Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Påminna folk som inte gått igenom kassan?
- Detta ämne har 90 svar, 34 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 1 månad sedan av ducedo.
-
FörfattareInlägg
-
20 november, 2011 kl. 11:05 #130595Jimmy OstromDeltagare
Dessa uppgifter tackar vi för:)
@Lastbryggan 27876 wrote:
Lite ”kassa-statistik” så här på måndagkvällen.
Så här ser det ut senaste månaden efter att vi införde påminnelsemejl till misslyckade köp.
66,8% av alla som går till kassan genomför sina köp.
3,4% av de som ville genomföra köpet misslyckas och mejlas.
29,8% lämnar kassan utan att slutföra köpet.Av de 3,4% som misslyckats med sina köp ser fördelningen ut på följande sätt:
64,7% Kortbetalning.
23,6% Faktura.
11,7% Delbetalning.Av dessa 3,4% som vi mejlat har 52,9% blivit genomförda köp inom 10 dagar.
Ingen av de vi har mejlat automatiskt har reagerat negativt, flera personer har uttryckt sig mycket positivt. Hade en kund som ringde och tyckte att det var fantastiskt att vi jobbade i lördags och mejlade honom28 november, 2011 kl. 09:10 #131119Ms. ThereseDeltagareVi brukar maila de som vi ser blivit nekade faktura/delbetalning från Klarna och erbjuda dem att shoppa ändå. De flesta av dem tackar och shopparm några få svarar inte men ingen har verkat irriterad över våra mail utan snarare tacksamma.
Kan man se i t.ex. Dibs de som blivit nekade kortköp? Vi får en del mail om detta från kund samt ser det när vi ska acceptera kortköp för spcifik kund men kan man kolla det annars?28 november, 2011 kl. 09:17 #131120AbbesnabbDeltagareEn del manuell hantering, men går det inte att logga in i DIBS-administrationen och titta under ”Nekade betalningar”?
28 november, 2011 kl. 09:48 #131125Ms. ThereseDeltagare@Abbesnabb 28847 wrote:
En del manuell hantering, men går det inte att logga in i DIBS-administrationen och titta under ”Nekade betalningar”?
Hm, hittar någon parameter med antal nekad köp men kan inte specifiera det. Kollar ett översikt på alla genomförda köp samt återbetalningar men inga nekade? Får väl kolla vidare…
28 november, 2011 kl. 09:56 #131126AbbesnabbDeltagareVi har kanske olika administrativa gränssnitt, men jag tittar på Betalningar-Nekade (och definierar under vilken period).
28 november, 2011 kl. 13:04 #131158bellDeltagareNi som mailar, mailar ni alltid 6 timmar senare t ex? Eller mailar ni inom vissa tider på dygnet, t ex 08.00 – 18.00?
Funderar på de som misslyckas att genomföra ett köp kl 22.00 och får ett mail från Jeff som sitter och knegar kl 04.00
/Bell
28 november, 2011 kl. 13:45 #131166Jimmy OstromDeltagareJag mailar allt manuellt än så länge och det funkar kalasbra, så det kan vara tio minuter efter en order som inte gått igenom av olika anledningar till 12 timmar efteråt.
@bell 28888 wrote:
Ni som mailar, mailar ni alltid 6 timmar senare t ex? Eller mailar ni inom vissa tider på dygnet, t ex 08.00 – 18.00?
Funderar på de som misslyckas att genomföra ett köp kl 22.00 och får ett mail från Jeff som sitter och knegar kl 04.00
/Bell
1 december, 2011 kl. 09:04 #131440JeffDeltagareVi har haft funktionen igång nu i 2.5 månad och det har genererat 45 ordrar från folk som klickat sig in genom mailet.
Vi har fått mycket tacksam och glad respons från kunder som både gått in och lagt en ny beställning och även besvarat mailet med anledning varför de inte gått igenom första gången (Suttit på jobbet utan bankdosa, Glömt visakortet på jobbet osv.).
26 maj, 2012 kl. 10:01 #146356JoelDeltagareTräffade ett företag på NES som ”jobbade med att ta hand om övergivna kundkorgar”. Förstod inte först vad det innebar men säljaren förklarade det som att de installerar en liten javascriptkod i e-butikens kassa, som sedan känner av om en besökare/kund knappar in sin e-postadress i fältet för e-postadress och sparar denna automatiskt. Om kunden sedan inte avslutar sin beställning så kan e-butiksägaren skicka ut ett mail till e-postadressen och fråga om det var några frågetecken.
Smart grej tyckte jag. Men varför betala för det när man kan göra det själv? Så vi programmerade om vårt script som förklarats tidigare här i tråden så att det numera mailar kunder som skriver in sin e-postadress i kassan men inte avslutar sin beställning.
Med andra ord behöver kunden inte ens klicka på skicka-knappen i kassan för att bli registrerad. Några få kunder kommer säkert störa sig på det, men många andra har säkert haft någon fundering eller fråga som gjort att de inte avslutat sin order i kassan och då är det kanon att vi mailar dem och frågar om vi kan hjälpa till med något.
Självklart ser det ut som att mailet är personligt och kommer från Jeff på kundtjänst
26 maj, 2012 kl. 10:36 #146359PalMikDeltagareKommer testa SaleCycle – Specialising in abandoned cart recovery inom nån månad först i usa och sen i Tyskland. Jag oroar mig precis som några var inne på huruvida det öht är lagligt att skicka ut ett mail med personifierad information utan att kunden egentligen registrerat sig på siten i EU och specifika länder.
Samt hur kunderna reagerar såklart, är nog väldigt olika beroende på land som nämndes.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.