Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Påminna folk som inte gått igenom kassan?
- Detta ämne har 90 svar, 34 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 1 månad sedan av ducedo.
-
FörfattareInlägg
-
24 september, 2011 kl. 22:02 #127577GustavDeltagare
@Jimmy; du kan omöjligt ha missat alla skriverier om Facebook, Google, mfl och problematiken med att människor känner sig kartlagda på nätet? Samtliga här på forumet upplever förmodlige debatten som starkt överdriven, men det beror på att vi vet hur det fungerar, vilka ”riskerna” är och hur man skyddar sig. Men debatten har inte uppstått ur tomma intet. Det finns folk som är oroliga.
Krav på registrering i varukorgen sänker som bekant avslutningsfrekvensen. Detta trots att kunden inte måste ange sina uppgifter mer än en gång och att uppgifterna loggas i kundregistret oavsett om man väljer gästköp eller registrering. Människor är inte alltid rationella.
Jag tvivlar inte på att många genomför köpet efter det att man har mailat dem. Tittar jag i min egen statistik så har nästan åtta av tio som misslyckats med en beställning (eller kanske avsiktligen avbrutit den), genomfört en lyckad beställning inom en sjudagarsperiod. Det trots att jag inte har mailat någon (oroväckande många kortbetalningar som avbryts dock).
Men nog om det. Alla verksamheter är unika. Det som gäller i mina butiker behöver inte gälla i din och tvärtom.
@Mats; japp, jag var min vana trogen inne och rotade i din varukorg i och med att du hade implementerat en ny funktion. Jag ser att jag har ett missat samtal från dig, så jag slår en pling under morgondagen om du inte är upptagen. Nu tänkte jag precis gå och lägga mig.Quote:Skall bli intressant att följa upp vad det kommer att ge i ”bonus-försäljning”.Vet du vad jag tror att bonusförsäljningen till största delen kommer att bestå av? Fler outlösta postförskott . Titta jag i min egen statistik så är folk som blivit nekade kortbetalning och faktura och som sedan har beställt mot postförskott, starkt överrepresenterade när det kommer till att inte lösa ut sina beställningar.
Men jag har haft fel många gånger förut. Så du kanske får ett halvt dussin förskottsbetalningar extra dagligen och då står jag där med lång näsa :o.
25 september, 2011 kl. 09:21 #127596Jimmy OstromDeltagareNej givetvis har man inte missat att ”storebror ser oss”.
Absolut finns det säkert folk som är oroliga för detta. Men frågan om ett mail som ”något gick tyvärr fel när du försökte beställa av oss” gör att folk blir rädda?
Oavsett så handlar det såklat om att vi ska sälja och göra livet enklare för kunder att handla av oss alla, och är det så att kunder tar illa upp av sådana här mail så lär det komma fram och då får man ta ställning till det då.
@Gustav 24917 wrote:
@Jimmy; du kan omöjligt ha missat alla skriverier om Facebook, Google, mfl och problematiken med att människor känner sig kartlagda på nätet? Samtliga här på forumet upplever förmodlige debatten som starkt överdriven, men det beror på att vi vet hur det fungerar, vilka ”riskerna” är och hur man skyddar sig. Men debatten har inte uppstått ur tomma intet. Det finns folk som är oroliga.
Krav på registrering i varukorgen sänker som bekant avslutningsfrekvensen. Detta trots att kunden inte måste ange sina uppgifter mer än en gång och att uppgifterna loggas i kundregistret oavsett om man väljer gästköp eller registrering. Människor är inte alltid rationella.
Jag tvivlar inte på att många genomför köpet efter det att man har mailat dem. Tittar jag i min egen statistik så har nästan åtta av tio som misslyckats med en beställning (eller kanske avsiktligen avbrutit den), genomfört en lyckad beställning inom en sjudagarsperiod. Det trots att jag inte har mailat någon (oroväckande många kortbetalningar som avbryts dock).
Men nog om det. Alla verksamheter är unika. Det som gäller i mina butiker behöver inte gälla i din och tvärtom.
25 september, 2011 kl. 11:55 #127603EmilDeltagarePersonligen så upplever jag fortfarande att det lever kvar en viss känsla av anonymitet på nätet. För mig är det okej att få ett mejl, men ett telefonsamtal eller personligt besök i samma ärende skulle kännas lite integritetskränkande, men bara lite. Jag undrar om det är skillnad beroendes på vilken generation man tillhör, ex. dom som är uppväxta med nätet och dom som tagit del av det senare i livet.
25 september, 2011 kl. 13:10 #127607Jimmy OstromDeltagareJag ringer en hel del kunder när det är lite ”tyngre” ärenden jag fått på mail.
Jag brukar få mail efter detta där dom ”höjer en till skyarna” för sin service bla bla bla.
Så mina kunder upplever nog inte att det är jobbigt att man ringer dom om dom själva frågat om en sak på mail.
