Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Paket utlämnat till fel kund
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 4 månader sedan av banane.
-
FörfattareInlägg
-
9 augusti, 2013 kl. 16:20 #100473bananeDeltagare
Fick idag ett trevligt mail där en person undrade varför han fått varor från oss. Verkar som den riktiga kunden lämnat fel mobilnummer (vad jag kan gissa mig till) och att DHL Servicepoint lämnat ut paketet till fel person. Antar att de därför missat kolla leg.
Någon som varit i liknande sits och sitter på en bra lösning?
Kan man be ”fel kund” lämna tillbaka det på servicepoint?10 augusti, 2013 kl. 15:43 #166679Lilla IvyDeltagareJag har några gånger blandat ihop fraktsedel så paket gått fel – kunderna har alltid ställt upp och skickat till varandra genom servicepoint. Ofta har jag erbjudit rabatt vid nästa order som de varit nöjda med.
10 augusti, 2013 kl. 19:32 #166681MagnusJohanssonDeltagareMen om kunden lämnade fel mobilnummer så sms-aviseringen har gått till fel person så är det ju inte troligt att mottagaren av sms:et bor i närheten av ombudet. Eller har jag förstått fel?
10 augusti, 2013 kl. 19:54 #166682bananeDeltagareOkej men hur har du löst det rent praktiskt? Har dhl servicepoint hjälpt till?
Jag har inte riktigt hängt med exakt hur det gått till ännu. Vet bara att vi gjort rätt från vår sida. Får ringa runt och nysta i det på måndag. Tänkte bara just legitimationsbiten, om servicepoint erbjuder sig skicka det rätt eller
Liknande…11 augusti, 2013 kl. 02:04 #166683SamHDeltagareAlla personnummer ska sparas i dhl servicepoint på utlämnade paket. Däremot kan kassören gått på vilken bortförklaring som helst, ”jag hämtar ut den åt min sambo” etc men då hade personen inte kontaktat er ang varorna. Men leg ska tas, namn ska överensstämmas och personnr ska sparas i systemet.
Sedan kan du råka ha otur med sammanträffanden, tex att personen har ett vanligt namn ”Anders Svensson” och i kombination med att ha råkat ange fel telnr så kan det uppstå liknande scenarion men det låter lite långsökt
Du kan kontakta DHL ombudet och meddela dom att de lämnat ut paket till fel kund och att kunden kommer återkomma med paketet så att den rättmätige ägaren kan hämta ut den korrekt. Sedan kontaktar du den egentlige kunden och berättar vad som skett och att denne har ett paket att hämta upp snarast. Sedan skickar du ett presentkort på XX kr hos din webshop till den felaktige kunden genom brev som går i brevlådan som tack och ledsen för besväret. Har du tur har du fått en ny kund även
11 augusti, 2013 kl. 05:54 #166684bananeDeltagareTack Sam är också inne på den linjen. Är bara osäker på om aktuell servicepoint ligger nära båda personerna. Det får morgondagen utvisa, tack för tipsen
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.