Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › "Övriga kommentar" i kassan, nödvändigt eller överflödigt?
- Detta ämne har 28 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av Anton A.
-
FörfattareInlägg
-
18 maj, 2012 kl. 12:26 #145768JoelDeltagare
@Dan 44933 wrote:
Jag tycker fortfarande det är en kass idé. Det blir specialfall som vi inte kan tillmötesgå och önskemål av variantprodutker som inte finns i lager vilket gör att vi måste sköta alla ordrar med ”övriga kommentarer” i ett separat och slöare flöde vilket gör kunden kinkig.
Det får såklart vägas mot de fall där kunden känner att han blir glad för han kan skriva ett önskemål och bli glad, men 10 sådana väger typ inte upp en kund som inte får någon pryl och blir sur för den han ”BESTÄLLDE I ÖVRIGA KOMMENTARER” inte fanns.
Så i vårt fall slöar det upp kundtjänst, plock och pack med specialfall och önskemål som inte går att lösa.
BAM!
Av 40000+ ordrar så har det hänt 2 ggr (vad jag vet) att en kund önskat en speciell variant (när vi sålt osorterat) och båda fallen har vi kunnat lösa det åt kunden, som blivit supernöjd. Förvisso säljer vi inte så mycket osorterade artiklar med färger etc men jag ser det som ett icke-problem.
Jag vet att vi är av olika åsikter här men jag är helt övertygad att vi ger en bättre köpupplevelse med kommentar än utan. Om du körde en kundundersökning och frågar 1000 random kunder vad dom skulle föredra så är jag också övertygad om att kassa med kommentarsfält vinner
18 maj, 2012 kl. 12:32 #145769Per NilssonDeltagare@Parvelito 44925 wrote:
Håller med Joel! Framför allt sparar det en massa kundtjänstmail och telefonsamtal, och man kan få allt rätt från början.
Jag håller med er 2. Det är guld värt att ha ett kommentarsfält i kassan.
Varför ska man inte ha ett? :confused:
Tänk er själva in i situationen att ni skulle handla något i en fysisk butik och ni inte fick tilltala kassörskan direkt utan var tvungen att ringa senare eller e-posta till företaget. Logiskt? Knappast.
18 maj, 2012 kl. 13:04 #145771DanDeltagareKlart de skulle svara ja, de kan inte förutse besvikelsen eller vår oförmåga att inte lyckas tillgodose önskemålen i fältet.
Ge mig en dataexport på alla kommentarer du fått i fältet så ska jag dra slutsatser utifrån om det hade varit bra eller dåligt för oss
@Joel 44941 wrote:
Av 40000+ ordrar så har det hänt 2 ggr (vad jag vet) att en kund önskat en speciell variant (när vi sålt osorterat) och båda fallen har vi kunnat lösa det åt kunden, som blivit supernöjd. Förvisso säljer vi inte så mycket osorterade artiklar med färger etc men jag ser det som ett icke-problem.
Jag vet att vi är av olika åsikter här men jag är helt övertygad att vi ger en bättre köpupplevelse med kommentar än utan. Om du körde en kundundersökning och frågar 1000 random kunder vad dom skulle föredra så är jag också övertygad om att kassa med kommentarsfält vinner
18 maj, 2012 kl. 13:08 #145773ParvelitoDeltagare@Dan 44933 wrote:
Så i vårt fall slöar det upp kundtjänst, plock och pack med specialfall och önskemål som inte går att lösa.
Jag har mest kommentarer av typen ”måste ha före helgen, ring om det inte går”, ”skall passa en Sony XD456Si+, är det här rätt?” eller ”håller på att flytta, om det kommer efter helgen vill jag ha det till adress xx istället”.
Mycket bra att få den informationen direkt istället för i ett separat mail som skall kopplas till rätt order, eller i form av en retur eller icke utlöst paket.
18 maj, 2012 kl. 13:15 #145775DanDeltagareJag vill mycket hellre ha den infon via mail.
Worst case på dessa:
-Nej den passar inte en Sony bla bla bla ->kreditering och missnöjd kund
-Jag flyttar och vill ha annan nadress ->betalt med klarna och byta adress i efterhand bedrägeririsk+strul
-Måste ha före helgen -> kunde varit lagd i onsdags-> går ej pga helgdag. Ringa kund och annullera order ->pissSå jag är supernöjd att inte ha detta fältet då. Tack!
Frågar man en kund vad de väljer vill de såklart kunna lägga kommentarerna men de förstår inte sitt eget bästa. Jag är här för att leverera Sveriges bästa kundtjänst, inte göra folk besvikna.
Eftersom jag är #1 på trustpilot i sverige och delad #2 på prisjakt i sverige så har jag per default rätt i alla kundtjänstfrågor och tråden kan därför avslutas här hehe Men skämt å sido beror det nog på vilka kunder och produkter man säljer och alla kommer här tycka att det man själv gör är bäst.
