Startsida Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Påminna folk som inte gått igenom kassan?

Visar 10 inlägg - 51 till 60 (av 91 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #127416
    Joel
    Deltagare

    @Lastbryggan 24736 wrote:

    Jag kör inte med ”hämta adress” eftersom jag tror att vissa kunder kan uppleva det läskigt att vi som säljer snusk ”har koll” på vad dom heter. Jag hämtar helt enkelt in namnet till mejlet från fältet ”förnamn” i kassan.

    Ah, då är det inget problem för dig! :)

    #127423
    evomedia
    Deltagare

    Intressant att läsa=) jag har i ca 6 månader mejlat kunder som det har strulat för på ett eller annat sätt, oftast är det 3D secure skiten som spökar…

    Det är väl ca 50% av dessa som hör av sig och ca 30% genomför köpet efter lite hjälp så det är helt klart väldigt värt! Dom som hör av sig är oftast jätteglada, ingen som har varit negativ hittills.

    Dock sker min lite halvautomatiskt och kontakttiden varierar mellan 6-48 timmar=)

    Jag erbjuder oftast en viss % rabatt beroende på hur stor beställningen var vilket uppskattas.

    #127461
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Mitt är oxå halvautomatiskt, jag vill inte lägga ner pengar på utveckling på automatik innan det visar sig ge avkastning.

    Men det är rätt okej ändå, tar ju bara några sekunder.

    Mina tider varierar från 20 minuter till 12 timmar (man måste ju sova ibland :))

    @evomedia 24747 wrote:

    Dock sker min lite halvautomatiskt och kontakttiden varierar mellan 6-48 timmar=)

    #127498
    Rikard
    Deltagare

    Jimmy, japp jag upskattade återkopplingen på vår kassa, vet inte om jag svarade men alltid tacksamt!

    /rikard

    #127510
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Lungt. Jag gillar din hemsida. Jag säger till alla mina släktingar att handla av dig för annars………He He He

    @Rikard 24828 wrote:

    Jimmy, japp jag upskattade återkopplingen på vår kassa, vet inte om jag svarade men alltid tacksamt!

    /rikard

    #127531
    Gustav
    Deltagare

    Har jag som kund avbrutit ett kortköp därför att jag inte har dosan med mig, så skulle jag bli lite tveksam om butiken började skicka marknadsföring till mig redan innan jag ens hade handlat. Att säljaren sedan väljer att kalla mailet för ”kundservice” och inte marknadsföring spelar ingen roll.

    Kunden har olika betalalternativ att välja på. Kunden kan när som helst kontakta butiken om han så skulle önska. Hur kan jag då motivera för mig själv och för kunden att jag använder dennes e-postadress i marknadsföringssyfte för att upplysa om någonting som kunden med all säkerhet redan känner till?

    Jag ifrågasätter inte att mail leder till direkt försäljning. Det är därför som företag skickar nyhetsbrev och spammare skickar spam. Det går att mäta antalet köp som dessa mail leder till. Men det går inte att mäta antalet förlorade kunder som mailen leder till. Folk gillar inte att finnas med i register och jag ställer mig därför tveksam till om det verkligen är bra att påminna potentiella kunder om att de är loggade, registrerade och analyserade, redan innan de har handlat i butiken.

    Jag kritiserar inte någon som har implementerat denna metod att skicka mail till kunder som inte har genomfört köp. Tvärtom så var det en mycket intressant idé och jag funderar själv på att implementera det i min butik. Men det känns som gråzon… Jag misstänker att många inte känner sig helt bekväma med att bli loggade i register, med personuppgifter och allt. Jag loggar naturligtvis allt redan idag, men frågan är om jag verkligen tjänar på att gnugga det i ansiktet på mina besökare?

    Nuförtiden har vi inget meddelandefält i kassan. Men under den tiden då vi hade det så var det vanligaste meddelandet från kunden något i stil med: ”Vänligen skicka inga mail eller marknadsföring till mig!”.

    #127539
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag håller inte med dig alls.

    Har många kunder som hört av sig och är tacksamma att vi säger till, för dom har trott att beställningen gått igenom fast den inte har gjort det.

    Jag anser inte detta är en som du kallar det ”grå zon”, utan det handlar om service anser jag.

    Sen att denna service leder till mer försäljning, då är det ju en bra service.

