Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Omvandlingsfrekvens Google adwords
- Detta ämne har 4 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av Kalle.Blohm.
-
FörfattareInlägg
-
12 maj, 2010 kl. 18:41 #94544rotDeltagare
Hej,
Vi har koppling mellan Google adwords och analytics.
För vår kampanj har vi följande statistik
För perioden
2009-02-01 – 2009-04-30
Klick 2 174
visningar 17 961
CTR 12,10 %
Genomsnittlig kostnad klick 1,17 krkostnad totalt period 2 553,25 kr
Gen pos 1,1
omvandlingar 58 st
44,02 kr /omvandling
Omvandlingsfrekvens 2,67 %Vad tycker ni om de siffrorna?
vår snittorder ligger på cirka 1500-1800 krÄr omvandlingsfrekvens och CTR bra ?
12 maj, 2010 kl. 18:49 #110754ParvelitoDeltagareOmvandlingsfrekvensen är väl så där, men 44kr i marknadskostnad för en order på 1500kr är OK (3%). Med tanke på att dina klick inte kostar mer än 1,17 i snitt är väl CTR också helt OK.
13 maj, 2010 kl. 17:25 #110773BjornDeltagareVet inte vilken butik eller bransch det gäller så svårt att svara på. Men normalt konverterar trafik från sökmotorer bättre än annan trafik. 1.17 CPC låter väldigt billigt. Inte ovanligt att CPC ligger runt 5-10:- och då måste du konvertera bättre än så för att gå med vinst.
19 maj, 2010 kl. 18:35 #110924GustavDeltagare44,02 kr per 1500 kr försäljning är riktigt bra. 1,17 kr är snorbilligt. 2,67 % i omvandlingsfrekvens från AdWords är ganska dåligt.
Att döma av siffrorna så skulle jag säga att ni har lyckats väldigt bra med er AdWords-kampanj, men förmodligen inte lika bra med er e-butik. Men allt är naturligtvis individuellt och skiljer mellan olika branscher. Säljer ni någonting för 1500 kr som era konkurrenter säljer för 1000 kr, så är 2,67 % avslut naturligtvis helt fenomenalt bra. Är ni billigare än era konkurrenter så är 2,67 % dåligt.
Egentligen kan man inte säga ett dyft utifrån den informationen som du ger oss. Tyvärr.
1 juli, 2010 kl. 13:13 #112391Kalle.BlohmDeltagareJag håller med Gustav, ni har lyckats väl i er annonsering men det är alltid svårt att säga vad som är bra och dåligt, det beror på branch, produkt, konkurrens m.m. Jag har varit med om exempel på CTR från 0,5-50%. Dock är det riktigt bra att du mäter och ifrågasätter dina resultat. Jag vet inte om detta hjälper men du kan gå in på vårt newsroom och kika under fliken PPC. Där finns en del tips och idéer som kanske kan hjälpa dig. Lycka till i ditt fortsatta arbete
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.