Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Onlineshop, fysisk butik och marknad – rörigt!
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av
FredrikGust.
-
FörfattareInlägg
-
8 januari, 2014 kl. 13:19 #171687
Magento
DeltagareAffärsystemet Specter är duktiga på e-handel och fysisk butik. Då kan ni ha en synkning till webshoppen när en vara säljs i butiken. Går per automatik. Vid deras senaste presentation så visade de också fint hur man använde streckkodsläsare så den biten är också avklarad
.
(det enda man inte kan värja sig emot är om en kund i butiken håller ”den sista” varan i handen och någon beställer den i webshoppen. Men det får man justera på annat håll genom att kanske hålla ett annat lager i webshoppen eller dylikt).
8 januari, 2014 kl. 14:12 #171688lillamig
DeltagareTack för svaret Magento, Specters lösning verkar intressant! Vi använder dock ePages och det har Specter inte stöd för enligt deras hemsida. Känner någon till något liknande med stöd för ePages?
Byte av leverantör för onlinebutiken vore kanske också ett alternativ, men förstås också enormt energi- och tidskrävande.
8 januari, 2014 kl. 14:32 #171689Magento
DeltagareJag har inte stött på ePages förut och att hitta en koppling mellan det systemet och ett svenskt affärsystem är nog långsökt.
8 januari, 2014 kl. 20:14 #171695MagnusJohansson
DeltagareVi kör Specter och har fysisk butik + nätbutiker och det fungerar bra.
Problemet om en nätkund och en ”fysisk kund” lägger beslag på sista exemplaret samtidigt har vi inom kort minimerat så det piper till på lagret om någon nätkund beställer sista exemplaret. Då plockar vi omgående bort exemplaret från den fysiska butiken.
En annan lösning om det är en fysisk butik med många kunder är att dölja varan i nätbutiken om det bara finns ett fåtal kvar. Populära produkter kanske ska döljas när det finns 5 exemplar kvar och icke-populära kanske inte ska döljas alls.
8 januari, 2014 kl. 20:34 #171697Katrin Lundgren
DeltagareVi har en kund som vi gjort en specialmodul till där har man butikens admin uppe på en dataskärm bredvid kassan och när något handlas i den fysiska butiken läser man av varans streckkod med streckkodsläsare och varan tas då bort direkt från lagersaldot i webbutiken. På så sätt klarar de bra att ha en fysisk butik och en webbshop samtidigt. Helt hundra % är det ju inte för någon kan såklart handla i webbutiken och det inte hinns tas bort från den fysiska, men de fungerar bra i alla fall för deras verksamhet. Nu vet jag inte vad du har för butik men kanske har din leverantör något liknande eller kan bygga.
8 januari, 2014 kl. 22:22 #171700FredrikGust
DeltagareJag har fixat en schemalagd rapport ur kassasystemet som plockar ut sålda artiklar under det dygnet. Denna rapport läser sedan vilka varor som sålts under det dygnet. Lista är ackumulerad så jag håller reda på vilka artiklar som redan plockats bort från lagret, dvs om min artikel 121910 har sålt 2 st klockan 15 och sedan ytterligare 4 st klockan 17 kommer första siffran säga 2 och den andra 6. Då håller jag bara reda på vilken information som redan tagits om hand, vilket gör att även returer funkar.
Jag kör numera Kodmyran och med deras API var det en kakbit att integrera lagerförändringar från mitt kassasystem. Det knixiga var däremot att köra rapporten per automatik, men det gick att lösa det med genom att skapa makron i användargränssnittet som körs schemalagt eller genom snabbknapp t.ex. efter avslutad försäljning.
Största anledningen till denna lösning är att vi är med på mässa emellanåt och tar med oss kassasystemet ut. Då blir det lätt rörigt med vad som finns tillgängligt att sälja i respektive kanal. Hos Kodmyran får man enkelt ut en summa på hur många av lagerartiklarna som är reserverade och därmed inte skickade, vilket gör att man alltid kan lita på att det som ligger på hyllan stämmer överens med lagersaldot (och att tillgängligt är lagersaldo minus reserverat). Försäljningen via kassa påverkar direkt saldot på hyllan eftersom produkterna ”försvinner” ut i världen.
Det vi inte löst (ännu) är att man kan sälja slut på en produkt i den fysiska butiken. Här finns det dock stöd i vår kassa för att läsa tillbaka informationen men denna är gjord för att kassan ska äga lagret och inte nätbutiken. Här är den ringa omfattningen på verksamheten det som räddar oss.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.