Startsida › Forum › E-handelsforumet › Feedback & Kritik › nytt "trygghandel certifikat"
- Detta ämne har 20 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av Prix.
-
FörfattareInlägg
-
24 januari, 2013 kl. 21:12 #158722LastbrygganDeltagare
Efter att ha hämtat förstoringsglaset kunde jag konstatera som kund att jag uppfattar det som att du som butik väljer att ställa dig utanför de regler som gäller.
Jag brukar citera ordspråk och det finns även ett passande sådant här.
Att tala är silver men att tiga är guld.
Fritt översatt i ramfrågan, varför sätta griller i huvudet på kunder som inte ens hade reagerat på att du anser att det är för dyrt att certifiera dig. Nu basunerar du ut att du är ett litet företag som inte har råd att spela i division ett.Detta är min första reflektion som potentiell kund och ser jag det ut e-handlarperspektiv så är uppfattningen exakt densamma.
@Dan 59424 wrote:
Kunder vet inte vad du pratar om och i värsta fall (för dig) ser de trygghetssymbolerna som kvalitetsmärkning, då blir detta helt fel. I andra fallet känner de inte till märkningarna alls och då slösar du yta på ett statement ingen bryr sig om.
I min värld är det alltså helt meningslöst och du kan bara förlora på det. Skulle vara att någon annan ehandlare som tycker trygghetsmärkningar är skit handlar för att stötta ”kampen” men oddsen på det scenariot är inte så bra.
Tycker du fick bra tips att lyfta fördelarna du har istället, det hade varit mer produktivt och kanske ökat konverteringen. Alternativt om kunderna upplevt detta som ett problem så hade det varit vettigt att ta ställning mot det. Typ som Siba gjorde mot fejkrean under mellandagarna (nu fuska de också så ja inte helt bra exempel).
Sen så förenklar du hela trygghetsmärkningen också och har fel på vissa punkter men det är ju inte relevant.
Om man nu ska köra detta upplägget så vore det väl rumsrent om man visade vad du skänker alla dessa tusenlappar till och inte bara ha en massa tomma ord som kan tolkas som att du bara inte vill vara certifierad för du inte vill lägga dina pengar på det. Låga priser talar för sig själv (eller inte), välgörenhet får du en stödföretagslogga för 5 papp. Upp med en sån?
Amen, agree till 100%
24 januari, 2013 kl. 21:14 #158723SamDeltagare@Dan 59424 wrote:
Om man nu ska köra detta upplägget så vore det väl rumsrent om man visade vad du skänker alla dessa tusenlappar till och inte bara ha en massa tomma ord som kan tolkas som att du bara inte vill vara certifierad för du inte vill lägga dina pengar på det. Låga priser talar för sig själv (eller inte), välgörenhet får du en stödföretagslogga för 5 papp. Upp med en sån?
Både du och jag läste på service management programmet att alla kostnader till slut belastar utpriset.
Grovt räknat, istället för att köpa en sådan loga kan jag sänka 100 produkter med en hundring och det märks på prisjakten, trygghetslogan gör inte det. Sen vad som väger tyngre hos kunderna när det gäller just mina produkter det håller jag på att lära mig.
Att jag inte flaggar vid varje produkt att den kostar så mycket/lite pga jag har sänkt mina kostnader nånannastans innebär inte att mina ord är tomma.
Hur som helst, tack för dina synpunkter, dem har jag stor respekt för som alltid.
24 januari, 2013 kl. 21:17 #158724Christoffer TyreforsDeltagare@Sam 59428 wrote:
Både du och jag läste på service management programmet att alla kostnader till slut belastar utpriset.
E-handelsprogrammet handlar 2013 rätt mycket om att alla fasta kostnader delas på antal ordrar, och således blir en fast kostnad mindre när konverteringen eller trafiken ökar.
24 januari, 2013 kl. 21:18 #158725SamDeltagare@Lastbryggan 59427 wrote:
Efter att ha hämtat förstoringsglaset kunde jag konstatera som kund att jag uppfattar det som att du som butik väljer att ställa dig utanför de regler som gäller.
Jag brukar citera ordspråk och det finns även ett passande sådant här.
Att tala är silver men att tiga är guld.
Fritt översatt i ramfrågan, varför sätta griller i huvudet på kunder som inte ens hade reagerat på att du anser att det är för dyrt att certifiera dig. Nu basunerar du ut att du är ett litet företag som inte har råd att spela i division ett.Bra synpunkter, tack! Detta är forum när det är som bäst…
24 januari, 2013 kl. 21:27 #158726RikardDeltagare24 januari, 2013 kl. 21:29 #158727RikardDeltagareI märkningsfrågan så tycker jag också att det verkar helt obra att skylta upp med det där. Vad ska det ge? Och som sagts i tråden, väldigt liten text. Förklara varför du är bra eller släng in lite kundomdömen där istället så får du nog en högra konvertering än texten som är i tavlan nu.
24 januari, 2013 kl. 21:41 #158728DanDeltagareKul med alumnifolk!
Ja jag säger inte att man ska ha en certifiering, det är inte alls självklart. Inte för mig heller. Menade inte att orden var tomma men de kan upplevas som det om man ej säger var pengarna går istället.
Men om man ska testa det bör man göra ett splittest, man kan inte räkna med att se responsen via att kunder kontaktar en. Det gör de aldrig i princip.
En twist på detta upplägget vore att göra texten kortare och större samt dra in Cancerfondens/liknande logga med texten ”istället för att betala för certifieringar (vars villkor vi självklart ändå uppfyller) väljer vi att ge pengarna till Cancerfonden”.
Det känns som ett mer positivt budskap och det hade jag gillat som kund. Tror dock inte kampen mot certifieringar förs bäst i butiken. För den här istället
@Sam 59428 wrote:
Både du och jag läste på service management programmet att alla kostnader till slut belastar utpriset.
Grovt räknat, istället för att köpa en sådan loga kan jag sänka 100 produkter med en hundring och det märks på prisjakten, trygghetslogan gör inte det. Sen vad som väger tyngre hos kunderna när det gäller just mina produkter det håller jag på att lära mig.
Att jag inte flaggar vid varje produkt att den kostar så mycket/lite pga jag har sänkt mina kostnader nånannastans innebär inte att mina ord är tomma.
Hur som helst, tack för dina synpunkter, dem har jag stor respekt för som alltid.
24 januari, 2013 kl. 21:41 #158729SamDeltagareHar gjort denna logo för typ ett halvår sen och var tveksam mot att lägga upp den sen dess. Ni lyckades övertyga mig på ett par timmar om att det var en dålig idè.
Låter den hänga där i 24h till så att de som läser tråden hinner fatta vad det handlade om.
Tack alla!
24 januari, 2013 kl. 21:42 #158730Jimmy OstromDeltagareJag håller med alla andra talare, bort med skiten och in med annan säljtext.
24 januari, 2013 kl. 21:49 #158731 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.