Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Orimliga krav på plattform?
- Detta ämne har 18 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av jerkerus.
-
FörfattareInlägg
-
28 december, 2011 kl. 18:09 #133211MattiasDeltagare
@Jimmy Öström 31198 wrote:
Förstår verkligen inte hur du kan rekomendera dessa företag som kostar 1 miljon och ca 200 000 kronor och uppåt i licens om året, sen slå bort det som ”kostar en slant”……Jo tack dom kostar skitmycket och ytterst få på detta forumet som bara kan drömma om att betala dessa pengarna på en hemsida och oavsett om dom skulle haft pengarna anser nog 90% att dessa företagen inte är värda dessa pengarna.
Jag har mest praktiskt erfarenhet av ”större/dyrare” plattformar och det påverkar såklart min rekommendation, men när jag utifrån liknande kravspecifikationer (tex splitta ordrar och fördela mot olika leverantörer givet konfigurerbara kriterier) tittat på mindre plattformar/hyrlösningar tycker jag inte att de är i närheten, vilket verkar vara Fredriks slutsats också. Kanske finns det några add-ons utvecklade för Magento som löser biffen?
Om de kommersiella plattformarna är värda pengarna eller inte tycker jag är en helt annan fråga som jag gärna bollar vidare i en annan tråd
28 december, 2011 kl. 18:35 #133212DanDeltagareTveksamt om du hittar något out of the box med denna funktionalitet. Du kommer få anlita kodare oavsett skulle jag säga.
Det kommer kosta oavsett hur du gör. Det du bör göra är att fundera om du kan jobba lite mer manuellt nu i början innan du kan finansiera en fet plattform (om du inte redan kan), eller om du måste ha plattformen på plats från dag 1.
Ett alternativ är också att jobba med en plattform du vet att du kan modifiera i framtiden till att klara dina krav och börja med den i lite ”trubbigare” form… men sedan investera i plattformen när det lönar sig rent tids-och ordermässigt.
Nu tror jag inte på affärssystem och plattformar som två skilda system, men som tidigare nämnt är det också en lösning då detta nog inte är några konstigheter för de flesta vettiga affärssystem. Men om det är billigare eller bättre låter jag vara osagt, jag skulle snara se det som att du kommer ha två grupper konsulter och programmerare som suger ut dig på stålar istället för en
29 december, 2011 kl. 09:25 #133233MattiasDeltagare@Dan 31204 wrote:
Nu tror jag inte på affärssystem och plattformar som två skilda system, men som tidigare nämnt är det också en lösning då detta nog inte är några konstigheter för de flesta vettiga affärssystem. Men om det är billigare eller bättre låter jag vara osagt, jag skulle snara se det som att du kommer ha två grupper konsulter och programmerare som suger ut dig på stålar istället för en
Onekligen ett intressant ämne. De flesta jag pratar med som skall handla upp e-handelslösningar blir förvånade över hur lite stöd de har för tex kundtjänst, lager och inköp. Jag tycker mig se att de mindre plattformarna har mer stöd för detta out of the box än de större. Spontant känns det som att de större plattformarna riktar sig till befintliga verksamheter som redan har stödsystem för dessa processer. Tyvärr är det ju så att processerna för e-handel inte ser ut som tex processen för att sälja saker i fysiska butiker vilket gör att man ofta får anpassa väldigt mycket i alla system…
29 december, 2011 kl. 09:48 #133236Katrin LundgrenDeltagareDet känns tragiskt Mattias om du säger att de större systemen har än mindre stöd för lager, kundtjänst, inköp m.m. än de mindre har, eftersom jag knappat hittat någon mindre som verkligen har stöd för de delarna.
Det är nog sant som du säger och att de större systemen inriktar sig på större kunder som troligen redan har affärsystem de vill jobba i, och därför helt förståeligt att man har hoppat över den biten. En annan sanning som säkerligen påverkat rejält är nog också att man helt enkelt vill tjäna pengar, och det gör man i dag på tilläggstjänster och konsultutveckling, inte på system i samma utsträckning.
