Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Olika alternativ för Faktura – en djungel!
- Detta ämne har 32 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av Erlon.
-
FörfattareInlägg
-
19 juli, 2012 kl. 00:25 #148933ParvelitoDeltagare
Om vi börjar med att räkna lite, så kanske du förstår varför jag reagerar:
Låt oss anta att Precisensån till en början har i snitt EN faktura om dagen (350 per år) på i genomsnitt 500kr. Klarna vill ha 13910kr för att ta hand om det. Handelsbanken vill ha 7962kr. Det är en skillnad på nästan 6.000kr, och arbetsinsatsen är densamma. Vad adderar Klarna för mervärde som gör att man vill betala 74% mer för deras tjänster jämfört med Handelsbanken?
Om man gör jobbet själv så kostar det c:a 4200kr första året. Närmare 10.000kr i skillnad jämfört med Klarna, och att administrera 30 fakturor i månaden tar förmodligen inte mycket mer tid än att gå igenom Klarnas avräkningsnota för den som är lite slängd i detta med administration. Man har rent av råd att ta en del kreditförluster också innan man börjar sova oroligt på nätterna.
Ökar vi på till 1200 fakturor, som är c:a 3 om dagen, så är Handelsbanken drygt 9.000kr billigare än Klarna. Vad får man för de slantarna? 9.000kr är onekligen en hel del pengar för precis samma arbetsinsats, och Handelsbanken betalar ut pengarna betydligt snabbare än Klarna.
Gör man jobbet själv så blir det c:a 22.000kr billigare än Klarna, och fortfarande är tre fakturor om dagen inte precis någon enorm arbetsbelastning. Ett inlägg mindre om dagen här på forumet så har man den tiden. Men visst, det finns en risk i det, och också en möjlighet att tjäna mer pengar på förseningsavgifterna.
Det jag reagerar emot är dina tvärsäkra uttalanden som du hasplar ur dig utan att berätta något om vad det är som övertygat dig i din ståndpunkt. Berätta gärna vad det är som är så bra med Klarna och vad det är du tror att de andra inte klarar av. Klarna är klart dyrast av de alternativ som räknas upp ovan, så skall Carina på Precisensån välja dem vill hon nog höra bättre argument än att pengar inte är allt, och att andra alternativ tar en massa tid.
Jag är ledsen för att jag trampade dig på tårna, det ber jag utan omsvep om ursäkt för, och så hoppas jag vi förstår varandra lite bättre.
19 juli, 2012 kl. 05:47 #148935bizDeltagare@ambienceforhome.se 48480 wrote:
Vi har idag svea och en nackdel med svea utifrån vårt perspektiv är att de betalar ut pengarna efter två dagar. På dessa pengarna har man som företagare betalat avgifter på köpesumman. Får du då en stor andel returer så kostar dessa dig en rejäl summa pengar.
Där har klarna en stor fördel att de betalar efter att ev returer har kommit tillbaka. Man betalar alltså inte några avgifter förrän man vet att ”köpet” är klart.Klarna tar ut sina avgifter på hela original fakturan oavsett om du gör en retur på hela fakturan eller en del retur, du kan aktivera en faktura 2 minuter senare ringer kunden och har ångrat sig du krediterar fakturan hos klarna men du kommer fortfarande få betala alla avgifter för att den var aktiv i 3 minuter.
19 juli, 2012 kl. 06:49 #148938karlinDeltagare@Parvelito 48489 wrote:
Om man gör jobbet själv…
Vad använder du för att administrera alla fakturor?
Det måste snabbt bli en djungel at hålla reda på vilka som är betalda, vilka som har förseningsavgifter och ränta etc etc.
Det kankse finns smidiga program som sköter sånt?
19 juli, 2012 kl. 06:55 #148940ParvelitoDeltagare@karlin 48494 wrote:
Vad använder du för att administrera alla fakturor?
Det måste snabbt bli en djungel at hålla reda på vilka som är betalda, vilka som har förseningsavgifter och ränta etc etc.
Det kankse finns smidiga program som sköter sånt?
Jag använder SPCS, men snart sagt alla faktureringsprogram brukar ha inbyggda rutiner för sådant.
19 juli, 2012 kl. 07:02 #148942Katrin LundgrenDeltagare@karlin 48494 wrote:
Vad använder du för att administrera alla fakturor?
Det måste snabbt bli en djungel at hålla reda på vilka som är betalda, vilka som har förseningsavgifter och ränta etc etc.
Det kankse finns smidiga program som sköter sånt?
Det flesta ekonomisystem har rutiner för detta. Det finns även e-handelsplattformar som har det inbyggt med egen faktura inkl kreditupplysning som man köper av olika aktörer. Det är med andra ord inte speciellt svårt att göra själv om man vill
19 juli, 2012 kl. 07:05 #148943bizDeltagare@skinza.se 48483 wrote:
Tycker att du ska undvika detta då det förmodligen skulle sno åt sig en del av din tid. Tid du kan lägga på annat.
Klarna är jätte bra på det de gör vi körde klarna i flera år när det inte fanns så mycket andra alternativ, idag finns det ett par till att välja mellan och det finns helt klart fördelarna med att lägga ut faktura hanteringen.
Men som uträkningarna visar så är det idag dyrt med nya avtal hos faktureringsbolagen, månadsavgift och startavgift borde vara väldigt lätt att prata bort. Tryggheten har du endast om du skickar allt med kollinr, skickar man mobilskal som brev så har man ingen trygghet hos faktureringsbolagen du står själv för hela risken om kunden inte vill betala.
Har man ett bra system som hanterar krav hanteringen så tar det inte många minuter, det som tar tid för oss är att lägga kraven i kuvert. Första påminnelsen som de flesta betalar går per e-post så det tar inte mer än ett par sekunder att maila ut samtliga.