@Parvelito 44946 wrote:
Jag har mest kommentarer av typen ”måste ha före helgen, ring om det inte går”, ”skall passa en Sony XD456Si+, är det här rätt?” eller ”håller på att flytta, om det kommer efter helgen vill jag ha det till adress xx istället”.
Mycket bra att få den informationen direkt istället för i ett separat mail som skall kopplas till rätt order, eller i form av en retur eller icke utlöst paket.
18 maj, 2012 kl. 13:34 #145778kontorsmagasinetDeltagare@Dan med all respekt för din kunskap om e-handel så håller jag inte alls med dig i det här fallet. Ta exemplet med ”måste ha innan helgen”, risken är ju att kunden inte mailar in denna kommentar direkt utan istället mailar på kvällen samma dag. Då är ju risken uppenbar att du skickat en grej som kunden inte har nytta av (eftersom de måste ha den till en viss dag), kunden kommer då att ångra köpet och då får stå för fraktkostnaden. Men det är klart ju högre automatiseringsgrad man har på sin orderhantering, desto dyrare blir det kanske att hantera ett kommentarsfält.
18 maj, 2012 kl. 13:36 #145779ParvelitoDeltagare@Dan 44948 wrote:
Jag vill mycket hellre ha den infon via mail.
Worst case på dessa:
-Nej den passar inte en Sony bla bla bla ->kreditering och missnöjd kund
-Jag flyttar och vill ha annan nadress ->betalt med klarna och byta adress i efterhand bedrägeririsk+strul
-Måste ha före helgen -> kunde varit lagd i onsdags-> går ej pga helgdag. Ringa kund och annullera order ->pissSå jag är supernöjd att inte ha detta fältet då. Tack!
Men skämt å sido beror det nog på vilka kunder och produkter man säljer och alla kommer här tycka att det man själv gör är bäst.
1: Den passar inte en Sony, du skall ha den här istället = kunden nöjd som f*n.
2: Det är lugnt, vi skickar den här idag = kunden kan tagga ned.
3: Klart vi ordnar leverans till ISS rymdstation före helgen, inga problem, men det kostar så här mycket18 maj, 2012 kl. 13:38 #145781Jimmy OstromDeltagareHe he jawohl herr Dan (nickar som en tysk soldat och slår med klackarna)😮😎
@Dan 44948 wrote:
Eftersom jag är #1 på trustpilot i sverige och delad #2 på prisjakt i sverige så har jag per default rätt i alla kundtjänstfrågor och tråden kan därför avslutas här!
18 maj, 2012 kl. 13:40 #145782DanDeltagareFast det är ju inte logiskt att man gör så även om det är möjligt.
Om jag behöver något snabbt så ringer jag, chattar, mailar först och frågar. Jag kör inte en chansning och lägger ordern och mailar in senare på kvällen när man vet att ingen jobbar?
Jag tror att om man kan uppfylla önskemål är det en nobrainer, men när jag tittar på de mail vi får innan köp så är det 50-70% vi kan lösa och 30-50% som inte hade gått… det är mest det jag baserar fältets vara eller inte vara på.
Sen skulle ett test säkert ge helt andra kommentarer än man trodde, men det ger ett till fält i kassan och man behöver ha rutiner för att stoppa och filtrera ordrarna med kommentar.
Vi kan exvis inte hantera de i samma flöde då det skulle göra pack och plock extremt ineffektivt med kommentarer och önskemål när man plockar. Då får plockaren springa till en dator, kolla tillgänglighet på önskemål, lägga undan saker från bulkplocklistan, sen kreditera massa ordrar och maila massa kunder.
Men det är nog ingen universell regel utan något man får testa själv eller inbilla sig att man har rätt så man slipper testa (som jag gör hehe)
@kontorsmagasinet 44951 wrote:
@Dan med all respekt för din kunskap om e-handel så håller jag inte alls med dig i det här fallet. Ta exemplet med ”måste ha innan helgen”, risken är ju att kunden inte mailar in denna kommentar direkt utan istället mailar på kvällen samma dag. Då är ju risken uppenbar att du skickat en grej som kunden inte har nytta av (eftersom de måste ha den till en viss dag), kunden kommer då att ångra köpet och då får stå för fraktkostnaden. Men det är klart ju högre automatiseringsgrad man har på sin orderhantering, desto dyrare blir det kanske att hantera ett kommentarsfält.
18 maj, 2012 kl. 13:42 #145783DanDeltagareJapp, jag köper det. När man kan lösa det och överträffa förväntningar är det guld värt!
@Parvelito 44952 wrote:
1: Den passar inte en Sony, du skall ha den här istället = kunden nöjd som f*n.
2: Det är lugnt, vi skickar den här idag = kunden kan tagga ned.
3: Klart vi ordnar leverans till ISS rymdstation före helgen, inga problem, men det kostar så här mycket -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.