Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Pallar fast på Arlanda (FedEx får inte tummen ur)
- Detta ämne har 59 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 9 månader sedan av Dan.
-
FörfattareInlägg
-
10 november, 2011 kl. 18:48 #130093Lina.NilssonDeltagare
@Lastbryggan 27626 wrote:
Sändningen med DHL skickades från USA (västkusten) i torsdags förra veckan, jag hade den utkörd på mitt lager i måndags, snyggt jobbat DHL.
Så med andra ord är DHL att föredra framför FedEx? Vi ska plocka hem två pallar från USA ganska snart.
10 november, 2011 kl. 18:49 #130094LastbrygganDeltagareJag har fått sändningsnumret, det stämmer. Jag fick det på Lördagen och kunde inte göra mycket med det då. Kollade upp det på Måndagen och bad våran import avdelning att skicka ut underlag med en gång. Mitt misstag är att jag inte följde upp med Mats efteråt. Har kollat i våra system, och det finns ingen faktura uppladdad ännu, det finns bara beräkningen där (ED).
Kan tycka att det är lite anmärkningsvärt hur det kan fungera (eller inte fungera) på detta sättet. Notera också att jag för en vecka sedan ringde er kundtjänst och bad dem fixa det. Det utlovade mejlet på underlaget kom heller aldrig.
Fotofyndet: Det stämmer att vi har betalningskravet omgående, det är kanske inte det bästa uttryckt, däremot har vi de generösaste betalningsfrister på marknaden. Vi tar inte någon påminnelseavgift alls, och om ärendet går till Inkasso och ni betalar mer eller mindre med en gång till oss drar vi tillbaka det från Intrum utan extra kostnad (Inkassoavgifter). Det betyder generellt betalningsvillkor på 80 dagar innan det går till Intrum utan påminnelsekostnad.
Att erbjuda ”generösa betalningsfrister” till dåliga kunder som inte betalar i tid låter för mig fullständigt korkat. Vore väl bättre att lägga energi på att erbjuda seriösa företag med högsta rating kredit och fakturera dem i stället för förskottsbetalning.
Mats fick sin pall inom specificerad tid.
Avsändaren hade skickat som Economy Freight, vilket från USA gav honom ett commitment datum den 21 Oktober innan klockan 18.00
21 Oktober klockan 11.30 var detta gods levererat.Tack vare att jag efter kollisökning konstaterat att de stått på Arlanda några dagar och ringde er och fick reda på att jag var tvungen att förskottsbetala. Hade jag inte ringt utan väntat på förskottsfakturan så är det ju uppenbart att jag inte haft pallen ännu då fakturan inte ens är uppladdad än.
För att undvika missförstånd, vill jag klargöra att detta skriver jag inte som representant för FedEx.
Det är jag med på men du skrev själv att du gärna svarade på frågor i tråden.
Jag uppskattar att du är med i tråden igen och jag uppskattar det extrajobb du gjort men jag kan ändå inte låta bli att vara ordentligt irriterad på FedEx i allmänhet.12 november, 2011 kl. 10:23 #130150fotofyndetDeltagare@Lastbryggan 27704 wrote:
Att erbjuda ”generösa betalningsfrister” till dåliga kunder som inte betalar i tid låter för mig fullständigt korkat. Vore väl bättre att lägga energi på att erbjuda seriösa företag med högsta rating kredit och fakturera dem i stället för förskottsbetalning.
Ja jag får hålla med, den där förklaringen att man kan låta det gå 80 dagar innan inkasso börjar kosta pengar var tamejtusan bland det dummaste jag har hört. Jag måste ju naturligtvis gå efter förfallodatumet på fakturan.
12 november, 2011 kl. 11:39 #130151DanDeltagareAlla våra fakturor från Fedex hamnar hos Intrum och inkasso. Vi flyttade från vår första lokal 2008 och dit skickar de fortfarande fakturorna. Tror vi kanske försökt ändra det 10-20 gånger men det går inte.
Allt går till inkasso varje jävla gång. Sen betalar vi och får maila kundtjänst om en kopia på fakturan.
Så är vår importrutin för Fedex som vi nu spikat. Det är vi nöjda med. Tack Fedex.
12 november, 2011 kl. 14:10 #130157JohanKDeltagare@Dan 27770 wrote:
Alla våra fakturor från Fedex hamnar hos Intrum och inkasso. Vi flyttade från vår första lokal 2008 och dit skickar de fortfarande fakturorna. Tror vi kanske försökt ändra det 10-20 gånger men det går inte.
