Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Pallar fast på Arlanda (FedEx får inte tummen ur)
- Detta ämne har 59 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 8 månader sedan av Dan.
-
FörfattareInlägg
-
24 november, 2011 kl. 19:31 #130935verngrenDeltagare
Kollar i morgon Mats.
24 november, 2011 kl. 19:54 #130938JimmysDeltagareMan får ha lite överseende med transportbolagen, jag menar, de gör ju allt för att sätta oss kunder i centrum (och med centrum menar jag inte parkbänken utanför systemet)…
25 november, 2011 kl. 08:08 #130960verngrenDeltagareHej. Skriver här eftersom det är antagligen i allas intresse och ingen direkt hemlighet.
Har idag varit i kontakt med både Sofia Gustavsson (som är ovan nämnd) och hennes chef (chef över Importavdelningen).
Tyvärr har Mats faktura hamnat i mellan. Vi laddar upp våra fakturor elektroniskt till Indien som skapar kopplingar mellan kundnummer/fakturanummer/sändningsnummer. Det skickas sedan till vårat printföretag i Holland som skickar fakturor till alla avsändare/mottagare i Europa. Mats faktura har tyvärr hamnat i mellan, och även om det har hänt tidigare så är det inget som är vanligt. Enligt tullavdelningen så skapar vi i Sverige 7000 fakturor i veckan, och därmed anses en viss felmarginal vara acceptabel. Dem beklagar självklart att Mats nu har hamnat i den situation han är.
I och med storleken på FedEx (som ibland kan vara en nackdel) så är det inte så lätt att bara återskapa en faktura. Och det är i denna situation vi står i nu. Fakturan är skapad, jag kan se den elektroniskt i vårat system. Men den är inte printad ännu. Det är först när den är printad från Holland, som den laddas upp som ett dokument där jag/andra i FedEx kan ladda ner den och maila den. Jag förstår att det är frustrerande när ni försöker sköta eran bokföring och inte har alla dokument tillgängliga.David
25 november, 2011 kl. 09:23 #130962TomasDeltagareUndrar om det finns PrintScreenknappar på Dedex datorer. Sorry, Fedex jag slant faktiskt på knapparna, men det var ju en lite rolig felstavning i sammanhanget kan man tycka.
Jag förstår att rutiner och affärssystem ofta är stelbenta i stora företag. Men jag inbillar mig att det är bristen av kännbara konsekvenser för någon specifik person med ansvar vid sånt här strul som gör att det inte ”går” att på något sett få ut en papperskopia och lägga på brevlådan, eller skapa en bild/avbildning av en faktura som finns i systemet. Kanske åtminstone en lite ”suddig” kopia till kunden i väntan på att den riktiga fakturan printas ut…
Utan att lägga någon värdering i om just Fedex är sämst i klassen på just sådana här undantag från rutinerna känner jag som enmansföretagare att såna problem ju är till för att lösas och som ensamt ansvarig gör man det också antingen på en gång eller omedelbart allt annat är ju självmål och dessutom ytterligt pinsamt.
Puh, tur man inte sitter med bakbundna händer på en av 37 avdelningar på ett storföretag. Bättre att bli utskälld direkt av kunden, när man förtjänar det men i alla fall kan göra något åt saken.
Edit: Förstår om man inte kan få fram en till utseendet korrekt faktura av någon anledning. Men återigen det är i sådana fall man löser situationen, NU! Och sen reder man ut extraarbetet det skapat bakom kulisserna. Ex jämför med vad som händer om du åker och tankar på företagskortet och så kommer det inte ut nåt kvitto ur bensinpumpen. Då kan ju mackföreståndaren säga att tyvärr, jag beklagar verkligen men du kan inte få ett kvitto förrän på onsdag nästa vecka om du kommer tillbaka då för då ska servicekillen hunnit kolla på pumpen vad som kan vara fel. Nej, så gör inte en person med känsla för kunden och med personligt ansvar. Självklart hivar han eller hon istället fram ett kvittoblock, eller en servett, vad som helst som går att skriva varuslag, summa, moms, datum och org.nr på.
Utanför rutinerna, javisst men vad är väl det mot en nöjd kund?
25 november, 2011 kl. 12:12 #130964ParvelitoDeltagare@verngren 28675 wrote:
Vi laddar upp våra fakturor elektroniskt till Indien som skapar kopplingar mellan kundnummer/fakturanummer/sändningsnummer. Det skickas sedan till vårat printföretag i Holland som skickar fakturor till alla avsändare/mottagare i Europa. Mats faktura har tyvärr hamnat i mellan, och även om det har hänt tidigare så är det inget som är vanligt.
Det här är komik på hög nivå…! Det är ett skolexempel på hur systemen i sig blivit viktigare än kunden. Man låser ut medarbetarna från systemet så att de inte kan hjälpa kunden. Man skapar också tidsfällor för personalen som måste ägna timmar åt ett problem som de i alla fall inte kan lösa. Man drar sitt varumärke i skiten därför att frustrerade kunder berättar hur illa det är, och varenda gång Mats är ute och dricker pilsner med E-handelskollegor kommer han att ha en historia att berätta om FedEx som slår allt man tidigare har hört.
Det går hit, det går dit, det går runt en liten bit, och den startar på ett kick – det är en evighetsmaskin.
25 november, 2011 kl. 14:04 #130973LastbrygganDeltagare@verngren 28675 wrote:
Hej. Skriver här eftersom det är antagligen i allas intresse och ingen direkt hemlighet.
Har idag varit i kontakt med både Sofia Gustavsson (som är ovan nämnd) och hennes chef (chef över Importavdelningen).
