Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Outsourcing
- Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av NellyPeter.
-
FörfattareInlägg
-
18 december, 2012 kl. 06:24 #99347NellyPeterDeltagare
Jag har sett att det har diskuterats en del kring outsourcing. Jag tycker att ämnet är intressant då jag/Nelly varit med om både lyckade projekt men även totala katastrofer.
Jag kan inte vara för specifik men lite kan man väl fundera högt?! :rolleyes:
När det gäller outsourcing av logistik kan jag väl dra slutsatsen att det har vi misslyckats med grovt och under mitt ansvar 😡 Därmed inte sagt att det är fel att outsourca sin logistik. Jag tror att det beroende på sortiment och volym kan vara helrätt att outsourca sin logistik – framför allt om man har en hygglig tillväxt och säsongsvariationer. Men så här i efterhand har jag lärt mig att om man har det absolut bredaste/största utbudet på marknaden inom sitt område och då det egentligen inte finns någon med den speciella logistikkompetensen. Då gäller det verkligen att fundera ordentligt innan man tar steget och på vilket sätt man ska göra det.
Men vi har även en del lyckade outsourcing-projekt bakom oss. Eller var går gränsen mellan outsourcing och köp av tjänster?
Där vi har lyckats som bäst så har vi valt att lägga ut delar av verksamheten men bibehållit en del verksamhet, kärnkompetensen och framför allt kontrollen centralt. Det har varit en stor fördel under vår starka tillväxt att kunna skala upp ännu snabbare med hjälp av en 3:e part. Inom fotoretusch som är en väsentlig del inom vår verksamhet har vi via vår partner lyckats att sänka kostnader, kapa ledtider (pga tidsförskjutning) och tom förbättra kvalité (anpassade lokaler). Vi har även minskat kostnader inom vår kundtjänst med bibehållen kvalité med hjälp av externa partners. Ett annat område där jag ser stora möjligheter är inom (web)administration och grafiska tjänster (offshore).
Det vore intressant att höra från Er andra vad Ni har för erfarenheter av olika projekt inom logistik, kundtjänst, grafiska tjänster, IT, SEO, etc.
Jag har genom åren alltid skojat med min personal om att egentligen borde jag och Jarno göra allt själva för då blir det bäst (OBS! Ironi). Men då hade det blivit svårt att nå dit vi har gjort! Om man ska bli stor tycker jag att det är helt nödvändigt att delegera – antingen till egen personal eller att köpa in från en extern part. Jag tycker inte det är så stor skillnad egentligen var den organisatoriska gränsen går – det handlar mer om att utöva en annan typ av ledarskap. Likväl så gäller det att ha kontrollen på det hela!
Sedan kan man alltid fråga sig om man vill bli stor? Det kan ju vara så att man tycker att det är alldeles förträffligt roligt att vara lite mindre 😎
Ha en bra dag!
/Peter -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.