Men jag skulle inte ringa upp kunder för dom testat beställa i kassan eller annat, där går min gräns.
Men Fredrik Lennström gjorde detta när han jobbade på Ginza och han fick bara possitiva reaktioner från kunderna…….”Hej jag ser att du har problem att beställa på våran hemsida”. Snacka om att man skulle satt kaffet i ögat:)
@Emil 24943 wrote:
Personligen så upplever jag fortfarande att det lever kvar en viss känsla av anonymitet på nätet. För mig är det okej att få ett mejl, men ett telefonsamtal eller personligt besök i samma ärende skulle kännas lite integritetskränkande, men bara lite. Jag undrar om det är skillnad beroendes på vilken generation man tillhör, ex. dom som är uppväxta med nätet och dom som tagit del av det senare i livet.
26 september, 2011 kl. 05:07 #127638Jimmy OstromDeltagareVi ligger på ca 25% felaktiga ordrar som av någon anledning inte gått igenom eller där kunden valt att inte genomföra hela köpet och detta kan tex bero på att kunden missat rutan där betalningen ska ske i som kommer upp (typ pop up) som är ett vanligt fel när kunderna beställer med sina telefoner har jag märkt.
Så 25% av våra senaste 100 ordrar blir fel och då räknar jag inte med sådana ordrar som kunderna beställer om.
Som det ser ut nu så får vi tillbaka ca 5% av dessa 25%.
Men det som våra kunder reagerar på är att dom är tacksamma att vi säger till dom, för många förstår inte att ordern inte gått igenom.
30 september, 2011 kl. 09:37 #127905AbbesnabbDeltagareJag kan ju bara säga såhär att jag skulle aldrig vilja ha e-post eller telefonsamtal från någon e-handel utan att jag först, via formulär eller e-post, bett dem tagit kontakt med mig. Det är inte alls ovanligt att jag lägger varor i korgar för att kolla flödet i kassan och för att se vilka avgifter som tillkommer och hur frakten ser ut och så vidare. Men att döma av diskussionen här så är jag udda.
Redigerat syftningsfel.
30 september, 2011 kl. 09:48 #127906ParvelitoDeltagare@Abbesnabb 25276 wrote:
Jag kan ju bara säga såhär att jag skulle aldrig vilja ha e-post eller telefonsamtal från någon e-handel utan att jag först, via formulär eller e-post, bett dem tagit kontakt med mig. Det är inte alls ovanligt att jag lägger varor i korgar för att kolla flödet i kassan och för att se vilka avgifter som tillkommer och hur frakten ser ut och så vidare. Men att döma av diskussionen här så är jag udda.
Men det vi pratar om är människor som gjort ett misslyckat betalningsförsök, jag tror det skulle bli väldigt mycket att göra annars och de kontaktade skulle knappast uppskatta det heller. Men när man faktiskt försökt betala torde det väl vara en rätt så klar signal om man ändå avser att köpa något (om det nu inte är en E-handlare som vill kika på designen av betalningsfönstret, vilket torde vara sällsynt).
30 september, 2011 kl. 09:51 #127907Jimmy OstromDeltagareSom Berra skriver, det handlar inte ens om det du skriver.
Det handlar om betalningar som inte gått igenom, ganska stor skillnad om du frågar mig;)
@Abbesnabb 25276 wrote:
Jag kan ju bara säga såhär att jag skulle aldrig vilja ha e-post eller telefonsamtal från någon e-handel utan att jag först, via formulär eller e-post, bett dem tagit kontakt med mig. Det är inte alls ovanligt att jag lägger varor i korgar för att kolla flödet i kassan och för att se vilka avgifter som tillkommer och hur frakten ser ut och så vidare. Men att döma av diskussionen här så är jag udda.
Redigerat syftningsfel.
30 september, 2011 kl. 10:15 #127911AbbesnabbDeltagareNej, ni har rätt. Det handlar inte om det jag skriver.
14 november, 2011 kl. 21:48 #130243LastbrygganDeltagareLite ”kassa-statistik” så här på måndagkvällen.
Så här ser det ut senaste månaden efter att vi införde påminnelsemejl till misslyckade köp.
66,8% av alla som går till kassan genomför sina köp.
3,4% av de som ville genomföra köpet misslyckas och mejlas.
29,8% lämnar kassan utan att slutföra köpet.Av de 3,4% som misslyckats med sina köp ser fördelningen ut på följande sätt:
64,7% Kortbetalning.
23,6% Faktura.
11,7% Delbetalning.Av dessa 3,4% som vi mejlat har 52,9% blivit genomförda köp inom 10 dagar.
Ingen av de vi har mejlat automatiskt har reagerat negativt, flera personer har uttryckt sig mycket positivt. Hade en kund som ringde och tyckte att det var fantastiskt att vi jobbade i lördags och mejlade honom -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.