde och tyckte att det var fantastiskt att vi jobbade i lördags och mejlade honom :)

    #131119
    Ms. Therese
    Deltagare

    Vi brukar maila de som vi ser blivit nekade faktura/delbetalning från Klarna och erbjuda dem att shoppa ändå. De flesta av dem tackar och shopparm några få svarar inte men ingen har verkat irriterad över våra mail utan snarare tacksamma.
    Kan man se i t.ex. Dibs de som blivit nekade kortköp? Vi får en del mail om detta från kund samt ser det när vi ska acceptera kortköp för spcifik kund men kan man kolla det annars?

    #131120
    Abbesnabb
    Deltagare

    En del manuell hantering, men går det inte att logga in i DIBS-administrationen och titta under ”Nekade betalningar”?

    #131125
    Ms. Therese
    Deltagare

    @Abbesnabb 28847 wrote:

    En del manuell hantering, men går det inte att logga in i DIBS-administrationen och titta under ”Nekade betalningar”?

    Hm, hittar någon parameter med antal nekad köp men kan inte specifiera det. Kollar ett översikt på alla genomförda köp samt återbetalningar men inga nekade? Får väl kolla vidare…

    #131126
    Abbesnabb
    Deltagare

    Vi har kanske olika administrativa gränssnitt, men jag tittar på Betalningar-Nekade (och definierar under vilken period).

    #131158
    bell
    Deltagare

    Ni som mailar, mailar ni alltid 6 timmar senare t ex? Eller mailar ni inom vissa tider på dygnet, t ex 08.00 – 18.00?

    Funderar på de som misslyckas att genomföra ett köp kl 22.00 och får ett mail från Jeff som sitter och knegar kl 04.00 :)

    /Bell

    #131166
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag mailar allt manuellt än så länge och det funkar kalasbra, så det kan vara tio minuter efter en order som inte gått igenom av olika anledningar till 12 timmar efteråt.

    @bell 28888 wrote:

    Ni som mailar, mailar ni alltid 6 timmar senare t ex? Eller mailar ni inom vissa tider på dygnet, t ex 08.00 – 18.00?

    Funderar på de som misslyckas att genomföra ett köp kl 22.00 och får ett mail från Jeff som sitter och knegar kl 04.00 :)

    /Bell

    #131440
    Jeff
    Deltagare

    Vi har haft funktionen igång nu i 2.5 månad och det har genererat 45 ordrar från folk som klickat sig in genom mailet.

    Vi har fått mycket tacksam och glad respons från kunder som både gått in och lagt en ny beställning och även besvarat mailet med anledning varför de inte gått igenom första gången (Suttit på jobbet utan bankdosa, Glömt visakortet på jobbet osv.).

    #146356
    Joel
    Deltagare

    Träffade ett företag på NES som ”jobbade med att ta hand om övergivna kundkorgar”. Förstod inte först vad det innebar men säljaren förklarade det som att de installerar en liten javascriptkod i e-butikens kassa, som sedan känner av om en besökare/kund knappar in sin e-postadress i fältet för e-postadress och sparar denna automatiskt. Om kunden sedan inte avslutar sin beställning så kan e-butiksägaren skicka ut ett mail till e-postadressen och fråga om det var några frågetecken.

    Smart grej tyckte jag. Men varför betala för det när man kan göra det själv? Så vi programmerade om vårt script som förklarats tidigare här i tråden så att det numera mailar kunder som skriver in sin e-postadress i kassan men inte avslutar sin beställning.

    Med andra ord behöver kunden inte ens klicka på skicka-knappen i kassan för att bli registrerad. Några få kunder kommer säkert störa sig på det, men många andra har säkert haft någon fundering eller fråga som gjort att de inte avslutat sin order i kassan och då är det kanon att vi mailar dem och frågar om vi kan hjälpa till med något.

    Självklart ser det ut som att mailet är personligt och kommer från Jeff på kundtjänst :)

    #146359
    PalMik
    Deltagare

    Kommer testa SaleCycle – Specialising in abandoned cart recovery inom nån månad först i usa och sen i Tyskland. Jag oroar mig precis som några var inne på huruvida det öht är lagligt att skicka ut ett mail med personifierad information utan att kunden egentligen registrerat sig på siten i EU och specifika länder.

    Samt hur kunderna reagerar såklart, är nog väldigt olika beroende på land som nämndes.

Visar 10 inlägg - 71 till 80 (av 91 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.