Jag håller med Dan här, själv vill jag inte se e-handelssystem som något som behöver ett affärsystem utan jag tror att det går att bygga ihop fin fint, men det kommer ta ett tag innan branschen kommer dit, om den ens gör det med tanke på alla som nu kopplar mot affärsystem i stället för att bygga funktionalitet i sina egna system. Det tragiska med det är att kopplingarna ofta blir halvdana eftersom man tänkt olika när man byggt systemen och de därför inte riktigt går att mappa mot varandra hur mycket man än vill tvinga ihop dem.
Även vi sitter nu och bygger kopplingar för att kunderna efterfrågar affärssystemsfunktionalitet, och vill jobba i just de affärsystem man är vana vid. Jag kan dock säga att det ofta blir halva lösningar hur man än gör för att systemen har begränsningar från båda håll. Det är något jag egentligen inte alls skulle vilja göra just för att vad jag sett från många trådar här så blir det ofta fel för kunderna, merjobb för systemleverantörerna, och ofta systemleverantörer som skyller på varandra när fel uppstår. Ingen rolig situation alltså. Det kanske är bättre vid integration mellan större system, men efter att ha sett när man skulle införa SAP i större organisationer så tror jag inte riktigt det heller….
Men för att återgå till trådstartarens huvudfråga, ja, det är för stora krav på den omogna plattformsbranschen vi har i dag. Det är inget som finns out of the box hos någon plattform, dock såklart inget som är omöjligt att bygga, men det kommer nog att kräva en hel del pengar och konsulttimmar för att uppnå detta oavsett vilken leverantör du väljer. Att splitta ordrar och skicka för inköp till varje leverantör är inget större problem som jag ser det om systemet har inköpsfunktionalitet, men det som kommer att troligen kosta i utvecklingstid är att du vill ha kompletta statusar på alla delleveranser och att dina leverantörer automatiskt ska kunna återrapportera. Där får nog de flesta en hel del jobb för att få till det helt automatiskt. Du har också en hel del säkerhetstänkande där, för att det ska bli bra. Så jag skulle råda dig att börja smått med manuellt jobb tills du ser att affärsidén håller, sedan kan du ut och leta konsulter och kodare
29 december, 2011 kl. 10:42 #1332431725DeltagareHej Kodmyran
Jag petar i en demobutik även från er
Jag förstår definitivt hur besvärligt det blir med automatisk återkoppling av ”delorderstatus” men om man skippar det…
En order som splittas på delorder efter leverantör
Respektive delorder går till rätt leverantör (koppling på artikelnivå för leverantörsinfo)
Översikten av ordrar skall kunna visa delorder (för manuell orderstatushantering)Kan ni fixa det till oss så vore det kanon…..
Textalk har rätt info på artikelnivå och utskick till rätt leverantör men samtidigt en bugg som gör att hela ordern går till varje leverantör.
Nordisk e-handel säger 5 – 10 tim för att skapa de separata flöden
Wiking säger att det borde vara enkelt att filtrera mailutskick på leverantör och återkommer med pris om de hamnar på min shortlistFredrik
Telefon – 070-660 åttioåtta arton
29 december, 2011 kl. 11:22 #133244Katrin LundgrenDeltagare@#1725 31237 wrote:
Hej Kodmyran
Jag petar i en demobutik även från er
Jag förstår definitivt hur besvärligt det blir med automatisk återkoppling av ”delorderstatus” men om man skippar det…
En order som splittas på delorder efter leverantör
Respektive delorder går till rätt leverantör (koppling på artikelnivå för leverantörsinfo)
Översikten av ordrar skall kunna visa delorder (för manuell orderstatushantering)Kan ni fixa det till oss så vore det kanon…..
Textalk har rätt info på artikelnivå och utskick till rätt leverantör men samtidigt en bugg som gör att hela ordern går till varje leverantör.
Nordisk e-handel säger 5 – 10 tim för att skapa de separata flöden
Wiking säger att det borde vara enkelt att filtrera mailutskick på leverantör och återkommer med pris om de hamnar på min shortlistFredrik
Telefon – 070-660 åttioåtta arton
maila mig på katrin snabela kodmyran. se
och ange så exakt som möjligt vad det är som är era måsteha och exakt hur ni förväntar er den processens utseende så kan jag återkomma med en offert till dig om du vill29 december, 2011 kl. 17:38 #133255tonysDeltagare@#1725 31165 wrote:
1. Kund väljer ex 10 produkter som vi får från 5 leverantörer
2. Ordern skall splittas på leverantör och skickas till korrekt mailboxBör de flesta e-handelsplattformarna kunna erbjuda hoppas jag. Automatiska produkt- och orderkopplingar från/till leverantörer bör kunna göras på mindre såväl större plattform. Ärligt talat har vi gjort såna kopplingar för många kunder detta år.
