Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Orderhantering (antal orders per timme)
- Detta ämne har 21 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av jerkerus.
-
FörfattareInlägg
-
24 januari, 2012 kl. 23:08 #134973SekeDeltagare
jerkerus,
Intressant! Träd fram och berätta vad det är för verksamhet du har.24 januari, 2012 kl. 23:56 #134974GregerADeltagareJag tycker det blir lite trolleri med siffror om vissa arbetsuppgifter inte skall räknas med när man beräknar effektiviteten.
För mig känns det mest rätt att lägga samman all arbetstid som åtgår för inleverans, utleverans, plock, pack, inventering och eventuella omflyttningar på lagret. Sedan kan man dela antalet processade order med den tiden, och kanske får fram att man levererat 15321 order på 2678 timmar = 5.7 order/timme. (påhittade siffror).
I mitt fall räknar jag hellre orderrader eftersom vi har ganska stor varians (1-100+ rader) på våra order.
Det är ju i slutänden hela företagets effektivitet som räknas.
Men visst är det imponerande att en person hinner göra fler än 70 order per timme utan robotar, plockautomater, handdatorer och avancerade IT-system.
25 januari, 2012 kl. 06:12 #134975Jimmy OstromDeltagareJag håller med dig till 110%!
@GregerA 33155 wrote:
För mig känns det mest rätt att lägga samman all arbetstid som åtgår för inleverans, utleverans, plock, pack, inventering och eventuella omflyttningar på lagret. Sedan kan man dela antalet processade order med den tiden, och kanske får fram att man levererat 15321 order på 2678 timmar = 5.7 order/timme. (påhittade siffror).
Jo tack, dina orderrader är inte av denna värld anser jag;)
@GregerA 33155 wrote:
I mitt fall räknar jag hellre orderrader eftersom vi har ganska stor varians (1-100+ rader) på våra order.
26 januari, 2012 kl. 01:03 #135034JohanKDeltagare@GregerA 33155 wrote:
Jag tycker det blir lite trolleri med siffror om vissa arbetsuppgifter inte skall räknas med när man beräknar effektiviteten.
För mig känns det mest rätt att lägga samman all arbetstid som åtgår för inleverans, utleverans, plock, pack, inventering och eventuella omflyttningar på lagret. Sedan kan man dela antalet processade order med den tiden, och kanske får fram att man levererat 15321 order på 2678 timmar = 5.7 order/timme. (påhittade siffror).
I mitt fall räknar jag hellre orderrader eftersom vi har ganska stor varians (1-100+ rader) på våra order.
Det är ju i slutänden hela företagets effektivitet som räknas.
Men visst är det imponerande att en person hinner göra fler än 70 order per timme utan robotar, plockautomater, handdatorer och avancerade IT-system.
Jag tycker inte det är så imponerade om:
Personen ifråga står vid ett packbord med Produkterna (företaget säljer 1 variant) till vänster, vadderat kuvert med klisterremsa framför sig och ordrarna på hög med färdig klisteretikett till adresslappen.
Har man oregelbundna ordrar varje dag med olika antal artiklar och antal så går det inte komma upp i de antalen som artikeln påtalar.
my 50 cents
27 januari, 2012 kl. 13:18 #135154jerkerusDeltagare@Seke 33153 wrote:
jerkerus,
Intressant! Träd fram och berätta vad det är för verksamhet du har.Jag jobbar på ett företag som heter Dacsa och vi har två parallella verksamheter. Dels bygger och säljer vi ett system för ehandel med tonvikt på order/lagerhantering och dels bedriver vi själva ehandel via syskonbolag (som förstås använder vårt system). Vi försöker leva som vi lär och tanken är att låta båda verksamheterna dra nytta av varandra i form av kunskapsutbyte, vilket även kommer externa kunder tillgodo.
Vår största kund som använder systemet är Dustin som ju har fått ett antal priser genom åren för sin logistikhantering och webshop och vi har varit med från starten, men vi har även mindre kunder som kanske mer reflekterar det här forumet, med 2-10 anställda.
Bland de egna shoparna kan nämnas en som vi precis startat upp som säljer inredningsdetaljer på shop.oscarclothilde.com.
Jag tror inte att Dustin kanske är den bästa jämförelsen för de flesta av oss, men tänkte ändå att det kunde vara intressant att förmedla några erfarenheter därifrån. För många av oss är det mer problem att överhuvudtaget få in 70 ordrar om dagen, än att få ut dom per timme
/Anders
27 januari, 2012 kl. 14:57 #135161Katrin LundgrenDeltagare@jerkerus 33353 wrote:
Jag jobbar på ett företag som heter Dacsa och vi har två parallella verksamheter. Dels bygger och säljer vi ett system för ehandel med tonvikt på order/lagerhantering och dels bedriver vi själva ehandel via syskonbolag (som förstås använder vårt system). Vi försöker leva som vi lär och tanken är att låta båda verksamheterna dra nytta av varandra i form av kunskapsutbyte, vilket även kommer externa kunder tillgodo.
Vår största kund som använder systemet är Dustin som ju har fått ett antal priser genom åren för sin logistikhantering och webshop och vi har varit med från starten, men vi har även mindre kunder som kanske mer reflekterar det här forumet, med 2-10 anställda.
