Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Om att slussas direkt till kassan
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 11 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
29 december, 2009 kl. 23:23 #94203MelackDeltagare
Precis som rubriken antyder; hur pass bra är egentligen idén om att kunden direkt vid tryck på ”köp nu/lägg i varukorgen/xxx” kommer till kassan? Någon som har bytt från den lite mer traditionella metoden till denna och kunnat mäta skillnaden (förslagsvis i konverteringsgrad)?
Intuitivt känns det som att man får en hel del impulsköp – men kanske missar man en del kunder, för att de blir irriterade och lämnar sidan, som annars hade surfat vidare och vid ett senare skede handlat?
En tredje intressant aspekt på det hela är att det blir otroligt lätt att mäta hur många som faller på mållinjen (läs: funderar på att köpa men som strunar i det) då man med denna metod kan se konverteringsgraden på kassasidan – iochmed snabbkassorna faller ingen bort i några av kassa-stegen eftersom stegen inte existerar. Självklart kan man skapa olika mål; ett för de som trycker på ”lägg i varukorgen” och ett för faktiska köp men detta är inte på något sätt standard i e-handelssystem.
En annan metod som jag sett att vissa använder är att man smäller upp en popup med två alternativ: fortsätt handla / gå till kassan.
Funderingar?
30 december, 2009 kl. 08:01 #108116allstarsDeltagare@Melack 3113 wrote:
Precis som rubriken antyder; hur pass bra är egentligen idén om att kunden direkt vid tryck på ”köp nu/lägg i varukorgen/xxx” kommer till kassan? Någon som har bytt från den lite mer traditionella metoden till denna och kunnat mäta skillnaden (förslagsvis i konverteringsgrad)?
Intuitivt känns det som att man får en hel del impulsköp – men kanske missar man en del kunder, för att de blir irriterade och lämnar sidan, som annars hade surfat vidare och vid ett senare skede handlat?
En tredje intressant aspekt på det hela är att det blir otroligt lätt att mäta hur många som faller på mållinjen (läs: funderar på att köpa men som strunar i det) då man med denna metod kan se konverteringsgraden på kassasidan – iochmed snabbkassorna faller ingen bort i några av kassa-stegen eftersom stegen inte existerar. Självklart kan man skapa olika mål; ett för de som trycker på ”lägg i varukorgen” och ett för faktiska köp men detta är inte på något sätt standard i e-handelssystem.
En annan metod som jag sett att vissa använder är att man smäller upp en popup med två alternativ: fortsätt handla / gå till kassan.
Funderingar?
Personligen gillar jag inte att man går ifrån den sida man är på vid tryck på köpknapp.
Jag vill själv bestämma när jag vill gå till kundvagnen / kassan.På produktsidan finns bättre möjlighet att lista tillbehör till produkten vilket kan leda till merförsäljning. Visst kan man lista tillbehör i kundvagnen också, men jag tycker inte det är lika bra.
Det är väldigt många som lägger produkten i varukorgen och flertalet går även till kassan och några går till och med till betalsida innan de avbryter sitt köp, men de sistnämna är inte så många men sådana finns ju också även ifall man juridiskt kan binda kunden till köp även ifall betalningen inte gått igenom.
30 december, 2009 kl. 08:20 #108117danielanderssonDeltagarePersonligen har jag väldigt svårt för irriterande popups som frågar vad man vill göra.
Om jag vill gå till kassan så gör jag det.
Jag föredrar dock siter som på något sätt highlightar VART man går till kassan. Vissa sidor är ju inte logiska, eller gömmer varukorgen/kassa-knappen en del
30 december, 2009 kl. 09:47 #108119allstarsDeltagare@lunarmys 3115 wrote:
Personligen har jag väldigt svårt för irriterande popups som frågar vad man vill göra.
Om jag vill gå till kassan så gör jag det.
Jag föredrar dock siter som på något sätt highlightar VART man går till kassan. Vissa sidor är ju inte logiska, eller gömmer varukorgen/kassa-knappen en del
Jag tror hellre att det är systemet i sig som inte indikerar kassa/kundvagn-länk på ett tydligt sätt, eller att butiksägaren inte har tillräckliga kunskaper inom användarvänlighet. Tror inte att butikerna med avsikt gömmer dessa länkar.
Var och varannan människa kan starta upp webbshoppar numera, oavsett kunskap inom affärsetik och ekonomi, användarvänlighet m m.Synd imo.
30 december, 2009 kl. 17:27 #108120MickeDeltagareBeror väll på vad man säljer.
Är det tex enbart en programvara av en version så är det självklara valet att ställa in så att när varan läggs i kundkorgen att man kommer dit eller till kassan kan ju jag tycka.30 december, 2009 kl. 18:43 #108121GregerADeltagareÄr det så att man normalt bara säljer en produkt per order så är det väl ok, men för oss som ofta har över över 10 och ibland så mycket som 40-50 produkter per order så hade det nog varit självmord att ha det så. 😮
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.