Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Onlineshop, fysisk butik och marknad – rörigt!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101192
    lillamig
    Deltagare

    Hej.

    Jag är medarbetare på ett företag som idag har både en fysisk butik och en onlineshop. Dessutom säljs produkter på en lokal marknad en dag i veckan.

    Det som säljs är klädesplagg och vi har idag kanske bortåt 10 kunder i butiken per dag och ca 10-30 paket skickas iväg dagligen. Marknaden är dessutom en viktig inkomstkälla.

    Vi växer och känner att vi har problem med ordningen och har funderingar på streckkodssystem, strukturera om lagret osv. Antalet produkter totalt är ungefär 500 men med diverse variationer blir det ca 4000 poster i produktdatabasen. Det känns aningens rörigt och det är svårt att veta var man ska börja. Jag tänkte kolla om någon här har tips…

    Så här jobbar vi idag:

    Onlinebutikens produkter ligger i ett lagerrum bakom butiken.
    Varorna som ligger i butiken finns inte online. När en produkt säljs online kollar vi alltid om varan finns i butiken och bokar sedan in den som tillgänglig online, detta för att vi alltid vill undvika att ha slutsålt online då webbshoppen har högre prioritet och omsättning. Denna ständiga kontroll är dock väldigt omständig. Vi har dock lågt lagersaldo så det känns nödvändigt för att inte ständigt ha slutsålt online.

    Det är väldigt krångligt med detta system. I stressiga situationer i butiken kan det hända att en medarbetare plockar en vara i lagret, säljer den till en kund och glömmer sedan att bocka av det i onlinebutiken – vilket leder till saldofel och missnöjdhet hos kunderna när vi tvingas maila en kund om att en vara som beställts online inte finns.

    Vi ser dock också problem med att ställa om systemet – om alla varor fanns online, hur kan man undvika att en kund i butiken köper en vara samtidigt som den sista säljs online? Och att boka ut en mängd produkter vi vill ta med på marknaden, samtidigt som butiken är öppen, för att sedan boka tillbaka allt när marknaden är över, känns enormt jobbigt.

    Har någon här stött på liknande problem, och hur löste ni det? Allt blir mer och mer omständigt i takt med att vi växer! Jag skulle uppskatta lite tips!

    #171687
    Magento
    Deltagare

    Affärsystemet Specter är duktiga på e-handel och fysisk butik. Då kan ni ha en synkning till webshoppen när en vara säljs i butiken. Går per automatik. Vid deras senaste presentation så visade de också fint hur man använde streckkodsläsare så den biten är också avklarad :).

    (det enda man inte kan värja sig emot är om en kund i butiken håller ”den sista” varan i handen och någon beställer den i webshoppen. Men det får man justera på annat håll genom att kanske hålla ett annat lager i webshoppen eller dylikt).

    #171688
    lillamig
    Deltagare

    Tack för svaret Magento, Specters lösning verkar intressant! Vi använder dock ePages och det har Specter inte stöd för enligt deras hemsida. Känner någon till något liknande med stöd för ePages?

    Byte av leverantör för onlinebutiken vore kanske också ett alternativ, men förstås också enormt energi- och tidskrävande.

    #171689
    Magento
    Deltagare

    Jag har inte stött på ePages förut och att hitta en koppling mellan det systemet och ett svenskt affärsystem är nog långsökt.

    #171695
    MagnusJohansson
    Deltagare

    Vi kör Specter och har fysisk butik + nätbutiker och det fungerar bra.

    Problemet om en nätkund och en ”fysisk kund” lägger beslag på sista exemplaret samtidigt har vi inom kort minimerat så det piper till på lagret om någon nätkund beställer sista exemplaret. Då plockar vi omgående bort exemplaret från den fysiska butiken.

    En annan lösning om det är en fysisk butik med många kunder är att dölja varan i nätbutiken om det bara finns ett fåtal kvar. Populära produkter kanske ska döljas när det finns 5 exemplar kvar och icke-populära kanske inte ska döljas alls.

    #171697
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Vi har en kund som vi gjort en specialmodul till där har man butikens admin uppe på en dataskärm bredvid kassan och när något handlas i den fysiska butiken läser man av varans streckkod med streckkodsläsare och varan tas då bort direkt från lagersaldot i webbutiken. På så sätt klarar de bra att ha en fysisk butik och en webbshop samtidigt. Helt hundra % är det ju inte för någon kan såklart handla i webbutiken och det inte hinns tas bort från den fysiska, men de fungerar bra i alla fall för deras verksamhet. Nu vet jag inte vad du har för butik men kanske har din leverantör något liknande eller kan bygga.

    #171700
    FredrikGust
    Deltagare

    Jag har fixat en schemalagd rapport ur kassasystemet som plockar ut sålda artiklar under det dygnet. Denna rapport läser sedan vilka varor som sålts under det dygnet. Lista är ackumulerad så jag håller reda på vilka artiklar som redan plockats bort från lagret, dvs om min artikel 121910 har sålt 2 st klockan 15 och sedan ytterligare 4 st klockan 17 kommer första siffran säga 2 och den andra 6. Då håller jag bara reda på vilken information som redan tagits om hand, vilket gör att även returer funkar.

    Jag kör numera Kodmyran och med deras API var det en kakbit att integrera lagerförändringar från mitt kassasystem. Det knixiga var däremot att köra rapporten per automatik, men det gick att lösa det med genom att skapa makron i användargränssnittet som körs schemalagt eller genom snabbknapp t.ex. efter avslutad försäljning.

    Största anledningen till denna lösning är att vi är med på mässa emellanåt och tar med oss kassasystemet ut. Då blir det lätt rörigt med vad som finns tillgängligt att sälja i respektive kanal. Hos Kodmyran får man enkelt ut en summa på hur många av lagerartiklarna som är reserverade och därmed inte skickade, vilket gör att man alltid kan lita på att det som ligger på hyllan stämmer överens med lagersaldot (och att tillgängligt är lagersaldo minus reserverat). Försäljningen via kassa påverkar direkt saldot på hyllan eftersom produkterna ”försvinner” ut i världen.

    Det vi inte löst (ännu) är att man kan sälja slut på en produkt i den fysiska butiken. Här finns det dock stöd i vår kassa för att läsa tillbaka informationen men denna är gjord för att kassan ska äga lagret och inte nätbutiken. Här är den ringa omfattningen på verksamheten det som räddar oss.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.