Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Olika alternativ för Faktura – en djungel!
- Detta ämne har 32 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av Erlon.
-
FörfattareInlägg
-
19 juli, 2012 kl. 08:57 #148950bizDeltagare
@nmn 48504 wrote:
Håller med om att kravhanteringen i Visma saknar en hel del. Är programmet något ni gjort själva eller ett tillägg som går att köpa?
Nu har vi inte många fakturor som går till påminnelse/inkasso men det hade varit trevligt med något mer fungerande än standardfuktionaliteten i Admin.
PM skickat…
19 juli, 2012 kl. 08:59 #148951nmnDeltagare@Parvelito 48489 wrote:
Om vi börjar med att räkna lite, så kanske du förstår varför jag reagerar:
Låt oss anta att Precisensån till en början har i snitt EN faktura om dagen (350 per år) på i genomsnitt 500kr. Klarna vill ha 13910kr för att ta hand om det.
Vilket ger 350*500/1.25 = 140′ i försäljning ex. moms per år.
Betalar man då 13910 för fakturering så är det nästan 10% vilket är massor. Är nog billigare att strunta i faktura om det är enda alternativet.19 juli, 2012 kl. 09:15 #148954IgnotumDeltagare@nmn 48507 wrote:
Vilket ger 350*500/1.25 = 140′ i försäljning ex. moms per år.
Betalar man då 13910 för fakturering så är det nästan 10% vilket är massor. Är nog billigare att strunta i faktura om det är enda alternativet.Fast tar man då 29kr för en faktura så får man också in 10150kr så då blir kostnaden bara 3760kr…
Sen ska vi ju inte glömma bort Klarna Konto som kostar gratis.
Värt även att notera med Payson Faktura i tidigare inlägg är att ska man ha det måste man köra deras nya API och med det skitapi:et så måste kund skapa konto för att kunna handla på kort (om man har kortbetalning via payson)
19 juli, 2012 kl. 09:19 #148956QarillionDeltagareJag tycker att valet av fakturaservice beror helt på volym och summor.
Vi har själva precis som Berra valt att sköta faktureringen i egen regi. Det är möjligt att det är lite mer arbete för oss men även om vi åker på folk som inte betalar så är besparingen vi gör enorm.
Vi betalar nästan en årslön i sparade avgifter på att sköta detta själva idag och jag ångrar det inte en sekund. Vi har pengarna på 15 dagar i vanliga fall och det är ju samma tid som det tar med klarna.
Jag tycker att det även beror på vilken summa produkterna man säljer har i försäljningsvärde. Vi har en snittorder på 2500-2700:- idag. Och avgifterna per köp blir helt enkelt för stora för att motivera för oss och säkert för många andra i vår situation.
Marginalerna är ju oftast lägre ju dyrare produkter man säljer, man får ju ändå mer ”pengar i handen” per köp. Men skall man även ge bort samma procentuella del av kakan så blir det ju en dålig investering med sämre marginal och samma kostnad.
My two cents.
19 juli, 2012 kl. 09:42 #148957ParvelitoDeltagare@Ignotum 48509 wrote:
Fast tar man då 29kr för en faktura så får man också in 10150kr så då blir kostnaden bara 3760kr…
Näe!
Fakturaavgiften är momsbelagd, så intäkten blir endast 23,2kr per faktura, och sedan vill ju fakturaföretagen har procent på fakturaavgiften också. Denna avgift har man ju också möjlighet att debitera oavsett vilken leverantör man har.
Någon nämnde också att det är enkelt att förhandla ned avgifterna och slippa startavgifter. För den med någon miljon eller så i årsomsättning är det inte alls så enkelt längre, av vad man hör djungeltrumman förmedla.
19 juli, 2012 kl. 10:09 #148962IgnotumDeltagare@Parvelito 48513 wrote:
Näe!
Fakturaavgiften är momsbelagd, så intäkten blir endast 23,2kr per faktura, och sedan vill ju fakturaföretagen har procent på fakturaavgiften också. Denna avgift har man ju också möjlighet att debitera oavsett vilken leverantör man har.