Tyvärr har Mats faktura hamnat i mellan. Vi laddar upp våra fakturor elektroniskt till Indien som skapar kopplingar mellan kundnummer/fakturanummer/sändningsnummer. Det skickas sedan till vårat printföretag i Holland som skickar fakturor till alla avsändare/mottagare i Europa. Mats faktura har tyvärr hamnat i mellan, och även om det har hänt tidigare så är det inget som är vanligt. Enligt tullavdelningen så skapar vi i Sverige 7000 fakturor i veckan, och därmed anses en viss felmarginal vara acceptabel. Dem beklagar självklart att Mats nu har hamnat i den situation han är.
I och med storleken på FedEx (som ibland kan vara en nackdel) så är det inte så lätt att bara återskapa en faktura. Och det är i denna situation vi står i nu. Fakturan är skapad, jag kan se den elektroniskt i vårat system. Men den är inte printad ännu. Det är först när den är printad från Holland, som den laddas upp som ett dokument där jag/andra i FedEx kan ladda ner den och maila den. Jag förstår att det är frustrerande när ni försöker sköta eran bokföring och inte har alla dokument tillgängliga.David
Tack för att du tar dig med ett ärende som inte är ditt, det uppskattas.
Jag kan acceptera att vissa grejer hamnar mellan stolarna men jag har jäkligt svårt att acceptera att det händer igen och igen…
Jag menar för två veckor (2011-11-11) sedan var det uppe på tapeten att det hade missats från början och då skulle fakturan skapas.
Den 14 november, alltså för 10 dagar sedan får jag en chokladlåda med en ursäkt att det har strulat och det tolkar jag som att ni borde satt fart med att skapa en faktura som du skriver att ni kör fakturor en gång i veckan.
På dessa fem veckor sedan jag bad er första gången om fakturan har ni ”kört fakturor” ca 5 gånger.
Hur kan ni ha missat min faktura varje gång?
Hur kan du skriva att det inte är vanligt om det händer mig fem gånger, fem veckor i följd..?30 november, 2011 kl. 23:41 #131430LastbrygganDeltagare@verngren 28675 wrote:
Hej. Skriver här eftersom det är antagligen i allas intresse och ingen direkt hemlighet.
Har idag varit i kontakt med både Sofia Gustavsson (som är ovan nämnd) och hennes chef (chef över Importavdelningen).
Tyvärr har Mats faktura hamnat i mellan. Vi laddar upp våra fakturor elektroniskt till Indien som skapar kopplingar mellan kundnummer/fakturanummer/sändningsnummer. Det skickas sedan till vårat printföretag i Holland som skickar fakturor till alla avsändare/mottagare i Europa. Mats faktura har tyvärr hamnat i mellan, och även om det har hänt tidigare så är det inget som är vanligt. Enligt tullavdelningen så skapar vi i Sverige 7000 fakturor i veckan, och därmed anses en viss felmarginal vara acceptabel. Dem beklagar självklart att Mats nu har hamnat i den situation han är.
I och med storleken på FedEx (som ibland kan vara en nackdel) så är det inte så lätt att bara återskapa en faktura. Och det är i denna situation vi står i nu. Fakturan är skapad, jag kan se den elektroniskt i vårat system. Men den är inte printad ännu. Det är först när den är printad från Holland, som den laddas upp som ett dokument där jag/andra i FedEx kan ladda ner den och maila den. Jag förstår att det är frustrerande när ni försöker sköta eran bokföring och inte har alla dokument tillgängliga.David
Nu är det en snart en vecka sedan fakturan var skapad och ytterligare ett månadsslut står för dörren. Ny månad innebär att man skall samla ihop sina betalda fakturor och ta en promenad upp till redovisningsbyrån.
Hur många dagar/veckor/månader tar det för medarbetarna i Holland att printa fakturan? Hur lång tid tar det för dessa holländare att ladda upp
fakturan så ni i Sverige kan ladda ner och mejla den till mig?1 december, 2011 kl. 00:18 #131432Richie72DeltagareFakturan är skapad, jag kan se den elektroniskt i vårat system. Men den är inte printad ännu. Det är först när den är printad från Holland, som den laddas upp som ett dokument där jag/andra i FedEx kan ladda ner den och maila den.
Jag undrar vad den personen tänkte som skapade den regeln. Vad är det värsta som kan hända om en medarbetare på FedEx kan ladda ner och maila en faktura? Jag har svårt att se hur det skulle kunna missbrukas.
2 december, 2011 kl. 16:07 #131602fotofyndetDeltagareBetalade idag i förskott till DHL för en för oss ny typ av transport och jag kan meddela att DHL hade vänligheten att skicka sin faktura i förväg.
2 december, 2011 kl. 16:48 #131603LastbrygganDeltagare@fotofyndet 29439 wrote:
Betalade idag i förskott till DHL för en för oss ny typ av transport och jag kan meddela att DHL hade vänligheten att skicka sin faktura i förväg.
Jag fick idag en DHL faktura på tull & moms från senaste USA-leveransen.
Jag fick pallen den 2 nov och fakturan från DHL var utskriven 30 nov, men då jag inte betalade i förskott till DHL så spelar det inte så stor roll att de tar 3 veckor för fakturan att landa.Uppdatering FedEx:
Jag fick en mejl av verngren med fakturan från FedEx igår, tack för det.Jag kan ändå inte förbise att det är illa hanterat och jag är uppriktigt förvånad hur det kan fungera eller rättare sagt inte fungera på ett så stort företag som FedEx.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.