Räknar man på vad vi tjänar på att fakturera i egen regi så blir det en snuskigt hög timlön för fakturahanteringen.
19 juli, 2012 kl. 07:39 #148945bizDeltagare@karlin 48494 wrote:
Vad använder du för att administrera alla fakturor?
Det måste snabbt bli en djungel at hålla reda på vilka som är betalda, vilka som har förseningsavgifter och ränta etc etc.
Det kankse finns smidiga program som sköter sånt?
Vi kör som Parvelito Visma i botten, men har ett program för kravhanteringen som jobbar mot visma, vi körde i början med vismas egen kravhantering men det blir snabbt snurrigt då den lämnar mycket att önska.
I princip har vi 5 knappar
Knapp 1 mailar ut första påminnelsen (saknas giltlig epost adress så skickas istället ett sms, kan även ställa in så det alltid går ut sms).Knapp 2 skriver ut 2:a påminnelsen för att skickas per post och här läggs även 50kr i påminnelseavgift på.
Knapp 3 samma som 2 men nu är det ett inkassokrav.
Knapp 4 om man vill köra en ny kontroll mot creditsafe innan man skickar till KFM. Kunden kan nu ha hunnit få betalningsanmärkningar, man får göra en bedömning av hur stor skuld/hur det ser ut. Antingen skickar man in den eller så kör man långtidsbevakning och skickar in först när kunden är prickfri hos KFM då ställer man in hur ofta kreditchecken ska ske tex var 9:e månad. En kund som precis blivit av med sina anmärkningar vill gärna inte få en ny i 3år och betalar oftast. Har kunden inga anmärkningar går den över till knapp 5 KFM automatiskt.
Knapp 5 verkställer de som gick vidare från Knapp 4 och skapar automatiskt KFM blanketterna.
Alla kostnader som skapas som påminnelseavgift, inkassoavgift, ränta, KFM avgifter etc skickas över på fakturan i visma med rätt bokföringskonto så vid inbetalning behöver vi inte sitta och bokföra upp dessa kostnader mot rätt kontot manuellt. Osäkra fodringar kan även avskrivas som osäkra i visma med automatik.
Det tar inte många minuter per dag att hantera, det som tar mest tid är att lägga i kuvert.
Den som är lite uppmärksam ser att det ligger 117 inkasso krav att skicka ut, det blir som sagt snabbt mycket pengar i kravhantering, 50+160 kr i avgifter x 117 = 24570:- i teorin om alla skulle betala, plus inga avgifter till faktureringsbolaget man kan ta en hel del kreditförluster och ändå tjäna mycket på att fakturera själv.
19 juli, 2012 kl. 08:14 #148947FredrikGustDeltagareVi stod och tvekade mellan Handelsbanken och Klarna vid uppstarten och håller på att utvärdera både kort- och fakturabetalningar med alternativ till Klarna kontinuerligt då det snart är dags för ny avtalsperiod och uppsägningstiden närmar sig. Det kostar väldigt mycket pengar att sälja fakturorna, det syns i bokföringen, men man får alltid betalt.
Det fanns tre orsaker som gjorde att vi valde Klarna före Handelsbanken:
1) Det fanns ingen färdig modul till e-handelsplattformen och vi skulle fått utveckla den själv.
2) Varumärket Klarna förknippas med köp via Internet. Förhoppningen var att detta skulle öka konverteringen.
3) Förhoppningen var också att fler köp skulle gå igenom tack vare deras kreditbedömning.Vid min senaste kontakt med Handelsbanken jobbar de med moduler till fler plattformar och hade den för Prestashop i någon form av testläge.
Idag vet jag att varumärket Klarna delvis spelar in för att skapa ett förtroende, men det har inte sådan stor betydelse nu när andra aktörer börjar ta position på fakturahanteringen. Jag vet också att det finns många som har problem att handla via Klarna trots att de inte har problem hos andra aktörer och det finns trådar här på forumet som tar upp orsakerna till detta.
Som Parvelito skriver så är det mest ekonomiska att sköta fakturahanteringen själv. Jag skulle helst göra detta, men eftersom vi har order på allt mellan 100kr och 20 000kr så är det för ett litet bolag en stor risk rent likviditetsmässigt att få vänta kanske 90 dagar på 20 000kr.
Vad gäller fakturaavgiften så har vi valt att slopa den just eftersom det är något som får folk att klicka vidare och det och vi räknar faktiskt hem den sänkningen tack vare att folk inte klickar på lika många annonser innan köp, särskilt på Pricerunner. (nu har vi iofs sagt upp Pricerunner just för att det är allt för dyrt i förhållande till annan annonsering då CPC i kategorin ljuskällor passerat in på tvåsiffrigt).
Lycka till i ert val!
19 juli, 2012 kl. 08:45 #148948nmnDeltagare@biz 48501 wrote:
Vi kör som Parvelito Visma i botten, men har ett program för kravhanteringen som jobbar mot visma, vi körde i början med vismas egen kravhantering men det blir snabbt snurrigt då den lämnar mycket att önska.
Håller med om att kravhanteringen i Visma saknar en hel del. Är programmet något ni gjort själva eller ett tillägg som går att köpa?
Nu har vi inte många fakturor som går till påminnelse/inkasso men det hade varit trevligt med något mer fungerande än standardfuktionaliteten i Admin.
19 juli, 2012 kl. 08:48 #148949shavingroomDeltagareMan kan väl även nämna Payson i sammanhanget.
15kr + 3%
Inga start- eller månadsavgifter
Ingen bindningstid
Pengar efter 14 dagarDyrt löpande men ett hyfsat alternativ för den som inte vill ha en massa fasta kostnader.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.