Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Packmaterial. Går det att höja shoppingupplevelsen med detta?
- Detta ämne har 10 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av magnuspersson.
-
FörfattareInlägg
-
12 januari, 2013 kl. 11:08 #99456LittleBloomDeltagare
Hur ser ni på förpackningen som varan skickas i? Om man som vi handlar med mode kommer dessa oftast i en egen plastpåse från fabrik, de skickas sedan i en mjuk påse med de handlingar som ska med.
Men går det att höja ”shoppingupplevelsen” genom att tex använda annan typ av förpackning, bättre eller sämre av att ta bort den plastpåsen som kommer från fabriken?
Man kan ju göra på många sätt men är det värt ansträngningen?
Eftersom det bara är spekulativt så finns det ingen plan utan vill mest höra funderingar.
12 januari, 2013 kl. 11:26 #158255ParvelitoDeltagareOm du säljer ekologiska barnkläder så är det kanske inte en plastpåse runt varje plagg som dina kunder blir himlastormande glada av?
Jag skulle kanske satsa på att lägga plaggen i en ask med lock, naturfärgad och tillverkad av naturfibrer (Köp – Ask, kapsel & presentkartong – Kartonger & lådor), som jag sedan slår in i vanligt brunt kraftpapper tillsammans med papperna som behövs, och skickar det så till kunden.
Ett tryck på locket av kartongen som berättar att det är ett plagg från Little Bloom tillsammans med någon tryckt ”stämpel” som garanterar att det är ekologiskt, återvunnet och fritt från kemikalier gör säkert att mottagaren känner att de verkligen köpt något lite bättre än det som kan köpas överallt.
Nu är det inte gratis med sådana saker, och jag är inte säker på att man kan räkna hem vad den mer positiva köpupplevelsen kostar med ökad försäljning från trogna kunder, men det är i alla fall ett förslag på vad man kan göra.
12 januari, 2013 kl. 12:06 #158257LittleBloomDeltagareHej.
Tack för svaret, bra tips. Känns helt rätt att ta till vara på de kunder man redan har och tipsen var väldigt bra som sagt.
12 januari, 2013 kl. 12:32 #158260PysselgummanDeltagareJag tillhör ju dem som tycker att shoppingupplevelsen höjs med ett schysst emballage och tycker att man ska lägga lite energi på det. Och jag tror också att man kan räkna hem det i form av återkommande kunder. Det gäller ju att sticka ut på ett positivt sätt. Men så säljer jag ju också ”design och annat krafs” som nån uttryckte det i en annan tråd rörande detta ämne och då är man kanske mer benägen att kika på sådana saker. Tycker att parvelitos förslag var bra, tror att jag själv ska satsa på de där kartongerna med lock!
12 januari, 2013 kl. 12:35 #158261TianDeltagareAbsolut jag håller med Parvelito!
Jag är allergisk mot plastpåsar som det är, så bort med dem först och främst!
Ett billigare alternativ till ”kartong med tryck” till en början kan vara om du köper bruna papperspåsar och köper en egen stämpel med din företagslogga.
Kanske också en ”ekologiskt” stämpel?…Naturfärgat/ brunt ”slå-om-blommorna-papper” ( smällkaramellspapper…;o) borde inte vara särskilt kostsamt, men ser jättefint ut om du slår in plaggen i.
Här finns packmaterial; http://www.nordahl.se/
12 januari, 2013 kl. 15:47 #158265MonsterMDeltagare@LittleBloom 58889 wrote:
Man kan ju göra på många sätt men är det värt ansträngningen?
Vi kör efter ”first impression last” med tron att folk är duktiga på att döma boken efter omslaget.
Vet med mig själv att jag hajat till när det varit finare emballage. Alternativet kan ju vara att skicka med en nyckelring eller liknande som tex partykungen har gjort.
Så finns det utrymme ekonomiskt tycker jag absolut man ska lyxa till det.
12 januari, 2013 kl. 19:32 #158268magnusperssonDeltagareTror det är viktigt för att inte ”sabba” kvalitetskänslan i ens försäljning om det är det man jobbar utefter. Vårt mål är t.ex att ha produkter med hög kvalité, och då tror jag inte man kan komma med halvdana emballage eller paketeringsupplevelser när ordern kommer fram. Vi kör precis som Tian tipsar med bruna vadderade påsar med egen stämpel/tryck där vi skickar våra kläder i. För att få till extra känslan erbjuder vi också att skicka i förpackning där vadderingen är vi fyller kartongen eller påsen med halm. Till sist lägger vi också alltid i en extra liten sak som relaterar till vår nisch men som kanske är värd runt 5-10:-, allt för att få en rolig extraupplevelse för kunden.
Hursomhelst har det nog lite att göra med vilken inriktning man har i verksamheten. Bygger man på volym och har låga marginaler är kanske inte detta ett alternativ alls utan man får tänka annorlunda.
12 januari, 2013 kl. 20:16 #158269bslaskDeltagareMin 4-årige son var uttråkad och otålig när jag stod och packade ordrar i garaget. Som tidsfördriv föreslog jag att han skulle hjälpa mig att öppna Tonerlagret.se paketet, med förvisso inte alltför spännande adressetiketter i, Han gav ifrån sig en tung suck! Men gissa vad nöjd han blev när det överst i paketet helt oväntat låg en chokladbit!
Så medan han glatt tuggade i sig chokladen kunde jag packa färdigt i fred = positiv kundupplevelse!!!
12 januari, 2013 kl. 20:28 #158273magnusperssonDeltagare@bslask 58906 wrote:
Min 4-årige son var uttråkad och otålig när jag stod och packade ordrar i garaget. Som tidsfördriv föreslog jag att han skulle hjälpa mig att öppna Tonerlagret.se paketet, med förvisso inte alltför spännande adressetiketter i, Han gav ifrån sig en tung suck! Men gissa vad nöjd han blev när det överst i paketet helt oväntat låg en chokladbit!
Så medan han glatt tuggade i sig chokladen kunde jag packa färdigt i fred = positiv kundupplevelse!!!
Tur han inte var allergisk mot kakao (om man nu kan vara det…)
12 januari, 2013 kl. 21:21 #158275TomasDeltagare@magnuspersson 58905 wrote:
vi fyller kartongen eller påsen med halm.
På tal om allergi, kanske halmallergi kan vara ett problem ibland? Jag gillar er ide´med halm, snyggt och passande. Men höallergi är inget vidare och jag vet inte hur det är med halm. Förmodligen inte lika vanligt?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.