Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Nyhetsbrev vs. Facebook
- Detta ämne har 11 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av Joel B.
-
FörfattareInlägg
-
21 december, 2011 kl. 08:05 #97034Joel BDeltagare
Hej!
Just nu sitter vi och håller på föder upp ett helt nytt och nischat projekt, äntligen börjar vi närma oss slutet.
Jag stötte dock på en fundering när jag höll på med finlir av designen. Eftersom vi använder mycket stora delar och ytor av sidans mått till att exponera produkter, har vi svårt att applicera extra funktioner som är överflödigt till designen.
Då slog min tanke, hur ser det egentligen ut med Nyhetsbrev idag? Min tanke var att lägga upp en box för att låta mina besökare få signa upp sig, men hur ser utvecklingen egentligen ut för det?
Har vi helt eller delvis börjat gå över till Facebook för att informera våra kunder/besökare/blivande konsumenter?
Är det en dum idé att exponera en Facebook-gilla-box i headern som ett komplement till att skrota Nyhetsbrev funktionen? Behöver man verkligen komma åt besökarens e-postadress? Funkar det inte lika bra att förmedla sina erbjudanden, händelser eller övrig information direkt via sin Facebook-sida?
Vill gärna höra era åsikter om för- och nackdelar med detta.
Ha en bra dag!
21 december, 2011 kl. 09:15 #132890Jimmy OstromDeltagareJag skulle absolut marknadsföra båda kanalerna.
Men på hemsidan skulle jag haft FB logga istället för nyhets modul om du måste välja.
När kunderna handlar kan dom ändå välja om dom vill ha nyhetsbrev, har du inte det så är det lätt för dig att fixa.
Så 100% FB på din sida så du får in folket där som inte vet att ni har en FB sida.
21 december, 2011 kl. 09:31 #132891Per NilssonDeltagare@Joel B 30845 wrote:
Hej!
Just nu sitter vi och håller på föder upp ett helt nytt och nischat projekt, äntligen börjar vi närma oss slutet.
Jag stötte dock på en fundering när jag höll på med finlir av designen. Eftersom vi använder mycket stora delar och ytor av sidans mått till att exponera produkter, har vi svårt att applicera extra funktioner som är överflödigt till designen.
Då slog min tanke, hur ser det egentligen ut med Nyhetsbrev idag? Min tanke var att lägga upp en box för att låta mina besökare få signa upp sig, men hur ser utvecklingen egentligen ut för det?
Har vi helt eller delvis börjat gå över till Facebook för att informera våra kunder/besökare/blivande konsumenter?
Är det en dum idé att exponera en Facebook-gilla-box i headern som ett komplement till att skrota Nyhetsbrev funktionen? Behöver man verkligen komma åt besökarens e-postadress? Funkar det inte lika bra att förmedla sina erbjudanden, händelser eller övrig information direkt via sin Facebook-sida?
Vill gärna höra era åsikter om för- och nackdelar med detta.
Ha en bra dag!
Den extra nyhetsbrevsfunktionen som jag har på framsidan har genererat 40 prenumeranter sedan dec 2009… Så nu ska jag ta bort den.
Facebook är bra, men jag tror inte att det kan ersätta nyhetsbrev helt och hållet. Det är ett bra komplement. Det är också helt beroende på vilken målgrupp man har.
//Per
22 december, 2011 kl. 10:52 #132963Lina.NilssonDeltagarePersonligen tycker jag att det låter lite dumt att skrota nyhetsbrevet. Men och andra sidan verkar du vända dig till en publik som är en Facebook-generation så det kanske är en idé ändå?
22 december, 2011 kl. 10:52 #132964Lina.NilssonDeltagare@Per Nilsson 30850 wrote:
Den extra nyhetsbrevsfunktionen som jag har på framsidan har genererat 40 prenumeranter sedan dec 2009… Så nu ska jag ta bort den.
