Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Nystart och storlek på varulager?
- Detta ämne har 16 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av connywesth.
-
FörfattareInlägg
-
17 januari, 2013 kl. 21:42 #158452JoelDeltagare
Startkapitalet är inte nödvändigtvis det viktigaste för att överleva som e-handlare, men det är en (enligt mig) viktig hävstång om du snabbare vill kunna komma upp i en omsättning som det går att leva på.
Vi började med c:a 1 milj kronor i startkapital och kunde tackvare det omsätta 2.5 milj första året. Och nästan 10 milj år 2. Detta kanske inte gäller alla men jag är övertygad om att vi skulle landat en betydligt lägre omsättning med lägre startkapital.
17 januari, 2013 kl. 22:28 #158454Oscar TroedsonDeltagare@connywesth 59095 wrote:
Glöm att försöka konkurrera med IKEA, det är det dummaste man kan göra, de är f.n. oslagbara inom hemiredning. De är mästare på marknadsföring och lågt pris.
Ska du ha chans att jobba med hemiredning så tror jag att du måste satsa på något Unikt och som levererar ett värde som inte finns idag.
Satsa på ett smalt område där du kan bli världsmästare, och se till att du är både unik och att du kan leverera ett mervärde till kunden. Mervärdet kan vara snabba leveranser, ing aavgifter förutom produktens pris, och du bör även ha en rejäl vinstmarginal efter att alla kostnader är borträknade.
Glöm inte att räkna med marknadsföringskostnaden. Vill du vara unik så kan du kanske räkna med 30-40% i marknadsföringskostnad eller mer. Räkna med en TG1 på minst 30%.
Glöm allt vad lågmarginalprodukter heter, för att du ska klara att sälja stora volymer måste du ha gigantiska mänder kapital och en rejäl logistikapparat som heter duga.
Tänk mer som Steve Jobs på Apple, och Guy Kawasaki (Guy Kawasaki: The top 12 lessons I learned from Steve Jobs – MacDailyNews – Welcome Home ).
Inte sant. Vår egen verksamhet är kraftigt konkurrensutsatt med många produkter med mycket låg marginal (vår nisch är ju faktiskt att vi inte har någon nisch ) Detta till trots lever vi, ägarna, på det samt har expanderat och anställt personal. Varit igång i två år och startade verksamheten med en ytterst begränsad investering. Däremot är det precis som Joel säger, märker man att konceptet fungerar är det nog guld med en välfylld kassa som kan användas i syfte att behålla momentum.
17 januari, 2013 kl. 23:54 #158458PrixDeltagare@Joel 59112 wrote:
Startkapitalet är inte nödvändigtvis det viktigaste för att överleva som e-handlare, men det är en (enligt mig) viktig hävstång om du snabbare vill kunna komma upp i en omsättning som det går att leva på.
Vi började med c:a 1 milj kronor i startkapital och kunde tackvare det omsätta 2.5 milj första året. Och nästan 10 milj år 2. Detta kanske inte gäller alla men jag är övertygad om att vi skulle landat en betydligt lägre omsättning med lägre startkapital.
Och vad man gör med pengarna…
18 januari, 2013 kl. 13:09 #158470YoghurtDeltagareAllt handlar nog vilken bransch man satsar på och hur utvecklingen på nätet ser ut för just den branschen.
Själv startade jag en webbshop inom moped/motorcykelbranschen 2005 med 3000 kr som kapital och hade år 2 en omsättning på 10 miljoner. Under dessa 2 år jobbade jag helt utan lager och beställde bara hem grejor på beställning.
Men då talar vi om en bransch som är väldigt sen att anpassa sig och där e-handel även idag är ganska värdelös både vad gäller utbud och prissättning, så allt handlar som sagt om vad man ska sälja.
18 januari, 2013 kl. 13:20 #158474JoelDeltagare@Prix 59119 wrote:
Och vad man gör med pengarna…
Absolut! Det gäller att hålla hårt i pengarna och lägga dem där de behövs allra mest. En fin lagerlokal med marmorgolv, en snygg logotype och visitkort i aluminium är den typen av investeringar som belastade många dotcom-bolag i slutet av 90-talet och som gjorde att annars bra affärsidéer inte överlevde…
@Yoghurt 59134 wrote:
Själv startade jag en webbshop inom moped/motorcykelbranschen 2005 med 3000 kr som kapital och hade år 2 en omsättning på 10 miljoner. Under dessa 2 år jobbade jag helt utan lager och beställde bara hem grejor på beställning.
Om du hade haft 1 milj i startkapital och 90% av produkterna på eget lager(=snabbare leveranser=nöjdare kunder=fler ordrar), hade du kanske kunna haft en omsättning på 20 miljoner år 2
18 januari, 2013 kl. 14:30 #158479YoghurtDeltagare@Joel 59138 wrote:
Om du hade haft 1 milj i startkapital och 90% av produkterna på eget lager(=snabbare leveranser=nöjdare kunder=fler ordrar), hade du kanske kunna haft en omsättning på 20 miljoner år 2
Helt korrekt, dock hade risken varit en helt annan, vilket i sin tur kräver större vinstmarginal. Så då hade jag antagligen fått lägga mig på en annan prisnivå och kanske inte lyckats slagit mig in i branschen som jag väl gjorde.
Det svåra när man ska starta verksamhet inom en ny bransch är också att veta vad som faktiskt säljer, vilket gör det svårt att lägga en order på 1 miljon till en början (t.ex) och faktiskt köpa in saker som kommer sälja.
19 januari, 2013 kl. 18:28 #158509connywesthDeltagare@Dan 59098 wrote:
Var det inte detta man sa till Steve Jobs när han startade Apple och allt annat också.
Ingen är oslagbar. IKEA är värdelösa på e-handel, de är helt klart möjliga att slå där.
Smala områden bygger inte miljardbolag. Volym är allt, det går att göra massor med lågt TB om man har kapital att finansiera tillväxten för att nå BE.
Som eHandlare har man inte riktigt samma möjligheter att vara helt unik som Steve Jobs koncept och TS har en begränsad budget på 50 KSEK. Man får se min kommentar utifrån det perspektivet.
men man ska försöka sträva efter en kombination där man är både Unik OCH där man verkligen levererar ett mervärde till kunden, annars är man en ”bozo”, som Guy Kawasaki sa i sin presentation.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.