Någon nämnde också att det är enkelt att förhandla ned avgifterna och slippa startavgifter. För den med någon miljon eller så i årsomsättning är det inte alls så enkelt längre, av vad man hör djungeltrumman förmedla.
Fast jag kanske pratade om 29kr exkl och 36,25 inkl Nej ok fel av mig där.
Jo förvisso, men jag ville bara berätta att det inte blir 10% av intäkterna som nmn skrev. Att man trots allt har en fakkturaavgift från kund som man också måste räkna med. (om man nu har fakturaavgift…)19 juli, 2012 kl. 10:32 #148966ParvelitoDeltagare@Ignotum 48517 wrote:
Fast jag kanske pratade om 29kr exkl och 36,25 inkl Nej ok fel av mig där.
Jo förvisso, men jag ville bara berätta att det inte blir 10% av intäkterna som nmn skrev. Att man trots allt har en fakkturaavgift från kund som man också måste räkna med. (om man nu har fakturaavgift…)Jag förstår hur du menar, och det är väl därför många idag tar ut en avgift.
För att ta diskussionen vidare, så tror jag att Klarna kan ändra hela betalmarknaden med sin nya kassa där man vill kunna ge kunden många olika alternativ att betala (faktura, avbetalning, kort och direktbetalning).
Låt oss säga att man prissätter sin tjänst till 2-2,5% eller något där ikring oavsett vilket betalsätt kunden väljer. Inga månadsavgifter, inga startkostnader. Alla transaktioner på ett ställe, man vet vad kostnaden blir, enkelt att bokföra med utbetalningar från ett och samma ställe. Jag vet många ehandlare, inkl undertecknad, som i det upplägget skulle se stora potentialer och gladeligen skulle kasta sig om halsen på Klarna (om nu inte någon annan hinner före med det upplägget, för då gifter jag mig med dem istället). Men kom inte med lösningar som kostar mera, för då behåller nog de flesta sitt upplägg som de har idag, med flera olika leverantörer.
19 juli, 2012 kl. 11:18 #148971IgnotumDeltagare@Parvelito 48521 wrote:
För att ta diskussionen vidare, så tror jag att Klarna kan ändra hela betalmarknaden med sin nya kassa där man vill kunna ge kunden många olika alternativ att betala (faktura, avbetalning, kort och direktbetalning).
Absolut, problemet är väl att de efter ett tag prissätter till 2,5%+ så gifter mig gör jag nog inte, särbo, på sin höjd sambo
Jag ser superkassan som kundservice. ekonomiskt, njae. De förbannade månads- och startavgifterna kommer de behålla för alla framtid.
19 juli, 2012 kl. 14:50 #148988Anton ADeltagare@Parvelito 48489 wrote:
Om vi börjar med att räkna lite, så kanske du förstår varför jag reagerar:
Låt oss anta att Precisensån till en början har i snitt EN faktura om dagen (350 per år) på i genomsnitt 500kr. Klarna vill ha 13910kr för att ta hand om det. Handelsbanken vill ha 7962kr. Det är en skillnad på nästan 6.000kr, och arbetsinsatsen är densamma. Vad adderar Klarna för mervärde som gör att man vill betala 74% mer för deras tjänster jämfört med Handelsbanken?
Om man gör jobbet själv så kostar det c:a 4200kr första året. Närmare 10.000kr i skillnad jämfört med Klarna, och att administrera 30 fakturor i månaden tar förmodligen inte mycket mer tid än att gå igenom Klarnas avräkningsnota för den som är lite slängd i detta med administration. Man har rent av råd att ta en del kreditförluster också innan man börjar sova oroligt på nätterna.
Ökar vi på till 1200 fakturor, som är c:a 3 om dagen, så är Handelsbanken drygt 9.000kr billigare än Klarna. Vad får man för de slantarna? 9.000kr är onekligen en hel del pengar för precis samma arbetsinsats, och Handelsbanken betalar ut pengarna betydligt snabbare än Klarna.
