Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Pallar fast på Arlanda (FedEx får inte tummen ur)
- Detta ämne har 59 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 9 månader sedan av Dan.
-
FörfattareInlägg
-
19 oktober, 2011 kl. 20:48 #128866SandblomDeltagare
@fotofyndet 26343 wrote:
Våra grejer går sista biten med Posten, och jag vet inte var gränsen går. Det känns som om allt som händer i Sverige har lite Posten-doft över sig.
Då har du nog aldrig använt dig av UPS, bättre service går inte att få enligt min mening.
27 oktober, 2011 kl. 19:35 #129323verngrenDeltagareJobbar på FedEx själv (inte jag som tog ditt samtal dock och det är inte för att vi inte vill leverera paketet som vi behåller det hos oss. Jag jobbar själv inte med tullärenden, men jag vet hur de fungerar.
Allt över 1000kr som privatperson eller 18.000 som företag skall förskottsbetalas eller gå via tullkredit. Oberoende av vad företaget har för kreditvärdighet.
Du kan säkert själv förstå att om vi ska ligga ute med dessa pengarna i ett tag så blir det pengar allt eftersom.. Jag påstår inte att ert företag ligger efter med betalningarna, men det är ju inte helt ovanligt att andra företag gör. Tänk er själv att 100 företag ligger ett par månader ute med 20.000 kr, det går snabbt pengar där. Sen risker man även fiffelföretagen.
Som tidigare nämnt så behöver du endast upplysa vår kundtjänst innan sändningen har kommit in i landet att du har tullkredit och ditt organisationsnummer så är det löst redan vid ankomst, och behövs endast första gången.
Angående våra leveranser så kommer dessa förbättras i nästa år..
Just nu har vi endast våra egna leveranser (samma dag) i Malmö, Lund, Helsingborg, Göteborg med närmsta omnejd, Norrköpingsområdet och Stockholm + Uppsala..Till nästa år kommer vi expandera med stationer i Västerås för hela Mälardalen. Växjö för större delen av småland, plus små stationer runt om.
Sverige är den delen av Europa tillsammans med Frankrike som det spenderas allra mest resurser för att öka paketvolymer.. Och det är väldigt spännande!
(Jobbar själv på kundtjänst i en ej marknadsförande roll, så försöker inte sälja något) Dock om ni undrar nåt är ni välkommna att fråga!
27 oktober, 2011 kl. 20:43 #129326LastbrygganDeltagare@verngren 26862 wrote:
(Jobbar själv på kundtjänst i en ej marknadsförande roll, så försöker inte sälja något) Dock om ni undrar nåt är ni välkommna att fråga!
Idag är det en vecka sedan jag förskottsbetalade till ert bg, när skickar ni ut fakturan på det beloppet så att jag har ett underlag till bokföringen?
28 oktober, 2011 kl. 06:50 #129348verngrenDeltagarePM Skickat…
28 oktober, 2011 kl. 06:58 #129351RivveDeltagareTur att du har ett stort utbud med varor som kan sänka ditt blodtryck
28 oktober, 2011 kl. 09:59 #129364fotofyndetDeltagare@Sandblom 26351 wrote:
Då har du nog aldrig använt dig av UPS, bättre service går inte att få enligt min mening.
Jodå, som jag sa så får vi leveranser med DHL, UPS och Fedex. Jag tycker att DHL slår UPS på fingrarna pga hastigheten, vi spar ungefär en dag med DHL. Servicen är det inget fel på, vår lokala åkeri här i Bergeforsen som kör ut UPS-godset är helt perfekta. Sen är Fedex som sagt akterseglade med god marginal.
28 oktober, 2011 kl. 18:36 #129391LastbrygganDeltagare31 oktober, 2011 kl. 18:41 #129503SekeDeltagare@verngren 26862 wrote:
Angående våra leveranser så kommer dessa förbättras i nästa år..
Just nu har vi endast våra egna leveranser (samma dag) i Malmö, Lund, Helsingborg, Göteborg med närmsta omnejd, Norrköpingsområdet och Stockholm + Uppsala..Till nästa år kommer vi expandera med stationer i Västerås för hela Mälardalen. Växjö för större delen av småland, plus små stationer runt om.
Sverige är den delen av Europa tillsammans med Frankrike som det spenderas allra mest resurser för att öka paketvolymer.. Och det är väldigt spännande!
Trevligt att leveranserna inom Sverige ska förbättras.
Vi tar hem jäst från två leverantörer i USA ca varannan vecka. Den ena finns i Kalifornien och den andra i Oregon. Båda skickar med FedEx. Leveranserna går iväg sent på måndag kväll svensk tid och är alltid på Arlanda tullklarerade på onsdag morgon. Sedan körs de inte ut till oss förrän torsdag eftermiddag.
Det tar alltså nästan lika lång tid från Arlanda till Vallentuna, en sträcka på cirka tre mil, som från USAs västkust via en hubb i USA och en i Paris till Arlanda.
Nu kör inte FedEx själva hos oss utan anlitar Poståkeriet. Vi skulle väldigt gärna se att paketen körs ut till oss samma dag istället för dagen efter. Frågan är om det blir bättre om de ska gå via Västerås
2 november, 2011 kl. 22:35 #129683LastbrygganDeltagare@Lastbryggan 26941 wrote:
Och det är besvarat nu.
Trodde i min enfald att du kanske kände dig manad att följa upp ärendet i måndags då jag PM’ade dig sändningsnumret i fredags.
Då jag fortfarande inte fått något underlag till mina inbetalda tull & moms-pengar så ringde jag FedEx igår eftermiddag och tjejen jag pratade med sa att en faktura skulle skickas ut men det brukade ta ett par veckor.
Eftersom det varit månadsskifte och jag vill ha ett underlag till bokföringsbyrån lovade tjejen att mejla mig ett ”underlag” så länge så att jag skulle veta vilka belopp som skulle bokföras…
Behöver jag säga att tjejen på FedEx kundtjänst var lika jävla slö som snubbarna på införtullningen, sitter fortfarande och väntar på mejlet.
OT.
Får en ny sändning skickad från USA i morgon och då jag vägrade låta dem skicka med FedEx så lade jag till 200 dollar och bad dem skicka med DHL stället, blir kul att se hur det hanteras med dem. Blir det mer frekvent framöver så har jag ett eget avtal med P.EX. och då vet jag att det funkar.9 november, 2011 kl. 22:32 #130025LastbrygganDeltagareHär går verngren in i tråden och försöker rädda det lilla anseende FedEx har kvar hos mig genom att skriva ett långt försvarsinlägg som han följer upp med ett PM om att jag skall messa sändningsnummer. (Vilket jag gör samma dag)
I det läget tänkte jag att det kanske finns nån som vill göra rätt ändå…
Det är nu två veckor sedan verngren skrev sitt inlägg, det är idag en vecka sedan jag ringde FedEx som då svarade att fakturan på tull och moms (som är betald för tre veckor sedan) skickas ut ca två veckor efter införtullningen.
Idag har det gått tre veckor sedan jag betalade in nästan 23.000kr till ett bankgiro som tillhör FedEx, behöver jag säga att ja inte fått någon faktura än.
Jag har inte heller fått något underlag från tjejen på kundtjänst som lovade att mejla mig resp. belopp.
Sitter just och funderar på vad min bokföringsbyrå kommer att säga då det finns ett uttag på 23K men inget underlag.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.