//Per
Men när en person handlar hos dig blir dem automatiskt prenumeranter på ditt nyhetsbrev eller hur funkar de?
22 december, 2011 kl. 11:15 #132967Per NilssonDeltagare@Lina.Nilsson 30930 wrote:
Men när en person handlar hos dig blir dem automatiskt prenumeranter på ditt nyhetsbrev eller hur funkar de?
Dels kan du fylla i att du vill ha nyhetsbrev på förstasidan (utan att vara i kassan) sedan har du möjlighet att klicka i att du vill ha vårt nyhetsbrev när du fyller i din adress vid köpets slut. Denna är inte förbockad utan kunden måste själv välja att ta emot nyhetsbrevet.
Vi har många prenumeranter på vårt nyhetsbrev, men det är bara 40 stycken av dessa som har fyllt i sitt intresse på förstasidan.
22 december, 2011 kl. 13:12 #132982Joel BDeltagareJag förstår er tanke med nyhetsbrev, jag är själv uppvuxen och självlärd med att det är en ”standard” för e-handlare.
Min personliga åsikt är att jag börjar bli riktigt trött på att få över 100 nyhetsbrev från olika butiker under högsäsongsperioder. Det hela gör det mycket svårare att nå ut till konsumenter som faktiskt öppnar upp brevet och läser det.
Via Facebook blir dina ”fans” mer eller mindre tvingade att se din status, de behöver inte göra det där extra klicket för att se vad du vill förmedla. Oftast hamnar din status-uppdatering i deras nyhetsflöde, om de inte blockat dig givetvis.
Varför jag startade denna tråd, var för att höra hur andra uppfattar det med nyhetsbrev. Jag kanske är ensam om att tycka detta. Varken Nyhetsbrev eller Facebook är något ”nytt”, frågan är snarare, vilken kanal är den bästa att exponera på om man var tvungen att välja?
Tekniken bakom vårt koncept är inget nytänkande utan något som kan ses på ett fåtal andra webbplatser. Men vi har försökt fördjupa oss inom ett specifikt ämne som gör vår idé till en bra nisch.
Jag kan inte säga att det är en renodlad e-handel, men väldigt snarlik. Därför vågar jag kanske chansa på att Facebook fungerar bättre än nyhetsbrev, men är gärna intresserad av att höra era åsikter om mina åsikter, haha.
För din info Per; vi har moddat ihjäl en PrestaShop-plattform
22 december, 2011 kl. 15:15 #132989ParvelitoDeltagareJoel: Mycket stressad, så det får bli kort. Jag tror du har fångat upp en viktig trend, och tycker du skall testa den. Jag tror det kan bli bra!
23 december, 2011 kl. 04:17 #133024Lina.NilssonDeltagare@Per Nilsson 30933 wrote:
Dels kan du fylla i att du vill ha nyhetsbrev på förstasidan (utan att vara i kassan) sedan har du möjlighet att klicka i att du vill ha vårt nyhetsbrev när du fyller i din adress vid köpets slut. Denna är inte förbockad utan kunden måste själv välja att ta emot nyhetsbrevet.
Vi har många prenumeranter på vårt nyhetsbrev, men det är bara 40 stycken av dessa som har fyllt i sitt intresse på förstasidan.
Okej då är jag med
23 december, 2011 kl. 09:57 #133040Christoffer TyreforsDeltagare@Per Nilsson 30850 wrote:
Den extra nyhetsbrevsfunktionen som jag har på framsidan har genererat 40 prenumeranter sedan dec 2009… Så nu ska jag ta bort den.
Facebook är bra, men jag tror inte att det kan ersätta nyhetsbrev helt och hållet. Det är ett bra komplement. Det är också helt beroende på vilken målgrupp man har.
//Per
Åandrasidan har en gilla-knapp i anslutning till loggan hos mej (tog bort den imorse) genererat bra mycket färre likes än sådär, och jag har rätt många besökare.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.