Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Öppna upp e-handel mot Norge
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av VATadviser.
-
FörfattareInlägg
-
18 september, 2013 kl. 08:00 #100647ettett2Deltagare
Hej,
Vi sitter och funderar på att öppna upp vår e-handel mot Norge. Jag vet att det har startats rätt många trådar i ämnet, men eftersom alla våra varor kan prisas in under 200NOK så har jag några frågor/ påståenden som jag skulle vilja få besvarade/ bekräftade.
1. Om ordervärdet exkl frakt ej överstiger 200NOK så är det tullfritt till Norge.
1.1. Ordervärdet kan överstiga 200NOK om fraktkostnaden är en del av kostnaden och specificeras separat.2. Om ordervärdet ej överstiger 200NOK så är också varorna exkluderade norsk moms, dvs moms fritt.
2.1. Gäller detta även svensk moms?
2.2. Finns det något gränsvärde för totalförsäljning innan man ändå måste momsregistrera sig?3. Om någon kund, trotts våra uppmaningar att beställa flera paket istället för ett, väljer att handla så pass mycket varor att ordervärdet överstiger 200NOK. Är den ”enda” konsekvensen att kunden själv måste tulla in varorna och betala momsen?
Tacksam för alla svar!
18 september, 2013 kl. 11:21 #168034Fru BadDeltagareKan inte svara på allt. Men ordervärdet är inkludert frakt ja… Så går snabbt över 200,- nkr som är den norske gränsen för tull.
18 september, 2013 kl. 12:01 #168036GregerADeltagareDet är varuvärde under 200:- som är avgiftsfritt i Norge. Dvs frakten skall inte räknas in i det beloppet – under förutsättning att den är specificerad. T.ex böcker är avgiftsfria, och skall inte heller räknas in. Kommer man över 200:- så ligger varuvärdet + frakten till grund för det tullpliktiga värdet.
All export till land utanför EU är momsfri, oavsett belopp. Du skall alltså inte ta ut svensk moms på sändningar till Norge. Du behöver inte momsregistrera dig i Norge hur mycket du än säljer. Du kan dock göra det för att underlätta för kunden. I så fall gör du importen och betalar alla avgifter, och kunden betalar norsk moms precis som om han handlat av en norsk leverantör.
Det är inte tillåtet att dela upp en order på flera sändningar för att undgå tull och moms, så det är inte särskilt klokt att uppmana till det. Är den på över 200:- så får mottagaren betala avgifterna när han hämtar paketet på Posten i Norge. Man bör vara tydlig med att mottagaren ansvarar för förtullning och avgifter i mottagarlandet.
Lite info från norska Posten:
Fortolling – motta fra utlandet – tollregler – posten.no18 september, 2013 kl. 13:24 #168044ettett2DeltagareTack så mycket Greger för ett mycket utförligt svar!
18 september, 2013 kl. 14:27 #168048Mats@KickBackDeltagare1. Ordrer under NOK 200,- (eksklusiv frakt) er momsfrie og får ikke tollgebyr. Dvs. din kunde vil ikke få ekstra kostnader.
1.1 Ordreverdi kan overstige NOK 200,- hvis det er fraktkostnader som gjør at den går over. Fraktkostnadene må da spesifiseres og ikke inkluderes i varekost ved fortolling.
2.2. Nei, det er ingen grense.
3. Kunden må betale moms og fortollingsgebyr (NOK 110)
Det er verdt å merke seg at noen type produkter også er tollpliktige – dvs. at kunden må betale toll i tillegg til moms.
7 oktober, 2013 kl. 13:47 #168786ingeborgDeltagareHejsan!!! Jag har tusen frågor ang E-Handel till Norge
1.Har förstått att slutkunden i Norge är van vid att betala dels till shoppen de beställer i samt att de betalar moms/tull & postavgift när de hämtar ut sin vara i Norge på sitt utlämningställe..det betyder att jag som E-butik drar av 25% moms på varan då jag lägger den i min shopp..eller hur??
Men hur redovisar jag detta mot skattemyndigheten i Sverige???
Och hur funkar det om kunden måste byta/ej tycker om sin vara??
Oerhört tacksam för alla svar..snabbt är toppen
mvh/K10 oktober, 2013 kl. 08:13 #168897VATadviserDeltagare@ingeborg 70238 wrote:
Hejsan!!! Jag har tusen frågor ang E-Handel till Norge
1.Har förstått att slutkunden i Norge är van vid att betala dels till shoppen de beställer i samt att de betalar moms/tull & postavgift när de hämtar ut sin vara i Norge på sitt utlämningställe..det betyder att jag som E-butik drar av 25% moms på varan då jag lägger den i min shopp..eller hur??
Men hur redovisar jag detta mot skattemyndigheten i Sverige???
Och hur funkar det om kunden måste byta/ej tycker om sin vara??
Oerhört tacksam för alla svar..snabbt är toppen
mvh/KHej,
De redovisar exportförsäljning helt enkelt. Svensk moms skall inte tas ut på varor som lämnar EU. Jag skriver detta hemifrån så jag har inte skattedeklarationen här så att jag ser rätt ruta men det hittar du säkert lätt själv. Säg till annars så tar jag fram det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.