Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Pallar fast på Arlanda (FedEx får inte tummen ur)
- Detta ämne har 59 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 9 månader sedan av Dan.
-
FörfattareInlägg
-
6 september, 2012 kl. 09:26 #151516nobynatorDeltagare
FEDEX är ett jävla skitföretag säger jag bara! Använder de aldrig men detta år har det blivit 2ggr pågrund av att jag glömde förvarna 2 nya leverantörer om att skicka med DHL så de skickades istället med FEDEX och båda gångerna har det varit problem!
Nu senast har de smsat mig om att de behöver mitt orgnr eftersom de inte kan kolla upp företagsnamnet på nätet och få fram det så de måste smsa och detta var i torsdags förra veckan. Jag ringer på fredagen dagen därpå och uppger det, tills idag har inget paket levererats, jag kollar statusen online och det ligger fortfarande hos tullen. Jag ringer tullen idag och frågar vad de håller på med. Jo vi behöver ditt orgnr. :eek::eek::eek::eek::eek::eek::mad::mad::mad:
ALDRIG FEDEX!
6 september, 2012 kl. 09:38 #151519pyhobbyDeltagareVi har också precis genomlidit en mardrömsleverans med Fedex. Paketen kom visserligen i tid, men på vägen har vi blivit lurade en och två gånger.
Sep 3, 2012 9:56 AM
I FedEx-fordon för leverans
När klockan blev 15.30 hörde jag av mig till Fedex och frågade om paketet verkligen var ute för leverans eftersom vi aldrig fått leveranser senare än 15 ungefär. Fick till svar att paketet var på väg till mig och att jag skulle få leveransen senast 18.00. 18.30 insåg jag att det inte kom några paket, då hade jag varit låst på plats hela dagen.
Sep 4, 2012 12:14 PM
Leveransundantag
MALMOE SE
Kunden inte tillgänglig eller verksamheten stängd
På morgonen denna dagen kontaktade jag Fedex och frågade om leveransen skulle komma den här dagen eftersom den inte levererades under gårdagen och fick till svar: Nej, vi inväntar det andra paketet i sändningen innan vi kör ut paketen till dig. Du kommer få leveransen den: 5:e.
Eftersom vi inte hade så mycket jobb denna dagen tog vi ledigt och blev därför snopna när vi fick ett meddelande att man försökt leverera paket till oss under dagen.Sep 5, 2012 10:38 AM
I FedEx-fordon för leverans
MALMOE SE
Här levererades paketen till oss.Det blev onödigt många kontakter med Fedex support 5-6st och inte vid ett enda tillfälle gav man mig information som visade sig stämma.
6 september, 2012 kl. 09:43 #151520bslaskDeltagareProblemet är väl att FedEx fungerar riktigt bra i USA(och är dessutom grymt stora där)
De flesta utländska leverantörer har dock inte koll på att Fedex organisation i Europa i allmännhet och Sverige synnerhet varken har kapacitet eller kompetens för att ge samma service här som ex. DHL6 september, 2012 kl. 12:55 #151543LastbrygganDeltagareEftersom FedEx (med all rätt) får mycket skit i denna tråden om just nämnda logistikföretag kan jag ju berätta hur bra det kan fungera om man väljer någon annan.
Jag har sedan många år tillbaka ett avtal med P.EX. på Landvetter som har ombesörjt mina flygfrakter från USA och det har alltid funkat kanonbra. Nu var jag ju i Kina för två veckor sedan och luskade rätt på några nya leverantörer och första leveransen skeppades i fredags från leverantören. Pallen på 260kg lastades på flyget i tisdags och landade på Landvetter idag.
För en halvtimme sedan ringde godsmottagningen (Gla Gods) på Landvetter och sa att pallen hade ankommit och eftersom jag har gett en fullmakt till P.EX. så blir införtullning och annat pappersarbete färdigt direkt och P.EX. egna bilar kör ut pallen till mig i morgon.
Allt pappersarbete, stämplingsavgifter, tull o.s.v. faktureras av P.EX. i efterhand. En stor eloge till detta företag (inom Posten) som verkligen fattat vad service innebär.