    Jag förstår inte hur du tolkar detta som ”marknadsföring”, har du kollat texterna som vi skriver?

    Sen förstår jag inte heller du du kan anse att man ”gnuggar kunden i ansiktet”.

    Jag har aldrig fått ett meddelande av någon kund i vårt ”meddelande fält” vi har i kassan där dom skriver, skicka inga mail till oss. DÅ anser jag man har misslyckats med något stort och bör se igenom helheten på sitt företag.

    @Gustav 24864 wrote:

    Har jag som kund avbrutit ett kortköp därför att jag inte har dosan med mig, så skulle jag bli lite tveksam om butiken började skicka marknadsföring till mig redan innan jag ens hade handlat. Att säljaren sedan väljer att kalla mailet för ”kundservice” och inte marknadsföring spelar ingen roll.

    Kunden har olika betalalternativ att välja på. Kunden kan när som helst kontakta butiken om han så skulle önska. Hur kan jag då motivera för mig själv och för kunden att jag använder dennes e-postadress i marknadsföringssyfte för att upplysa om någonting som kunden med all säkerhet redan känner till?

    Jag ifrågasätter inte att mail leder till direkt försäljning. Det är därför som företag skickar nyhetsbrev och spammare skickar spam. Det går att mäta antalet köp som dessa mail leder till. Men det går inte att mäta antalet förlorade kunder som mailen leder till. Folk gillar inte att finnas med i register och jag ställer mig därför tveksam till om det verkligen är bra att påminna potentiella kunder om att de är loggade, registrerade och analyserade, redan innan de har handlat i butiken.

    Jag kritiserar inte någon som har implementerat denna metod att skicka mail till kunder som inte har genomfört köp. Tvärtom så var det en mycket intressant idé och jag funderar själv på att implementera det i min butik. Men det känns som gråzon… Jag misstänker att många inte känner sig helt bekväma med att bli loggade i register, med personuppgifter och allt. Jag loggar naturligtvis allt redan idag, men frågan är om jag verkligen tjänar på att gnugga det i ansiktet på mina besökare?

    Nuförtiden har vi inget meddelandefält i kassan. Men under den tiden då vi hade det så var det vanligaste meddelandet från kunden något i stil med: ”Vänligen skicka inga mail eller marknadsföring till mig!”.

    #127540
    Joel
    Deltagare

    Jag tror, som jag var inne på tidigare, att det är lite olika beroende på vilken typ av produkter man säljer.

    Om man säljer sexleksaker/intimprodukter förstår jag att man kanske måste tänka igenom beslutet att använda denna typ av funktion både en och två ggr. Inte alla vill få ett mail, som deras barn råkar se, att de tidigare under dagen försökt beställa 2 st XL gummisnorrar men misslyckats.

    Men säljer man bilstereo, som Jimmy gör, eller maskeradkläder, som vi gör – då har jag svårt att tro att folk känner sig övervakade, registerade och gnuggade i ansiktet, när vi försöker att hjälpa dem med deras betalning som inte gått igenom.

    #127542
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Kan även lägga till att vi har många kunder där den första ordern strular pga att kunden tex inte har 3D secure koden och då beställer dom om igen, då finns det en order (den första) som inte gått igenom.

    Det är ganska många av dessa kunder som hör av sig till oss och ber oss ”ta bort denna order för den blev fel”, fast den ”Inte gått igenom” så makulerar vi denna.

    Så då känner dessa kunder sig lungna.

    Det är säkert som Joel skriver, det är säkert skillnad mellan vad man säljer.

    #127556
    Lastbryggan
    Deltagare

    Då jag såg att det var några härifrån som var inne och testade nya funktionen hos mig så kanske jag skulle tillägga att jag kör i testmode under helgen för att se att det inte är något som buggar. Det går alltså inte ut nåt mejl än till er som testat funktionen än, men jag kan se att ni varit inne igår kl. 17.10 och 19.12 och testat :)

    Vi har även byggt ett mätsystem i admin där vi loggar återköp på både kund-ID och e-post inom 10 dagar från misslyckat försök. Denna dubbelkoll eftersom man kanske inte alltid beställer från samma dator eller samma kund-ID. Skall bli intressant att följa upp vad det kommer att ge i ”bonus-försäljning”.

Visar 10 inlägg - 51 till 60 (av 91 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.