Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Öka konverteringsgraden?
Etiketter: konverteringsgrad
- Detta ämne har 18 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av Mony.
-
FörfattareInlägg
-
23 maj, 2010 kl. 13:04 #94566Jimmy SDeltagare
Hej,
Jag är såväl ny som aktiv i forumet som inom e-handel. Vi startade vår butik Kontors 24 (.) se i januari tidiagre i år och har satsat en hel del på vår lansering. Jag skulle nu kunna behöva hjälp av kunniga e-handlare då jag känner att min kunskap kring mitt problem börjar kännas begränsad.Vår butik vänder oss bara B2B och har ingen fysisk butik, utan all försäljning sker i vår e-butik. Vi verkar inom en starkt konkurrensutsatt bransch där vi prismässigt ligger bland dem lägsta med bra leveransmöjligheter.
Utvecklingen av besökarantal osv har utvecklats positivt fram till idag. Det finns dock ett bekymmer som gör mig orolig, och det är vår konverteringsgrad. Den ligger på låga 0,7-0,8 %. Vad jag än gör för förändringar så lyckas jag inte varaktigt öka den. Jag skulle därför bli evigt tacksam om ni vill besöka vår butik och komma med konstrutiv feedback på hur jag ska kunna öka konverteringsgraden.
Tack snälla!
//Jimmy S
23 maj, 2010 kl. 13:34 #110995MonyDeltagareJag visste inte vad konverteringsgrad betydde och googlade lite. Johan Wolf har en hel serie om konverteringgrad och i den sista delen tar han upp hur man kan öka den. Helt klart intressant läsning.
23 maj, 2010 kl. 13:44 #110996ParvelitoDeltagareJag köper, som de flesta andra här, kontinuerligt diverse kontorsmaterial.
Det finns många aktörer därute, som i stort sett alla säljer samma saker. Det enda ni kan konkurrera med är pris och att det är enkelt att handla.
Och utan att vilja vara elak, men en del av dina priser är långt ifrån bra. Jämför gärna med Staples/Quill, Swedoffice, Pack&Plock med flera.
Det känns också mest bara jobbigt att så gott som identiska saker, men med olika storlek ligger som egna produkter så man får klicka ordentligt innan man får vad man skall ha. När jag sitter halv tolv en kväll för att beställa ett par tusen bubbelpåsar så orkar jag inte klicka runt särskilt mycket, än mindre maila och be om bättre priser.
Att ha upplysningar om att man inte bryter förpackningen, ange ett styckpris och sedan inte berätta hur stor förpackningen är får mig inte heller att slå frivolter av glädje.
Om du bara kör B2B, så har jag svårt att se vad Bollibompaspel, brännbollsset och något annat spel gör på förstasidan? Jag tror du behöver identifiera var dina volymer rimligen finns, och nöta väldigt hårt på dem. Om jag vore i dina kläder skulle jag plocka fram 10-15st förbrukningsvaror som man handlar regelbundet på förstasidan, med någon form av tillspetsat erbjudande som det är svårt att säga nej till. Och låt mig för all del få handla redan på förstasidan.
Ha gärna 1st redan ifyllt i antalsrutan så jag slipper göra den grejen.
Det finns en del annat också som gör att jag inte riktigt får förtroende för er.
”Ett av markandens största sortiment” är lite utslitet. Berätta vad ni har istället, och hur jädra bra de är, eller varför det är så mycket bättre att välja sådant. Och allvarligt talat borde ni kanske fundera lite över sortimentet. Nu må jag vara en konkurrent när det gäller era datatillbehör, men om allt ni har att erbjuda i kategorin ”Kablage – Audio/Video/TV” är EN kabel där de flesta andra seriösa har +300 kablar att erbjuda så gör ni väl klokast i att släppa det och flytta fokus till det ni är duktiga på.
Vad är ni duktiga på förresten? Det framgår inte heller så tydligt om det nu inte är ett mycket begränsat sortiment av miljövänliga kontorstillbehör.
23 maj, 2010 kl. 16:04 #110998Jimmy SDeltagareTack Parvelito! Det var onekligen konstruktiv feedback med mycket som vi kan ta till oss. Jag ska absolut försöka ordna så vi har förinställt antal i antalsrutan på alla produkter.
”Produktträdet” är något som vi ser över just nu för hur vi ska kunna lösa det på ett bättre sett. Jag håller med om att det är något som verkligen behöver struktureras på ett bättre sätt.
När det gäller prissättningen är det något som vi kontinuerligt ser över och jämför med våra konkurrenter. Vår genomsnitlliga listrabatt ligger på 50,18 % vilket vi gör bedömningen står sig är väldigt bra konkurrensmässigt. Men givetvis kanske man kan göra ännu mer på den fronten och på dem produkter som har en större efterfrågan.
Lite tråkigt att höra att butiken inte inger förtroende, det är något som i så fall måste prioriteras för att förbättras.
Tack Mony! Jag ska läsa igenom länken.
Fortsätt gärna ge feedback! Vi är tacksamma för alla idéer och förslag.
23 maj, 2010 kl. 16:47 #110999MickeDeltagare@Jimmy S 6357 wrote:
Tack Parvelito! Det var onekligen konstruktiv feedback med mycket som vi kan ta till oss. Jag ska absolut försöka ordna så vi har förinställt antal i antalsrutan på alla produkter.
”Produktträdet” är något som vi ser över just nu för hur vi ska kunna lösa det på ett bättre sett. Jag håller med om att det är något som verkligen behöver struktureras på ett bättre sätt.
När det gäller prissättningen är det något som vi kontinuerligt ser över och jämför med våra konkurrenter. Vår genomsnitlliga listrabatt ligger på 50,18 % vilket vi gör bedömningen står sig är väldigt bra konkurrensmässigt. Men givetvis kanske man kan göra ännu mer på den fronten och på dem produkter som har en större efterfrågan.
Lite tråkigt att höra att butiken inte inger förtroende, det är något som i så fall måste prioriteras för att förbättras.
Tack Mony! Jag ska läsa igenom länken.
Fortsätt gärna ge feedback! Vi är tacksamma för alla idéer och förslag.
Det finns en regel när det kommer till menyer som är väldigt bra att följa. Den heter 7 plus minus 2. Jag hade aldrig vågat tumma på den
23 maj, 2010 kl. 16:58 #111001DanDeltagareVad betyder 7 plus minus 2 Mikael. Låter spännande
24 maj, 2010 kl. 11:50 #111011AndreasDeltagare@Dan 6360 wrote:
Vad betyder 7 plus minus 2 Mikael. Låter spännande
Han syftar på antalet rubriker i menyn, där 7 är det optimala och man kan avvika 2 steg till vardera hållet.
Dock har jag hört av designers att 7 är max antalet rubriker.
24 maj, 2010 kl. 12:25 #111012DanDeltagareAha intressant. Har funderat på det där faktiskt och att jag har för många. Finns det någon bra fakta att läsa på om tester osv?
24 maj, 2010 kl. 14:37 #111013Katrin LundgrenDeltagareDet är gammal klassisk praxis, men jag tror att det kanske står i Användbarhetsboken av Tommy Sundtröm, en läsvärd bok.
24 maj, 2010 kl. 19:05 #111016maltieDeltagareOkej så 5, 7 eller 9 rubriker? Syftar ni då på rubrikerna åt höger?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.