Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Nyöppnad butik – Trafikkällor?
- Detta ämne har 20 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av MrJ.
-
FörfattareInlägg
-
16 februari, 2012 kl. 16:41 #97404MrJDeltagare
Hej allesammans,
Vill börja med att säga att jag uppskattar det här forumet mycket! Har funnit en hel del inspiration här. Nu har det blivit dags för mitt första inlägg!
Har en butik som säljer hemelektronik. Butiken har varit live nu i 5 dagar, så den är ganska färsk. Lika färsk är jag när det kommer till marknadsföring online.
Jag har registrerat mig i två länkkataloger, gjort ett länkbyte, SEO-anpassat sajten med meta-taggar och URL:er, skaffat en blogg på egen domän, ett twitterkonto och en Facebook-sida.
Jag inser att den här typen av arbete tar tid.
Men nu undrar jag om det är någonting jag missat? Jag är otålig och vill ha en bra trafikkälla att fokusera på, med relevant trafik och till en låg kostnad.
Någon som har några tips?
Med vänlig hälsning,
Joel16 februari, 2012 kl. 16:49 #136730MagnusDeltagareDet tar tid att få igång en e-butik.
Gissar på att du får mer svar om du visar vilken e-butik det gäller i din profil.16 februari, 2012 kl. 16:57 #136731Anton ADeltagare@MrJ 35130 wrote:
Hej allesammans,
Vill börja med att säga att jag uppskattar det här forumet mycket! Har funnit en hel del inspiration här. Nu har det blivit dags för mitt första inlägg!
Har en butik som säljer hemelektronik. Butiken har varit live nu i 5 dagar, så den är ganska färsk. Lika färsk är jag när det kommer till marknadsföring online.
Jag har registrerat mig i två länkkataloger, gjort ett länkbyte, SEO-anpassat sajten med meta-taggar och URL:er, skaffat en blogg på egen domän, ett twitterkonto och en Facebook-sida.
Jag inser att den här typen av arbete tar tid.
Men nu undrar jag om det är någonting jag missat? Jag är otålig och vill ha en bra trafikkälla att fokusera på, med relevant trafik och till en låg kostnad.
Någon som har några tips?
Med vänlig hälsning,
JoelFår man fråga vad butiken heter?
16 februari, 2012 kl. 18:07 #136735MrJDeltagareHej igen,
Ja, självklart!
Webbavenyn.se – Vi har det du verkligen behöver!
Jag har gått efter devisen ”hellre lansera sajten halvfärdig än aldrig” Är en hel del jobb kvar.
16 februari, 2012 kl. 18:21 #136736MagnusDeltagareSka du sälja kapitalvaror så måste du till och börja med inge förtroende.
Grundläggande är att tala om vad företaget heter mm.Talar du inte om det så har det inte så stor betydelse hur mycket trafik du har…
16 februari, 2012 kl. 18:31 #136737FredrikGustDeltagareHej!
@MrJ 35130 wrote:
Har en butik som säljer hemelektronik. Butiken har varit live nu i 5 dagar, så den är ganska färsk. Lika färsk är jag när det kommer till marknadsföring online.
Vi har varit live i snart två månader och jag kan ju dela med mig av några av mina tips på hur man börjar få trafiken att rulla igång.
* Om du har produkter som passar sig för prisjämförelser, registrera dina produkter på prisjämförelsesajterna. För mig har pricerunner varit en källa till både klick och köp.
* Kolla in seo-forum.se och kom fram till vilket som är ”ditt” sökord som du ska synas på. Ta lite hjälp av googles verktyg för trafikberäkning för att få en aning om volymen sökningar.
* Annonsera, annonsera och annonsera. Hellre klokt än för brett. Våga sätta en budget som kostar lite, men bara på kloka sökord. Följ upp varje dag i början!
* Se till att kunderna får ett förtroende för dig när de söker efter dina uppgifter. Sedan de första konsumentbedömningarna kommer på en prisjämförelsesajt eller liknande går det mycket lättare…
* Använd Google Analytics hela tiden, gärna liveläget och lär dig hur dina besökare rör sig på sajten och röj undan eventuella hinder.
* Skapa ett intresse för det du säljer via Facebook. Tveksam kanal enligt vissa men för mig har kanalen framför allt hjälpt till att ha en stadig ström av besökare och köp.
