Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Nyhetsbrevstråden
Etiketter: nyhetsbrev
- Detta ämne har 26 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av evomedia.
-
FörfattareInlägg
-
16 februari, 2011 kl. 18:49 #119116Katrin LundgrenDeltagare
1. Ca 2 gånger / månad
2. Det är lite olika men oftast vid lunchtid tisdag eller onsdag.
3. Ofta testar vi på en mindre del av brevet genom A/B tester och skickar sedan till alla de som gick bäst
4. olika i olika butiker, i Gardenhome mer som ett odlingsbrev, men med produkter i och i SweCat mer enbart sälj.
5. Alldeles för dåligt, det får bli vad man inspireras till den dagen
6. Vi skickar med vårt eget Mail4sale
7. ca 20-30 % öppnar i Swecat och 30-40 i GH16 februari, 2011 kl. 22:23 #119136evomediaDeltagareRoligt att ni delar med er=) Har nu uppdaterat huvudinlägget.
När jag först skaffade getanewsletter och fick tillgång till all statistik så blev jag lite fundersam över att så många inte öppnad nyhetsbrevet. 15-25% av mina prenumeranter öppnad nyhetsbrevet.
Men tack vare den här tråden så har jag blivit lite lugnare då flera av er visar ungefär samma siffror.
Det verkar vara ganska likadan siffror överlag.
Tackar alla som svarat hittills!
17 februari, 2011 kl. 07:04 #119147DanDeltagareAngående unsubscribe så har jag mellan 0.15 och 0.3% som avreggar sig på mina nyhetsbrev som då går ut varje vecka.
17 februari, 2011 kl. 13:29 #119164Jimmy OstromDeltagareJag måste fråga, varför byte du från Paloma till Apsis, nu har jag noll koll på vilka Paloma är men jag frågar ändå
@Joel 15491 wrote:
Jo dyra är dom tyvärr och det finns många billiga bra alternativ.
Körde tidigare Paloma som jag är mycket nöjd med!
17 februari, 2011 kl. 19:39 #119194JoelDeltagareVi bytte p.g.a att Paloma fick problem att komma fram med sina mail till *@hotmail.com. Då > 50% av alla våra kunder använder Hotmail som e-postleverantör så blev det så klart ett problem.
Det senaste jag hörde var dock att de löst problemen!
@Jimmy Öström 15543 wrote:
Jag måste fråga, varför byte du från Paloma till Apsis, nu har jag noll koll på vilka Paloma är men jag frågar ändå
18 februari, 2011 kl. 10:10 #119229Jimmy OstromDeltagareOkej, Blää det var ju en riktigt stor bugg.
@Joel 15576 wrote:
Vi bytte p.g.a att Paloma fick problem att komma fram med sina mail till *@hotmail.com. Då > 50% av alla våra kunder använder Hotmail som e-postleverantör så blev det så klart ett problem.
Det senaste jag hörde var dock att de löst problemen!
19 februari, 2011 kl. 18:25 #119314slipskungenDeltagareHej,
Jag vill gärna poängtera en sak som nu är helt klar. Eftersom jag själv haussade Mailerlite ovan vill jag också nu säga att jag kommer att hantera den svenska delen mailerlite.se
Jag hittade själv verktyget för ett par år sedan och jag har trivts med enkelheten att skapa mail, inga månadsavgifter samt väldigt enkelt behandlad statistik vid uppföljning.
Att jag nu får chansen att introducera Mailerlite i Sverige är jag väldigt stolt över. Så har man en till baby:-)25 februari, 2011 kl. 03:35 #119592rulecomDeltagareJag jobbar med nyhetsbrev och vi på RuleMailer levererar en lösning till ganska många e-handlare, så jag tänkte svara lite allmänt på dina frågor utifrån vår samlade erfarenhet.
Till att börja med finns det inga universalsvar, alla är olika och du måste hela tiden testa och åter testa!
1. Hur ofta skickar ni nyhetsbrev?
Det beror på hur relevant du är. Men mellan 1 gång i månaden till 1 gång i veckan är de absolut vanligaste intervallen.2. Vilken dag och tid skickar ni nyhetsbrev?
Den större delen av våra kunder mailar på eftermiddagen och oftast i slutet av veckan. Men testa olika tider och kom fram till vad som passar just dina kunder.3. Hur tänker ni när ni sätter rubriken för att få folk att öppna brevet?
Var superkonkret, tänk kvällstidningarnas förstasida. Ha ett tydligt ”call to action”.4. Hur utformar ni ert utskick?
Ca 95 % av våra kunder har en skräddarsydd mall som speglar butikens profil.5. Hur planerar ni in ett nyhetsbrev?
Var kreativ och relevant, och skicka riktade mail. Jag själv tar emot ganska många nyhetsbrev, och blir faktiskt förvånad hur dåliga svenska e-handlare är på att skicka riktade nyhetsbrev. Ni sitter inne på hela min orderhistorik, vet precis vad jag har handlat och framför allt inte handlat. Ändå skickas det samma gamla massutskick. Se till att varje kund får ett relevant mail och erbjudande.6. Hur skickar ni ert nyhetsbrev?
Med RuleMailer7. Hur stor procent öppnar ert nyhetsbrev?
Någon stans mellan 25-50 % ligger större delen av våra kunder på.8. Hur stor procent avregistrerar sig vid varje utskick?
0,1-0,2 %9. Övrigt.
Det är jätteviktigt att hela tiden testa och analysera nyhetsbrevet. T ex en av våra kunder la till en spotify -lista över vad de spelade på kontoret. Den länken blev så pass populär att de numera alltid har det med.Kör hårt!
/Sam, RuleMailer25 februari, 2011 kl. 16:26 #119619CarolineDeltagareJag haaaatar när man får ett nyhetsbrev varje dag, blir nästan vansinnig- speciellt eftersom jag även får alla mail i mobilen och det plingar hejvilt. Ändå är det ju vissa företag som man ibland handlar ifrån och jag vill inte avregga mig heller. En gång i veckan är nog max ur kundsynpunkt.
Dans nyhetsbrev är ju så himla kul så dom läser jag alltid för att bli på gott humör!
26 februari, 2011 kl. 11:23 #119667evomediaDeltagare@Dan ja dina nyhetsbrev vill man ju inte avregistrera sig ifrån;)
@rulecom tack för att du delar med dig av statistiken väldigt intressant.
lägger till rulemailerHar lagt till kategorin intressant läsning och länkarna http://iloveemail.se/ och beautiful-email-newsletters.com/
roligt att så många vill dela med sig! fyll på med mer stats=)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.