Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Öka konverteringsgraden?
Etiketter: konverteringsgrad
- Detta ämne har 18 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av Mony.
-
FörfattareInlägg
-
24 maj, 2010 kl. 20:40 #111018MonyDeltagare
9 rubriker är på tok för många för min smak, varesig det är till höger, vänster, uppe eller nere.
Vi fick också lära oss max sju på designutbildningen.
24 maj, 2010 kl. 20:57 #111019Jimmy SDeltagareLåter som en intressant tumregel. Men blir det inte väldigt svårt att praktiskt realisera för många butiker? Är då tanken att man ska försöka slopa många produkter för att på så sätt minska kategorierna? Eller ska man tillämpa en bredare kategorisering?
24 maj, 2010 kl. 22:01 #111020MickeDeltagareJimmy S det handlar helt enkelt om att läsbarheten och översikten försvinner när man går ifrån den regeln. Det går ju dock enkelt att strukturera upp det på andra sätt, skapa rubriker och undernivåer m.m
För er som är intresserade av användbarhet så rekommenderar jag starkt The smashing book och för er som inte följer deras blogg så kan jag verkligen rekommendera den! Skriven av några av dom skarpaste just nu, hade jag varit tvungen att bara följa en blogg så hade jag valt den Smashing Magazine
Ska du tillexempel designa dropdown menyer så kolla denna posten:
http://www.smashingmagazine.com/2009/03/24/designing-drop-down-menus-examples-and-best-practices/http://www.welie.com/patterns/showPattern.php?patternID=main-navigation
25 maj, 2010 kl. 00:39 #111022GregerADeltagare7 plus minus 2 … ja, det överskrider jag ju med råge.
Många kunder har dock självmant berömt oss för att det är så lätt att hitta på vår sida … 6000 produkter kan ju bli ganska rörigt.
Har dock svårt att det att set skulle bli bättre om jag gjorde färre men djupare kategorier, dvs fler underkategorier. Är det något jag själv tröttnar på är när man skall leta i djupa trädstrukturer.
Jag klarar i alla fall att man kan komma fram till produktsidan på tre klick – om man öppnar rätt kategori … :rolleyes:
Jaja, det var kanske lite OT för denna tråden, men intressant i alla fall.
25 maj, 2010 kl. 00:51 #111023EmilDeltagare@Micke 6381 wrote:
Jimmy S det handlar helt enkelt om att läsbarheten och översikten försvinner när man går ifrån den regeln. Det går ju dock enkelt att strukturera upp det på andra sätt, skapa rubriker och undernivåer m.m
För er som är intresserade av användbarhet så rekommenderar jag starkt The smashing book och för er som inte följer deras blogg så kan jag verkligen rekommendera den! Skriven av några av dom skarpaste just nu, hade jag varit tvungen att bara följa en blogg så hade jag valt den Smashing Magazine
Ska du tillexempel designa dropdown menyer så kolla denna posten:
Designing Drop-Down Menus: Examples and Best Practices – Smashing MagazineMain Navigation- Interaction Design Pattern Library – Welie.com
Tack för länken om dropdown menyer. Jag kommer själv att använda det till en ny shop. Det känns som en bra lösning när jag har många underkategorier. Det är dock lite förvånande att många designers som kommenterat smashingmagazines artikel om dropdown verkligen ogillar lösningen.
25 maj, 2010 kl. 07:13 #111024danielanderssonDeltagare@Emil 6384 wrote:
Det är dock lite förvånande att många designers som kommenterat smashingmagazines artikel om dropdown verkligen ogillar lösningen.
Jag har själv ganska svårt för dropdown-lösningar.
Inte för att själva idén är dålig, utan för att de flesta sidor genomför dem väldigt dåligt.
Inte alls ovanligt att koden funkar dåligt i !IE. Inte heller ovanligt att man för musen ovanför en sådan meny och så tar det någon sekund innan det den hunnit visa/ladda och då har man redan hunnit klicka på topkategorin och stör sig lite på att behöva vänta på laddtid.
25 maj, 2010 kl. 07:31 #111026EmilDeltagare@lunarmys 6385 wrote:
Jag har själv ganska svårt för dropdown-lösningar.
Inte för att själva idén är dålig, utan för att de flesta sidor genomför dem väldigt dåligt.
Inte alls ovanligt att koden funkar dåligt i !IE. Inte heller ovanligt att man för musen ovanför en sådan meny och så tar det någon sekund innan det den hunnit visa/ladda och då har man redan hunnit klicka på topkategorin och stör sig lite på att behöva vänta på laddtid.
Det gör ju ingenting om kunden hinner klicka på kategorin för då fungerar det som en vanlig meny:) Men visst fördröjningen som ofta förekommer är lite irriterande. Det stämmer att många genomför dem dåligt, men via länken till smashingmagazine så såg jag en del schyssta implementeringar. Min tanke är att göra menyn med underkategorier väldigt tydlig. Får se om det är genomförbart för jag hade extrema problem att hitta någon som ville ta sig an projektet..Men nu har jag äntligen hittat en firma som har satt igång…
25 maj, 2010 kl. 15:29 #111031HonkenDeltagareNågra åsikter om design…
Personligen tror jag att designen av sidan ( grafiskt sett ) helt klart är av sekundär vikt. Har du ”rätt prylar till rätt pris” kan sidan se ut nästan hur som helst. Naturligtvis är det ”trevligare” att komma till en fin butik, dessutom som butiksägare är detta din arbetsplats och du måste trivas där. Jag har i tidigare e-handelsprojekt jobbat med design och sett att det handlar om ”rätt produkter till rätt pris” framför god design.
Jag vill ge ett i allra högsta grad personligt exempel:
Min dator går sönder och behöver köpa en ny, naturligtvis letar jag på nätet och hittar en sida ”Jukkas datorer” (minns inte sidans namn). Sidan har väldigt få produkter och ser ut att vara skapad av min yngsta son, som är 2 år.
Han erbjuder en dator med den spec. jag önskar och har säkra trygga betallösningar till lägsta priset. Just exponeringen av de säkra och trygga betallösningarna gjorde att jag handlade datorn hos ”Jukkas datorer”. Så det kan vara värt att framhäva dessa då det ökar trovärdigheten på sidan.
Några åsikter om menyn:
Om studier säger 7 plus minus 2 är det säkert så, personligen tycker jag det är jobbigt att klicka runt blande en massa underkategorier och föredrar ett längre menyträd med bättre översikt framför ett kortare.25 maj, 2010 kl. 17:50 #111032MonyDeltagare@Honken 6392 wrote:
..Om studier säger 7 plus minus 2 är det säkert så, personligen tycker jag det är jobbigt att klicka runt blande en massa underkategorier och föredrar ett längre menyträd med bättre översikt framför ett kortare.
Nu var det ju några år sedan (!) jag gick min utbildning och mig veterligen så var det inte så vanligt med e-handel på den tiden.
Jag kan förstå GregerA att det kan vara svårt att hålla sig till ”praxis” när man har så många produkter. Jag själv har handlat mycket på dustin och tyckt att sidan är lättmanövrerad. För skojs skull gick jag in där nu och kollade på deras menysystem och se minsann, de håller sig till praxis genom alla steg! (7 +-2) Dustin har ju ganska många artiklar att hålla reda på så att säga.
Så den gamla goda regeln kanske är till för att ej förglömmas
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.