Allt går till inkasso varje jävla gång. Sen betalar vi och får maila kundtjänst om en kopia på fakturan.
Så är vår importrutin för Fedex som vi nu spikat. Det är vi nöjda med. Tack Fedex.
Kul att du är nöjd Dan!
Då ska vi uteslutande börja med fedex också :p
12 november, 2011 kl. 17:57 #130159TomasDeltagare@Dan 27770 wrote:
Alla våra fakturor från Fedex hamnar hos Intrum och inkasso. Vi flyttade från vår första lokal 2008 och dit skickar de fortfarande fakturorna. Tror vi kanske försökt ändra det 10-20 gånger men det går inte.
Allt går till inkasso varje jävla gång. Sen betalar vi och får maila kundtjänst om en kopia på fakturan.
Så är vår importrutin för Fedex som vi nu spikat. Det är vi nöjda med. Tack Fedex.
:D:D den var bra!
14 november, 2011 kl. 13:43 #130216LastbrygganDeltagareDet är roligt att se att det i alla fall finns en person på FedEx som har förstått vad som menas med kundvård, tackar för paket Verngren!
Faktum kvarstår dock att någon faktura eller underlag har inte kommit än.
16 november, 2011 kl. 04:41 #130317fotofyndetDeltagare@Lastbryggan 27846 wrote:
Det är roligt att se att det i alla fall finns en person på FedEx som har förstått vad som menas med kundvård, tackar för paket Verngren!
Faktum kvarstår dock att någon faktura eller underlag har inte kommit än.
Ja det var trevligt att se. De har ju lite att jobba på fortfarande, men då kanske viljan finns iaf.
24 november, 2011 kl. 13:36 #130899LastbrygganDeltagareDå är det drygt en månad sedan jag fick den omdiskuterade pallen, men nån faktura på tull, moms och arvode har fortfarande inte kommit!
För 10 dagar sedan när jag fick chokladen tänkte jag i mitt stilla sinne att nu, kanske nu, nu kommer fakturan men icke…
Jag pratade med en person igår på Fedex efter påtryckning från min redovisningsbyrå som nu vill ha ett underlag/faktura/kvitto på betalningen om 22906kr. Fick en bibba med dokument mejlade till mig igår, men ingen faktura…
Då mejlade jag det enda beviset på att jag betalt slantarna till min byrå men får så till svar tillbaka att dom måste ha en faktura som kan styrka momsavdraget mot Skatteverket och då räcker inte detta dokumen.
Idag fick jag reda på vem som har ansvar för detta på Fedex (Sofia Gustafsson) men att få prata med henne direkt var en omöjlighet då killen som svarade i telefon vägrade låta mig prata med henne. Inte heller han kunde få fram en faktura/kvitto i systemet och sa att denne Sofia skulle fixa det men att det var tekniska problem för tillfället men att det nog skulle lösa sig inom kort.
Nu är mitt tålamod helt klart förbrukat och det finns inte en chokladask i världen som kan få mig att nyttja Fedex tjänster i framtiden.
24 november, 2011 kl. 13:48 #130901fotofyndetDeltagare@Lastbryggan 28606 wrote:
Då är det drygt en månad sedan jag fick den omdiskuterade pallen, men nån faktura på tull, moms och arvode har fortfarande inte kommit!
För 10 dagar sedan när jag fick chokladen tänkte jag i mitt stilla sinne att nu, kanske nu, nu kommer fakturan men icke…
Jag pratade med en person igår på Fedex efter påtryckning från min redovisningsbyrå som nu vill ha ett underlag/faktura/kvitto på betalningen om 22906kr. Fick en bibba med dokument mejlade till mig igår, men ingen faktura…
Då mejlade jag det enda beviset på att jag betalt slantarna till min byrå men får så till svar tillbaka att dom måste ha en faktura som kan styrka momsavdraget mot Skatteverket och då räcker inte detta dokumen.
Idag fick jag reda på vem som har ansvar för detta på Fedex (Sofia Gustafsson) men att få prata med henne direkt var en omöjlighet då killen som svarade i telefon vägrade låta mig prata med henne. Inte heller han kunde få fram en faktura/kvitto i systemet och sa att denne Sofia skulle fixa det men att det var tekniska problem för tillfället men att det nog skulle lösa sig inom kort.
Nu är mitt tålamod helt klart förbrukat och det finns inte en chokladask i världen som kan få mig att nyttja Fedex tjänster i framtiden.
Otroligt. Detta är nåt som Julius måste ta upp och skriva en nyhet om tycker jag.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.