6 september, 2012 kl. 13:36 #151544nmnDeltagare@pyhobby 51345 wrote:
Sep 4, 2012 12:14 PM
Leveransundantag
MALMOE SE
Kunden inte tillgänglig eller verksamheten stängdSådant här blir jag så fruktansvärt sne på, vilka företag har öppet hela lunchen? Att man tar lunch mellan 12 och 13 är väl rätt vanligt, behöver chaufförerna inte mat? Samma sak med folk som ringer 11:55 och har massor med frågor.
Speditörer som står och skall leverera klockan 7 på morgonen är också rätt irriterande…
6 september, 2012 kl. 14:43 #151547bananeDeltagare@Lastbryggan 51368 wrote:
Eftersom FedEx (med all rätt) får mycket skit i denna tråden om just nämnda logistikföretag kan jag ju berätta hur bra det kan fungera om man väljer någon annan.
Jag har sedan många år tillbaka ett avtal med P.EX. på Landvetter som har ombesörjt mina flygfrakter från USA och det har alltid funkat kanonbra. Nu var jag ju i Kina för två veckor sedan och luskade rätt på några nya leverantörer och första leveransen skeppades i fredags från leverantören. Pallen på 260kg lastades på flyget i tisdags och landade på Landvetter idag.
För en halvtimme sedan ringde godsmottagningen (Gla Gods) på Landvetter och sa att pallen hade ankommit och eftersom jag har gett en fullmakt till P.EX. så blir införtullning och annat pappersarbete färdigt direkt och P.EX. egna bilar kör ut pallen till mig i morgon.
Allt pappersarbete, stämplingsavgifter, tull o.s.v. faktureras av P.EX. i efterhand. En stor eloge till detta företag (inom Posten) som verkligen fattat vad service innebär.
Vad fick du betala totalt i form av frakt och pappersarbete, hanteringsavgifter osv för en frakt av denna storlek?
6 september, 2012 kl. 18:05 #151557LastbrygganDeltagare@banane 51372 wrote:
Vad fick du betala totalt i form av frakt och pappersarbete, hanteringsavgifter osv för en frakt av denna storlek?
Det är högst individuella offererade priser som baseras på årsvolym och försändelseslag. Dessutom beror det på om leverantören kan skicka det FOB eller om hämtningen sker hos resp. leverantör.
16 september, 2012 kl. 05:58 #152098fyndklippetDeltagareFedEx igen! Jag beställde en liten testleverans från Kina för att se hur grejerna var och det skulle ta 12 dagar vilket var helt OK så länge jag fick den före den här helgen. Jodå leverans kl. 18:00 denna fredag. Jag hade bjudit in en del polare på lördagen för att hjälpa mig att bedömma produkten och ge sina synpunkter men 18:39 hade fortfarande inte nån leverans skett. Spårning sa att den var i fordon för leverans sedan 07:32 på morgonen så var det fordonet begav sig vete f..n, Försök i kontakt med Fedex under helgen har visat sig helt omöjligt och nu funkar inte spårningsnumret tydligen inte utan man hänvisas till till kundtjänst som har öppet på vardagar!
Aldrig mera Fedex, har haft UPS och DHL förut och det har funkat klockrent.Sur….
7 mars, 2016 kl. 10:38 #181051Macke_73DeltagareFick idag en moms faktura från FedEx för en försändelse från Kina.
Sändningens värde var 7 USD och frakten kostade 14 USD.
Alltså ett totalt värde på 21 USD.
För detta får jag betala 45kr i moms vilket jag kan köpa, men att FedEx lägger på 116kr i administrativa kostnader tycker jag känns tveksamt!7 mars, 2016 kl. 11:19 #181052DanDeltagareBara regga sig hos Tullverket och tulldeklarera själv om man vill spara lite pengar.
Kostnaden hade ju varit 116kr om du beställt 1000 gånger mer också antagligen. Så tveksam vet jag inte, men helt klart hög procentuellt på ett litet ordervärde däremot.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.