När man sedan får igång trafik via organisk sökning så känns det mycket bättre och ordrarna börjar trilla in i en stadigare ström…
Nu överlämnar jag ordet till våra mer erfarna formumkollegor
Lycka till!
//Fredrik
16 februari, 2012 kl. 18:44 #136738MrJDeltagareHej Fredrik!
Stort tack för dina tips! Ska registrera mig på Prisjakt nu till att börja med. Ska även förvalta Magnus tips och skriva in mer information om företaget.
Hellre klokt än för brett på annonseringen. Antar att du menar AdWords? Hur många ord är en klok början? Pratar vi 3-4 eller 25-30?
//Joel
@FredrikGust 35138 wrote:
Hej!
Vi har varit live i snart två månader och jag kan ju dela med mig av några av mina tips på hur man börjar få trafiken att rulla igång.* Om du har produkter som passar sig för prisjämförelser, registrera dina produkter på prisjämförelsesajterna. För mig har pricerunner varit en källa till både klick och köp.
* Kolla in seo-forum.se och kom fram till vilket som är ”ditt” sökord som du ska synas på. Ta lite hjälp av googles verktyg för trafikberäkning för att få en aning om volymen sökningar.
* Annonsera, annonsera och annonsera. Hellre klokt än för brett. Våga sätta en budget som kostar lite, men bara på kloka sökord. Följ upp varje dag i början!
* Se till att kunderna får ett förtroende för dig när de söker efter dina uppgifter. Sedan de första konsumentbedömningarna kommer på en prisjämförelsesajt eller liknande går det mycket lättare…
* Använd Google Analytics hela tiden, gärna liveläget och lär dig hur dina besökare rör sig på sajten och röj undan eventuella hinder.
* Skapa ett intresse för det du säljer via Facebook. Tveksam kanal enligt vissa men för mig har kanalen framför allt hjälpt till att ha en stadig ström av besökare och köp.
När man sedan får igång trafik via organisk sökning så känns det mycket bättre och ordrarna börjar trilla in i en stadigare ström…
Nu överlämnar jag ordet till våra mer erfarna formumkollegor
Lycka till!
//Fredrik
16 februari, 2012 kl. 19:30 #136742FredrikGustDeltagare@MrJ 35139 wrote:
Hellre klokt än för brett på annonseringen. Antar att du menar AdWords? Hur många ord är en klok början? Pratar vi 3-4 eller 25-30?
Det är inga problem att göra av med stora pengar på adwords. Av de pengar man spenderar vill man naturligtvis få så köpintresserade besökare som möjligt och enligt instruktioner från Google kunna visa en så relevant annons direkt i träfflistan för att få in någon som är ute efter att handla och inte bara klickar runt. Ett för brett sökord riskerar ge fler fönstertittare medan ett smalt sökord ger dem som letar en specifik produkt.
Kom ihåg att sätta en daglig budget!
Jag väljer att inte uttala mig vidare här utan hänvisar med varm hand till alla kloka människor som har fingertoppskänslan och har gjort det här i flera år!
//Fredrik
16 februari, 2012 kl. 20:16 #136752Per NilssonDeltagare@Magnus 35137 wrote:
Ska du sälja kapitalvaror så måste du till och börja med inge förtroende.
Grundläggande är att tala om vad företaget heter mm.Talar du inte om det så har det inte så stor betydelse hur mycket trafik du har…
Håller med till fullo.
Det är bättre att börja i rätt ände så att säga.
16 februari, 2012 kl. 22:05 #136757Richie72DeltagareNu handlar ju tråden om att skaffa trafik som är del 1. Del 2 är att konvertera trafik till kunder. När jag läser följande på ”om oss” måste jag ändå ge lite feedback kring konvertering.
”Webbavenyn.se grundades 2012 av Webbavenyn Sverige, ett expansivt svenskt bolag inriktat mot e-handel och hemelektronik.”
Sen hittar jag vare sig telefonnummer, organisationsnummer, adress eller liknande och upplever butiken som minst sagt oseriös.
Idag kan ni antagligen spendera en förmögenhet på AdWords utan att få speciellt mycket försäljning.
Men jag tycker ändå ni gör rätt som lanserar shopen, nu kommer Google hitta den, ni får feedback som gör den bättre och förhoppnings fler gilla på Facebook som kan skapa ett visst förtroende. Men det tar tid och ni har valt en bransch som är väldigt konkurrensutsatt.
Lycka till!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.