Gör man jobbet själv så blir det c:a 22.000kr billigare än Klarna, och fortfarande är tre fakturor om dagen inte precis någon enorm arbetsbelastning. Ett inlägg mindre om dagen här på forumet så har man den tiden. Men visst, det finns en risk i det, och också en möjlighet att tjäna mer pengar på förseningsavgifterna.
Det jag reagerar emot är dina tvärsäkra uttalanden som du hasplar ur dig utan att berätta något om vad det är som övertygat dig i din ståndpunkt. Berätta gärna vad det är som är så bra med Klarna och vad det är du tror att de andra inte klarar av. Klarna är klart dyrast av de alternativ som räknas upp ovan, så skall Carina på Precisensån välja dem vill hon nog höra bättre argument än att pengar inte är allt, och att andra alternativ tar en massa tid.
Jag är ledsen för att jag trampade dig på tårna, det ber jag utan omsvep om ursäkt för, och så hoppas jag vi förstår varandra lite bättre.
Att det skiljer en del pengar, det kan jag ju inte förneka. Jag kommer inte att börja räkna nu, men om man fakturerar själv tillkommer det ju en del extra kostnader för t.ex. ett smidigt program som sköter detta.
Det faktum att väldigt många ehandlare valt Klarna talar ju sitt egna språk. Om pengar hade varit allt, ja då hade ju fler valt att köra i egen regi.Jag är själv inte använt varken Handelsbanken eller Svea så jag kan inte uttala mig och säga att de är dåliga på det de gör. Det jag tidigare har hävdat är att Klarna har ett starkare varumärke än t.ex. Svea.
Följande är anledningarna till varför jag är nöjd:
– Tryggt, stabilt och smidigt. Enkelt att sköta faktureringen samtidigt som jag alltid får betalt.
– Bra service och support. Att kunna ringa alla dagar i veckan är ett plus. Supporten är sedan väldigt trevlig och hjälpsam. Stöter jag på något problem kan jag alltid ringa dem.
– Jag anser att Klarna är ett väldigt innovativt företag som försöker att revolutionera ehandeln. T.ex. med Klarna Checkout.
– Generösa med att ta bort påminnelseavgifter på kunders fakturor.
– Möjligheten för kunden att kostnadsfritt skjuta upp förfallodatumet med 10 dagar.
– Deras delbetalningsalternativ Klarna Konto som inte kostar mig något att använda. Fungerar även bra för mig som säljer billiga produkter, då kunden kan samla alla sina köp från ebutiker på en faktura. Det har även genomförts undersökningar som visar att kunder som handlar med Klarna Konto, handlar mycket mer än andra.
– Starkt varumärke som många förknippar med ehandel och trygghet.Som med allt finns det ju sedan nackdelar:
– Dyrt.
– Betalning sker först efter 14 dagar.Jag är övertygad om att både Svea och Handelsbanken är bra alternativ. Dock så är Klarna ett bättre alternativ för mig och många andra. Det beror ju som sagt på vad man prioriterar. Vill man ha det absolut billigaste, ja då kanske man inte ska välja Klarna. Vill man däremot ha en helhetslösning som fungerar problemfritt och är villig att betala lite mer, ja då är kanske Klarna det bästa alternativet.
Alla är vi olika och alla prioriterar olika och jag är säker på att oavsett vad du väljer så blir du nöjd.
Sedan så kan det tilläggas att jag personligen har ett rätt så bra avtal med Klarna där min genomsnittsfaktura kostar mig ungefär lika mycket som en kreditupplysning.
Det är ingen fara! Ibland kokar det bara över helt enkelt.
16 oktober, 2012 kl. 08:52 #153870precis en sanDeltagareDet var ett tag sedan jag startade denna tråd med lite funderingar kring Fakturalösning. Efter otroligt många turer med framförallt Svea, så har jag nu skrivit avtal med Klarna med Faktura och konto. Nu får vi se om försäljningen också ökar, vilket massor av säljare har sagt…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.