Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Oseriös kundservice?
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av Magnus.
-
FörfattareInlägg
-
27 november, 2009 kl. 02:40 #94165attitude.seDeltagare
Jag vill gärna ha lite åsikter på vad ni tror om min hantering av kundservice.
Saken gäller mail som är sent skickade (mitt i natten).
Jag har ett deltidsjobb som är vaken nattjour. (Passar min huvudsyssla som är e-handel väldigt bra). Det innebär att jag har ca 70 timmar i månaden där jag kan ägna större delen av tiden framför en dator.
Min fråga är nu om ni tycker att det är oseriöst att skicka mail till kunder (offerter, tillverkningmöjligheter osv.) mitt i natten?
Detta ger mig ju mer tid att ägna mig åt produktion på dagarna som ofta skjuter upp svarsmail.
Väger den något snabbare mailsupporten över, eller ger det ett allt för oseriöst intryck? Finns det tillochmed en possitv sida där det uppfattas som ambitiöst?
27 november, 2009 kl. 07:10 #107916MnMDeltagarejag personligen skulle inte tänka på när mailet skickades utan tycker det är bra med ett snabbt svar. skulle jag av någon anledning tänka på när mailet skickades så skulle jag snarare se det positivt, det är ju ”nästan dygnet-runt” kundtjänst
så som sagt, ett snabbt svar, oavsett när på dygnet det är skickat, känns bara positivt.27 november, 2009 kl. 08:03 #107917dstrombeDeltagareHallå,
Jag tror inte du behöver oroa dig överhuvudtaget, tvärtom så tror jag det endast ger en positiv respons.
Kunder vill ha hjälp snabbt, så om du skickar mailet under natten och de har det 08.00 när de vaknar så är det bättre än att de får emailet vid 15.00.
Sen tror jag också att de kommer känna att du ger dem det lilla ”extra” när det gäller kundservice.
Så slutsatsen är att fortsätt som du gör, såvida du inte varit på krogen på kvällen.
28 november, 2009 kl. 06:25 #107928attitude.seDeltagareTack för er respons!
Då kör jag vidare som innan.Hehe, nej, jag tänker inte ägna mig åt kundsevice efter krogbesök….
Offerterna skulle dock mottagas med glädje från kunden i dessa fall…28 november, 2009 kl. 16:08 #107929HjalmarDeltagareEftersom min personliga interaktion med supporttjänster mest gäller it-support så måste jag nog säga att det kan uppskattas som lite oseriöst.
När jag får ett supportsvar mitt i natten så finns det två scenarier.
1) De är ett stort företag som har en seriös dygnetrunt-jour (mycket bra).
2) De är ett litet företag med nån liten nisse som sitter online på irc hela natten (och potentiellt sett inte är uppe på dagen istället…), inte så bra.Min slutsats är alltså om det är ett litet företag som mailar sent på natten så känns det lite oseriöst. Jag undviker te.x. personligen att skicka mail till folk jag misstänker kan missuppfatta mina konstiga dygnsvanor sent på natten.
I ditt fall med Attitude.se skulle jag nästan föreslår att du sätter mailen så att de levereras 07:30 eller liknande om klockan är efter 23:00 eller liknande.
Update: kan ju tillägga att min analys är något tainted av ett visst svenskt hostingbolag där ägaren ringde oss och ville slänga ut oss på fyllan när hans servrar gick segt. Han svarade ofta sent på natten. Hehe.
28 november, 2009 kl. 16:36 #107930DanDeltagareDe enda som kommer märka nått är elite haxxors och de blir nog ofta glada och kan relatera.
Svenssons fattar typ inte det här med klockan på mail ändå och kommer tro att det är fel på deras dator istället.
Så jag säger; Ja det kan se oseriöst ut, men om det gör ditt företag bättre mot kund så gör det ändå!
28 november, 2009 kl. 21:09 #107931MagnusDeltagareDet viktiga i sammanhanget är att man svarar snabbt helst innan de har frågat
Har svårt att se någon större nackdel att svara på natten. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.