Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Packningsråd sökes
- Detta ämne har 31 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av Anton A.
-
FörfattareInlägg
-
8 juni, 2012 kl. 17:54 #147083GustavDeltagare
Du frågar alltså vad för kartonger du bör köpa och om du bör köpa packchip, utan att nämna vad och till vem du ska sälja? :rolleyes:
Aja… Jag svarar att du bör köpa standardkartongerna E41 och E51 (från exempelvis Boxon), samt kraftpapper som utfyllnad. Därutöver bör du komplettera med bubbelpåsar i varierande storlek.
Skickar du postpaket, så måste du ha många storlekar på lager. Då betalar du nämligen för volym och det kan bli mycket dyrt, om du inte packar postekonomiskt.
10 juni, 2012 kl. 08:14 #147113sanmicDeltagare@libra 46270 wrote:
Hej
Jag är en färsking på e-handel och håller på att starta upp min shop. Det är både spännande och läskigt det här och jag känner att jag har tusen frågor. En av dem är ang packningen. Jag har varor i väldigt blandade storlekar och jag funderar på hur stora el små kartonger jag behöver köpa. Jag vet ju inte hur stora ordrar kunderna kommer att lägga så det är ju jättesvårt för mig att veta vilka kartonger jag behöver ha hemma. Det är väl svårt att få grejerna att precis få plats, då måste man väl ha 30 olika storlekar på kartonger hemma och det känns onödigt då jag går ut blygsamt och inte har så många av varje vara hemma. Jag ska ha detta vid sidan av mitt vanliga jobb i början tänkte jag och har bara köpt hem ett mycket litet lager. Så får man se hur det går.
Vad rekommenderar ni? Behöver jag köpa packningschips också? Och finns det nåt ställe där man kan köpa kartonger utan att behöva köpa 25-50 av varje?
Jag har detta dessutom hemma i lägenheten så jag vill inte fylla den med kartonger mer än nödvändigt.Det här kanske låter som ett löjligt svar, men det har iaf sparat oss 20-30000kr varje år på bara kartonger (vi skickar många stora kartonger).
Vi ”samarbetar” med våra lokala mataffärer och får helt enkelt ta deras kartonger när de packat ur sina varor.
Visst, du får ett och annat ”Felix” eller ”Cloetta”-tryck på kartongerna, men det kanske kan funka till en början iaf.
10 juni, 2012 kl. 08:43 #147114Per NilssonDeltagare@sanmic 46460 wrote:
Det här kanske låter som ett löjligt svar, men det har iaf sparat oss 20-30000kr varje år på bara kartonger (vi skickar många stora kartonger).
Vi ”samarbetar” med våra lokala mataffärer och får helt enkelt ta deras kartonger när de packat ur sina varor.
Visst, du får ett och annat ”Felix” eller ”Cloetta”-tryck på kartongerna, men det kanske kan funka till en början iaf.
Inte alls att underskatta!
Det är många som gör som du. Jag kör så själv.
Tvättäkta återvinning när den är som bäst.
10 juni, 2012 kl. 10:08 #147116Jimmy OstromDeltagareJag körde även med återvinning länge och även packmaterial. Inte det snyggaste, men tror inte att man förlorar kunder på det. Sen att en kund får ett bättre intryck av seriösare kartong och annat, men tror inte dom låter bli att handla bara för dom får en kartong som det står Felix på om man säljer matvaror.
10 juni, 2012 kl. 10:10 #147117Per NilssonDeltagare@Jimmy Öström 46463 wrote:
Jag körde även med återvinning länge och även packmaterial. Inte det snyggaste, men tror inte att man förlorar kunder på det. Sen att en kund får ett bättre intryck av seriösare kartong och annat, men tror inte dom låter bli att handla bara för dom får en kartong som det står Felix på om man säljer matvaror.
Så länge man inte säljer design och krafs så är emballaget sekundärt. Jag tror knappast att någon av mina kunder reagerar över att jag har brun packtejp på ett kuvert.
”Herrjösses, den där Nilssons alltså, packa med brun packtejp, det går ju inte för sig”.
Nej du. Folk skiter i ytteremballaget, de vill ha prylen som ligger i ytteremballaget! För mig och mina kunder räcker tillverkarens fina kartong gott och väl, varför fjanta till det med onödigt lulllull?
10 juni, 2012 kl. 17:29 #147126GustavDeltagareJag tror inte att man ska underskatta helhetsintrycket. Jag köpte själv en slips nyligen och fick den levererad i en förpackning som gav mig känslan av att jag hade köpt någonting mycket speciellt. Hade samma slipsen levererats i en igentejpad toalettrulle, så hade jag förmodligen fått ett helt annat intryck av slipsen.