Punkt 3,4,5
@#1725 31165 wrote:
3. Leverantör skall kunna pricka av sin delorder som mottagen, underbehandling, skickad eller vald
status i vårt ordersystem eller via api.
a. Kunden skall få statusavisering i valt media och omfattning med automatik.
b. Vårt ordersystem skall alltid reflektera korrekt status för delordern
4. Fakturering skall ske med så mycket automatik som möjligt efter att alla delorder har markeratssom skickade
5. Statistik skall vara möjligt att ta fram på de olika statusstegenLite mer knepigt med återrapportering/avprickning av delorder. Full och exakt kravspec skulle behövas.
Men jag håller med Dan och Kodmran. KIS = Keep it simple, för att hålla ner kostnader samt välja bort det som du inte behöver ha från början. Bara att du väljer det företag som kan fixa det till dig när det behövs.
30 december, 2011 kl. 11:51 #1333021725DeltagareStort tack till alla som försöker svara och hjälpa mig vidare
@tonys 31250 wrote:
Bör de flesta e-handelsplattformarna kunna erbjuda hoppas jag. Automatiska produkt- och orderkopplingar från/till leverantörer bör kunna göras på mindre såväl större plattform. Ärligt talat har vi gjort såna kopplingar för många kunder detta år.
Antingen är jag inte läskunnig eller så är plattformssäljarna dåliga på att förklara men jag ser ingen som Out of the box kan leverera detta.
Vem är vi….och var är dessa kopplingar gjorda…..snokar lite.
@tonys 31250 wrote:
Punkt 3,4,5
Lite mer knepigt med återrapportering/avprickning av delorder. Full och exakt kravspec skulle behövas.
Men jag håller med Dan och Kodmran. KIS = Keep it simple, för att hålla ner kostnader samt välja bort det som du inte behöver ha från början. Bara att du väljer det företag som kan fixa det till dig när det behövs.
Här kan vi leva med KIS utan tvekan men det finns en risk att man har ett antal order aktiva och inte kan få kontroll på vilka som gått vart om man inte kan få vettig status och uppföljning från leverantörerna.
Våra scenarion kring orderflöde ser ju ut så här
1 – alla artiklar från 1 extern leverantör
2 – alla artiklar från eget sortiment
3 – olika artiklar från olika leverantörer (olika externa och eget sortiment)de out of the box lösningar jag tittat på har ju som steg efter att kunden avslutat sitt köp oftast endast utkrift av plocklista och i mitt fall behöver jag som minimum plocklistan i excel för att kunna filtrera/sortera på leverantör och manuellt skicka dessa som ”inköpsorder” med leveransadress till min slutkund. Automatiska mail vore guld…
Textalk har en bugg i detta flöde men kan ge excellista
Sitedirect får jag lära mig PHP för att få till det eller betala (ledtid 3 mån)
Shop4You kan utvecklas efter kravställning
Starweb kräver integration med Specter enligt deras support eller säljare
Nordisk ehandel kan utvecklas efter kravställning (filtrering på leverantör för att skapa olika beställningsmail)
Wiking Kan utvecklas efter kravställningsen har jag säkert tittat på flera…..
Fredrik
2 januari, 2012 kl. 22:20 #133392jerkerusDeltagareJag tror att jag kan erbjuda det du letar efter i stort sett out-of-the-box. En del mindre anpassningar kan säkert krävas, men det behövs lite mer detaljer för att kunna svara på det och ev kostnad för detta kan eventuellt bakas in i vår interna utvecklingskostnad eftersom det ligger i linje med vad vi vill göra med vårt system.
Vill helst inte utnyttja detta forum för reklam eftersom det inte är syftet med min närvaro, men kontakta gärna mig vid sidan om så kan vi diskutera vidare. Vi är en relativt liten leverantör, men har jobbat med ehandel i 15 år och har bland annat en av Sveriges mest framgångsrika e-handlare bland våra kunder.
/Anders
08-546 38 023 eller info@dacsa.se -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.