Startsida Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Påminna folk som inte gått igenom kassan?

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 91 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #126471
    Stampelstugan
    Deltagare

    Som kund hade jag uppskattat om butiken skickade ett mail ifall jag av någon anledning nekats köp för att kanske få hjälp att betala på annat sätt. Nu tillhör jag visserligen skaran som 1) hade valt ett annat betalningssätt eller 2) hört av mig till butiken för att höra om det är något problem.

    Däremot skulle jag INTE uppskatta att få nyhetsbrev för att jag lagt varor i en varukorg men inte slutfört köpet. Inte heller skulle vilja ha någon annan form av kontakt då jag uppenbarligen inte är ute efter att köpa något just nu eller från den butiken. Många gånger är frakten otydlig i webbutiker och då lägger jag det jag är intresserad av i varukorgen för att få veta hur hög frakten är, alltså hur mycket köpet totalt kommer att kosta mig.

    Sedan finns något av det värsta jag vet och det är när jag tvingas registrera ett konto för att kunna handla. Då har jag lagt varor i varukorgen och ämnar köpa detta men när jag kommer till kassan möts jag av ett tvång att registrera mig. Då vänder jag på klacken och lämnar butiken. Med varor kvar i korgen.

    Summa summarum, jag blir gärna kontaktad men ENBART om jag faktiskt försökt handla (gå igenom kassan), inte annars.

    #126474
    Tigern
    Deltagare

    Tjena

    Vi har delat upp det så att vi kontaktar de som misslyckats eller avbrutit ett köp med kreditkort. Då erbjuder vi dem att aktivera ordern igen och betala med faktura istället.
    Innan detta skickas ut så kollar vi såklart att Klarna godkänner dem. Kunder som avbrutit eftersom de nekades av Klarna låter vi vara, vår bedömning är att Klarnas algoritm är så pass bra att man inte ska ta risk med någon som nekats där.

    Oftast är det 3d-secure som spökat eller att man kände sig osäker på leveranstid eller annat kring köpet. Detta reds då enkelt ut och man får kunden att genomföra köpet.
    Har ingen statistik men känslan är att mer än hälften omvandlas till kunder på detta sätt.

    #126476
    WebWatch
    Deltagare

    @Joel 23716 wrote:

    Hej Tommy,

    Har du någon bra mall för hur man kan tänka sig skriva till kunden?

    Har du någon uppskattning (mellan pekfingret och tummen) på hur många av de du mailar som sedan gör ett nytt lyckat köp?

    /Joel

    Tyvärr har jag ingen mall för detta utan skriver nytt varje gång.
    (Men nu skall jag sätta det på min to-do list, sparar mkt tid att ha en färdig grundmall för detta…)

    Kort sagt tackar jag för deras besök och att vi noterat att de försökt genomföra ett köp men att detta avbrutits.

    Jag ber dom återkomma om de vill ha assistans med köpet, eller om dom stötte på problem.

    Relativt ofta de senaste 3-4 månaderna har de försökt med Moneybookers, och jag har hänvisat dom till att prova PayPal alternativet istället och då har deras köp gått igenom. Ingen har dock bekräftat att det handlar om 3D secure problem, det är bara en misstanke jag har.

    Tyvärr är det få som återkommer [kanske 25%] (troligen språkproblem) men av de som återkommer efter ett mail gör nästan 100% ett lyckat köp.

    Tyvärr sparar min shop avbrutna köp enbart en vecka!
    Därefter raderas de ur DB. (Helt hål i huvudet om du frågar mig)
    Så det gäller att spara uppgifterna för kommande statistik.

    Tommy

    #126478
    Joel
    Deltagare

    Tack för all input!

    Just nu lutar det åt ett standardmail till de som inte lyckas varpå man kan vidareutveckla detta och skicka olika texter beroende på om de försökt betala mot faktura (och erbjuda kortbetalning) eller misslyckats med kort (och erbjuda fakturabetalning).

    Vi sparar allt i databasen och har även möjlighet att återställa en kunds kundvagn vilket kanske kan vara en bra grej att skicka med i länken till kunden.

    Något som kan vara bra att tänka på är också att när man filtrerar ut dessa som inte lyckats med betalningen, att kontrollera så de inte valt ett annat betalsätt och sedan lyckats.

    En annan fundering då, hur länge efter det misslyckade köpet skall man vänta? 24 timmar?

    /Joel

    #126480
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ja detta är oxå viktigt, jag tror nog som du ca 24 timmar.

    Men frågan är om det inte är skitsamma om det är 12 eller 24 eller 8 timmar. men man kanske inte ska skicka efter en 20 minuter, eller????

    @Joel 23725 wrote:

    En annan fundering då, hur länge efter det misslyckade köpet skall man vänta? 24 timmar?

    /Joel

    #126483
    WebWatch
    Deltagare

    @Joel 23725 wrote:

    En annan fundering då, hur länge efter det misslyckade köpet skall man vänta? 24 timmar?

    /Joel

    Jag brukar vänta minst en hel bankdag innan jag mailar ut.
    (Lite beroende på i vilken tidszon de befinner sig)

    Så de kan kontakta banken, om det var där det krånglade.

    Tommy

    #126484
    Joel
    Deltagare

    Från idé till färdig funktion på mindre än 9 timmar!

    Fördelen med att bygga sin egen plattform :rolleyes:

    Vi har ställt in så att mailet går iväg 24 timmar efter att den misslyckade ordern är registrerad.

    Inspiration till text och rubrik tackar jag Jimmy från Blekingebilradio för. Jag tror att det är viktigt att det känns som att det är en person (i vårt fall Jeff som har hand om kundtjänst) som mailat och inte ett automatiskt script.

    Vi har även lagt med en länk som kunden kan klicka på för att återställa kundvagnen till de artiklar som befann sig i den vid köptillfället.

    [IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=301&stc=1&d=1315573261[/IMG]

    /Joel

    #126486
    GregerA
    Deltagare

    Stiligt Joel. :)

    Sen kan man ju på amerikanskt maner skicka ut ytterligare en påminnelse efter en vecka med ”köp nu så får du 10% rabatt” … och efter tre veckor ytterligare ett desperat försök ”köp nu – 30% rabatt” … :p

    #126489
    bloggus
    Deltagare

    Tycker 24 timmar är alldeles för lång tid. SKulle min betalning misslyckas, så skulle jag hitta en annan butik kanske. Efter 24 timmar har jag antingen valt en annan butik, eller ångrat mig att jag skall köpa varan. 1 timme efter skulle jag annars skicka ut detta …

    #126490
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ja det var detta jag oxå funderade på, skulle det skita sig för mig hos en försöker jag beställa ganska snart igen fast hos en annan kanske.

    Man får kanske testa sig fram.

    @bloggus 23737 wrote:

    Tycker 24 timmar är alldeles för lång tid. SKulle min betalning misslyckas, så skulle jag hitta en annan butik kanske. Efter 24 timmar har jag antingen valt en annan butik, eller ångrat mig att jag skall köpa varan. 1 timme efter skulle jag annars skicka ut detta …

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 91 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.