Vi har ganska fula emballage. Det beror på att vi inte vill skylta med vad som ligger i paketet. Paketen får inte sticka ut. Men hade jag sålt någonting annat, så hade jag lagt en hel del krut på att fixa snygga emballage. Jag tror inte att emballaget påverkar kundens inställning till företaget, så länge som kunden är nöjd med leveransen och produkten. Men kommer paketet bort i postgången och kunden får vänta i över en vecka på sina prylar och de sedan dyker upp i en banankartong från Chiquita, så kan det ge ett slarvigt intryck som förstärker den redan negativa inställningen till e-butiken. Samma sak om produkten skulle gå sönder och kunden måste reklamera. En fult förpackad produkt, som dessutom gick sönder, riskerar att ge kunden intrycket av att e-butiken har sålt på honom skräp. Hade samma produkt istället varit snyggt förpackad, så kommer samma kund förmodligen dra slutsatsen att han har haft otur och fått ett måndagsexemplar, av en i övrigt kvalitativ produkt från en seriös e-butik.
Emballage är på intet sätt avgörande. Men jag tror att man lurar sig själv, om man tror att det inte har någon betydelse. Frågar man sina kunder om de bryr sig, så får man förmodligen till svar att 99 % inte gör det. Men jag tror det svaret blir lika missvisande som om man frågar människor om de låter sig påverkas av reklam. 99 % svarar att de inte gör det. Och ändå visar allting på att reklam fungerar.
Det här kanske blev lite offtopic. Men jag tycker ändå det är ett relevant inlägg, eftersom libra frågar vilken typ av emballage som är lämpligast (för en av oss okänd produkt).
10 juni, 2012 kl. 17:33 #147127Per NilssonDeltagareViktigt att skilja på ytteremballage och inneremballage.
Jag är tvärsäker på att folk som köper en sak som de verkligen vill ha inte bryr sig nämnvärt om det yttre emballaget.
I min värld är det betydligt viktigare att lägga fokus på andra saker. Har man inga åtgärdspunkter kvar på sin lista så kan man säkerligen börja fnula på emballage-”problemet”. Men så länge det finns annat att göra så rekommenderar jag starkt att man ger fan i det.
10 juni, 2012 kl. 18:11 #147128GustavDeltagareJa, det är ytteremballage som vi diskuterar. Ytteremballaget är det första din kund ser. Och du får ingen andra chans att göra ett första intryck med din leverans.
Inneremballaget kommer att förmedla intryck om produkten. Ytteremballaget kommer att förmedla intryck om e-butiken.
Jag tror inte folk bryr sig om det yttre emballaget på ett medvetet plan. Ingen kommer att säga; ”jag kommer aldrig handla där igen, för deras kartonger var så fula”. Lika lite som att ingen kund kommer låta bli att handla av dig om du har råkat göra stavfel på ditt kvitto eller din följesedel. Men det förmedlar fortfarande ett intryck av din e-butik och alla intryck är viktiga.
Sen vet jag inte om det gör så stor skillnad att det motiverar kostnaden för snygga emballage, om man kan få begagnade kartonger gratis. Det är gratis att rätta till ett stavfel på kvittot. Men det är inte gratis med snygga kartonger. Hur mycket tid och pengar man bör lägga på sina emballage, tror jag mycket beror på vad man säljer.
10 juni, 2012 kl. 21:44 #147134ParvelitoDeltagareJag tycker man kommer rätt så långt med begreppet ”helt och rent” kombinerat med funktionellt. Ungefär 90% av de ehandelsleveranser jag får kvalar in där, men c:a 10% skulle behöva lära sig mer om hur man kan packa paketen snyggare, mer skyddande och högst troligt billigare också.
Återanvänt emballage är helt OK om det kvalar in som ”helt och rent” samt är i övrigt funktionellt. Däremot vet jag inte om man sparar så mycket pengar på att köra hem emballage från butiker. Det tar ju en väldig plats om man inte skär ned dem, men då får man ju lov att tejpa ihop dem sedan igen. Bra emballage är rätt så billigt.
Säljer man lyxvaror, t.ex. en slips som kostar 25-30kr i Asien och säljs för 399kr i Sverige så kan det vara en god idé att lägga en tia eller två på en riktigt schysst förpackning och emballage också. Kunden förväntar sig det, annars kan man ju lika gärna köpa slipsen på Ö&B eller Gekås i Ullared.
11 juni, 2012 kl. 07:04 #147139Per NilssonDeltagare@Parvelito 46484 wrote:
Jag tycker man kommer rätt så långt med begreppet ”helt och rent” kombinerat med funktionellt. Ungefär 90% av de ehandelsleveranser jag får kvalar in där, men c:a 10% skulle behöva lära sig mer om hur man kan packa paketen snyggare, mer skyddande och högst troligt billigare också.
Återanvänt emballage är helt OK om det kvalar in som ”helt och rent” samt är i övrigt funktionellt. Däremot vet jag inte om man sparar så mycket pengar på att köra hem emballage från butiker. Det tar ju en väldig plats om man inte skär ned dem, men då får man ju lov att tejpa ihop dem sedan igen. Bra emballage är rätt så billigt.
Säljer man lyxvaror, t.ex. en slips som kostar 25-30kr i Asien och säljs för 399kr i Sverige så kan det vara en god idé att lägga en tia eller två på en riktigt schysst förpackning och emballage också. Kunden förväntar sig det, annars kan man ju lika gärna köpa slipsen på Ö&B eller Gekås i Ullared.
Så är det och jag håller med till hundra.
En banankartong kan bli riktigt snygg om man slår in den i brunt kraftpapper.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.