Bland de egna shoparna kan nämnas en som vi precis startat upp som säljer inredningsdetaljer på shop.oscarclothilde.com.
Jag tror inte att Dustin kanske är den bästa jämförelsen för de flesta av oss, men tänkte ändå att det kunde vara intressant att förmedla några erfarenheter därifrån. För många av oss är det mer problem att överhuvudtaget få in 70 ordrar om dagen, än att få ut dom per timme
/Anders
Totalt OT men vad jag kan se är referensbutiken en Magento från icommerce??? Inte sjutton använder väl Dustin en Magentolösning? Förklara mer, för det lät konstigt och jag måste missförstått något
27 januari, 2012 kl. 19:58 #13517228 januari, 2012 kl. 00:20 #135176ParvelitoDeltagare@Flugfiskekompaniet 33373 wrote:
Det ser ju väldigt imponerande ut, men jag är inte säker på att det sparar vare sig personal, tid eller pengar.
Om vi börjar med personalen så går det fortfarande åt en hel del personal för att ladda lådorna, och för att sedan packa paketen. Man behöver fortfarande ha ett buffertlager någonstans, man behöver ha plats för varor som inte ryms i lådorna, och man behöver kunna packa större beställningar någonstans. Sortiementet får heller inte vara för stort och yvigt, för då ryms det inte i det automatiska plocklagret.
Systemet jobbar med sin hastighet, vare sig mer eller mindre. På sommaren står man med ett system som är överdimensionerat, till jul står man med ett system som det inte går att höja takten på.
En sådan där anläggning kostar en hel del pengar att köpa in, troligen niosiffriga belopp, och sedan skall den servas och underhållas. Det behövs inte mycket till driftstopp förrän snart sagt alla i personalen står och dricker kaffe istället för att arbeta. Elkostnaden för en anläggning i den där storleken är också betydande.
Men det finns å andra sidan inga rationella argument för att köpa en Rolls Royce heller.
28 januari, 2012 kl. 01:01 #135177gottisDeltagare@Parvelito 33377 wrote:
Det ser ju väldigt imponerande ut, men jag är inte säker på att det sparar vare sig personal, tid eller pengar.
Om vi börjar med personalen så går det fortfarande åt en hel del personal för att ladda lådorna, och för att sedan packa paketen. Man behöver fortfarande ha ett buffertlager någonstans, man behöver ha plats för varor som inte ryms i lådorna, och man behöver kunna packa större beställningar någonstans. Sortiementet får heller inte vara för stort och yvigt, för då ryms det inte i det automatiska plocklagret.
Systemet jobbar med sin hastighet, vare sig mer eller mindre. På sommaren står man med ett system som är överdimensionerat, till jul står man med ett system som det inte går att höja takten på.
En sådan där anläggning kostar en hel del pengar att köpa in, troligen niosiffriga belopp, och sedan skall den servas och underhållas. Det behövs inte mycket till driftstopp förrän snart sagt alla i personalen står och dricker kaffe istället för att arbeta. Elkostnaden för en anläggning i den där storleken är också betydande.
Men det finns å andra sidan inga rationella argument för att köpa en Rolls Royce heller.
Att bilda sig en uppfattning om en demo-film från tillverkaren säger inte sådär hemskt mycket.
Finns ju en anledning till att det finns och att det faktiskt finns nordisk(a) e-butiker som använder det. Att betala som du säger 9-siffrigt belopp och inte spara tid eller pengar, då är man rätt korkad om man köper det.
Har själv sett systemet in action och fått höra vad dom spar in på så bortkastade pengar är det absolut inte om du kan komma upp i volymerna som krävs för att det ska gå att motivera. Systemet är ju automatiserat så att du aldrig behöva skriva ut plocksedlar och springa i 100-meters gångar ( ja, 100-meters gångar, har du ett lager på 100,000 m2 så blir det en del spring ).
28 januari, 2012 kl. 08:24 #135181nmnDeltagare@Parvelito 33377 wrote:
Det ser ju väldigt imponerande ut, men jag är inte säker på att det sparar vare sig personal, tid eller pengar.
Om vi börjar med personalen så går det fortfarande åt en hel del personal för att ladda lådorna, och för att sedan packa paketen.
Jag kan bara säga att jag hatar leverantörer som har sådana system ex. Norek (Komplett), Ingram (till viss del), Dustin.
Inte nog med att de slösar en massa tid på att stå och packa in varje hårddisk i en egen låda eller i bubbelplast med tejp, det blir enorma kartonger som varorna skickas i och det tar oss massor med tid att packa upp sakerna.
Skräckexemplet var Norek som skickade 100 diskar, jag hade som vanligt beställt jämna förpackningar så som de kommer från fabrik på 20/25 diskar per modell, väldigt enkelt att skeppa bara att klistra på adresslappar på kartongerna och sedan iväg. Nä istället skickar de allt i två gigantiska kartonger, varje disk inslagen i bubbelplast ihoptejpad och med streckkods lapp på. Tog över en timme att sortera upp och bryta sig in i och sedan fick man rota fram gamla kartonger att förvara dem i.
Detta funkar nog om man skickar ut saker en och en, men satsar man på större volymer måste man ha fexibiliteten att kunna gå förbi systemet men det är inte lätt om hela lagret ligger inslaget i bubbelplast.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.