Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Påminna folk som inte gått igenom kassan?
- Detta ämne har 90 svar, 34 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år sedan av ducedo.
-
FörfattareInlägg
-
9 september, 2011 kl. 14:03 #126491LastbrygganDeltagare
@Joel 23732 wrote:
Från idé till färdig funktion på mindre än 9 timmar!
Fördelen med att bygga sin egen plattform :rolleyes:
Vi har ställt in så att mailet går iväg 24 timmar efter att den misslyckade ordern är registrerad.
Inspiration till text och rubrik tackar jag Jimmy från Blekingebilradio för. Jag tror att det är viktigt att det känns som att det är en person (i vårt fall Jeff som har hand om kundtjänst) som mailat och inte ett automatiskt script.
Vi har även lagt med en länk som kunden kan klicka på för att återställa kundvagnen till de artiklar som befann sig i den vid köptillfället.
[IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=301&stc=1&d=1315573261[/IMG]
/Joel
Snyggt och proffsigt, men felstavat på oavsett (ovsett)
Tar med mig idén och planterar den hos min programmerare också
Men jag kommer nog välja en betydligt kortare väntetid än 24H.
Känns som att man borde kunna styra det lite mot vad klockan är på dygnet.
Ex. ett misslyckat kortköp på förmiddagen beror nog till stor del på att kunden inte haft med bankdosan på jobbet och då kan det vara lämpligt att denne får mejlet när han kommit hem från jobbet. Alltså misslyckade kortköp mellan 07-16 mejlas klockan 17 o.s.v. En spånande tanke att utveckla.Undrar om min programmerare gått hem för dagen…?
9 september, 2011 kl. 14:04 #126492JelaDeltagareNu jar ju inte jag varit igång så länge, så jag är rätt ny på området, men jag kontaktar via mail de vars köpt inte gått igenom av olika anledningar. Jag ger förslag på andra betalningsalternativ. Har inte fått någon negativ respons från kunderna, snarare tvärtom.
9 september, 2011 kl. 14:09 #126493Jimmy OstromDeltagareMitt stavfel :rolleyes:
Jag tror oxå man kan styra detta lite, bra idé.
@Lastbryggan 23739 wrote:
Snyggt och proffsigt, men felstavat på oavsett (ovsett)
Tar med mig idén och planterar den hos min programmerare också
Men jag kommer nog välja en betydligt kortare väntetid än 24H.
Känns som att man borde kunna styra det lite mot vad klockan är på dygnet.
Ex. ett misslyckat kortköp på förmiddagen beror nog till stor del på att kunden inte haft med bankdosan på jobbet och då kan det vara lämpligt att denne får mejlet när han kommit hem från jobbet. Alltså misslyckade kortköp mellan 07-16 mejlas klockan 17 o.s.v. En spånande tanke att utveckla.Undrar om min programmerare gått hem för dagen…?
9 september, 2011 kl. 22:28 #126503martinkilandDeltagareJag tror det kan vara smart att formulera nån mening i texten som en fråga. Tex: ”tänkte bara kolla om det var något som inte fungerade?”
Det gör jag i den mall jag skickar till kunden och jag upplever att kunderna i stor utsträckning svarar då vad det berodde på och på så sätt kan man hjälpa kunden. Annars kanske man bara slänger mailet?
10 september, 2011 kl. 09:52 #126510JoelDeltagare@martinkiland 23752 wrote:
Jag tror det kan vara smart att formulera nån mening i texten som en fråga. Tex: ”tänkte bara kolla om det var något som inte fungerade?”
Det gör jag i den mall jag skickar till kunden och jag upplever att kunderna i stor utsträckning svarar då vad det berodde på och på så sätt kan man hjälpa kunden. Annars kanske man bara slänger mailet?
Bra idé! Ju mer personligt desto bättre.
Har ändrat texten lite och tagit bort namnet (som såg lite väl automatiserat ut när alla namn ur folkbokföringen stod med).
Har även ställt in så att mail skickas ut redan 6 timmar efter avbrutet köp (förutsatt att samma email eller mobilnr inte finns med i ett lyckat köp).
Ska bli spännande att se om Jeff får en massa mail och telefonsamtal på måndag :rolleyes:
11 september, 2011 kl. 18:49 #126551jennypennyDeltagareVi brukar också få avbrutna köp.
Det är framförallt kortbetalningar där kunden ej har aktiverat sitt kort för köp via internet. Vi gör om ordern till en förskottsorder och mailar kunden att vi packar och lägger undan varorna i 3 dagar om de fortfarande vill ha varan betalar dom in till vårt konto.
Skulle tro att det är 50% som betalar in och många är tacksamma för att vi hjälpt dom med sitt köp. Postförskott har vi helt tagit bort pga att det var så många som inte hämtade ut sina paket.12 september, 2011 kl. 06:37 #126558LubicDeltagareFår inte era kunder möjlighet att direkt i er butik välja annat betalningssätt om kortbetalningen inte går igenom? Om de får det, är det ändå folk som efter att de har fått ert påminnelsemail väljer ett annat betalningsalternativ eller försöker de igen med kort?
Vi håller nämligen på att implementera kortbetalning (äntligen!) i våra webbutiker och funderar på hur man ska hjälpa kunderna på bästa sätt i och med att man har hört så mycket om avbrutna kortköp
12 september, 2011 kl. 06:41 #126559JoelDeltagareHos oss kommer man tillbaka till kassan (alla uppgifter sparas så att kunden slipper fylla i dem igen) och kunden får där möjlighet att välja ett annat betalsätt.
Trotts detta är det många som inte förstår hur man skall göra och då tror jag att mailet kan vara en bra grej!
/Joel
12 september, 2011 kl. 09:29 #126580Mikkel79Deltagare@Joel 23813 wrote:
Hos oss kommer man tillbaka till kassan (alla uppgifter sparas så att kunden slipper fylla i dem igen) och kunden får där möjlighet att välja ett annat betalsätt.
/Joel
Så viss de klikker i emailen kommer de tilbake til siten med samme kasse og all info fylt ut? Nice system i så fall, håper vi får høre hvor stor andel av de dere klarer å konvertere til et salg
Vi har ikke noe system på plass for dette selv, men skjønner det er noe vi burde se på.
12 september, 2011 kl. 09:35 #126581JoelDeltagare@Mikkel79 23835 wrote:
Så viss de klikker i emailen kommer de tilbake til siten med samme kasse og all info fylt ut? Nice system i så fall, håper vi får høre hvor stor andel av de dere klarer å konvertere til et salg
Vi har ikke noe system på plass for dette selv, men skjønner det er noe vi burde se på.
Helt korrekt! Nu ska vi bara hitta ett bra sätt att mäta hur många som faktiskt kommer till avslut efter mailet
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.