Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Nyhetsbrev, vilka är bäst?
- Detta ämne har 45 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av Jimmy Ostrom.
-
FörfattareInlägg
-
30 oktober, 2011 kl. 16:23 #129441slipskungenDeltagare
Vi släppte också precis i dagarna nyheten att våra nyhetsbrev numera är anpassade för mobila enheter. En viktig detalj för mottagarna.
30 oktober, 2011 kl. 17:07 #129442Jimmy OstromDeltagareJepp har sett detta och ska även ha testat det, enkelt helt klart.
Men vi signade i veckan med http://www.paloma.se/.
Anledningen är support av mycket bra klass och dom lyssnar till funktioner som jag tycker är viktiga och det bästa av allt är kundundersökning.
Absolut inte billigast men mycket bra för pengarna och 10 gånger billigare än Apsis.
@slipskungen 26994 wrote:
Hej Jimmy,
Vet inte om du sett det tidigare, men utöver att driva slipskungen jobbar jag med nyhetsbrevverktyget mailerlite. Vi översatte verktyget i Mars i år och jag är riktigt stolt att vara med på denna resa. Verktyget är enkelt. Drag and drop. Statistik ingår. Endast 75/mån. Jag törs påstå att ingen har ett enklare verktyg för just nyhetsbrev. Titta gärna på filmen Hur du skapar ett nyhetsbrev på 4 min. http://www.mailerlite.se/video/31 oktober, 2011 kl. 20:15 #129505BjornDeltagarePaloma verkar ju intressant. Har använt både Apsis och Getanewsletter, och jag håller helt med dig Jimmy, båda är bra, men Apsis är väldigt dyrt. Har även testat Mailchimp och det är definitivt inte logiskt, det är på tok för omständigt att göra ett enkelt utskick, och inte speciellt billigt om man endast skickar varannan eller var tredje månad.
1 november, 2011 kl. 08:37 #129524Jimmy OstromDeltagareVad skönt att någon håller med mig:):eek:
Vill man ha billigt så är getanewsletter kanonbra, men vill man ha lika bra som Apsis och till och med lite bättre men ganska mycket billigare så är Paloma bäst tycker jag.
Jag förr ialla fall för dom, starta upp demoversionen. Jag kände efter 2 veckor att jag inte var klar så jag startade en till:eek: men jag fick allt rätt då.
@Björn 27065 wrote:
Paloma verkar ju intressant. Har använt både Apsis och Getanewsletter, och jag håller helt med dig Jimmy, båda är bra, men Apsis är väldigt dyrt. Har även testat Mailchimp och det är definitivt inte logiskt, det är på tok för omständigt att göra ett enkelt utskick, och inte speciellt billigt om man endast skickar varannan eller var tredje månad.
3 november, 2011 kl. 14:25 #129711GabriDeltagare@Webrose 23407 wrote:
Jag har testat Paloma och det var väldigt enkelt när jag kom på hur jag skulle göra. Drag and drop, färdiga moduler och bra statistik.
Att det tog tid innan jag kom på hur mallen skulle byggas beror mest på att jag har för bråttom och inte läser bruksanvisningar men det är ju inte Palomas fel.
300 mail gratis och sen köper man credits när det är dax att fylla på.
Kan inte visa någon bild för helt ärligt vet jag inte hur man gör. Nästa sak att lära mig.
Paloma har förvisso en ganska enkel layout osv men avseeden adresslistorna är jag mer kritisk. avregistreringarna är dolda tex som inte är bra och det är klurigt om man ska påregistrera igen. Servicen är sådär också dessvärre/GA3 november, 2011 kl. 16:44 #129724Jimmy OstromDeltagareJag fattar inte vad du menar.
Är servicen kass på Paloma? Är avregistreringarna dåliga?
Servicen har jag bara possitivt att skriva, funkar kalasbra.
Angående avregistreringarna är deras den bästa jag testat hittils, man kan byta text om hur det ska stå för kunden och hur textem på mailat med att avreggning. Kalasbra.
Dock om du menar att man inte kan se vilka som avreggat sig är dåligt, detta håller jag med om och det ska jag maila till dom om.
Men annars vågar jag nog påstå att Paloma är bland Sveriges bästa nyhetsbrev i förhållande till vad man betalar.
Men frågar du mig om 3 månader kanske jag svara annat:rolleyes::eek:
@Gabri 27273 wrote:
Paloma har förvisso en ganska enkel layout osv men avseeden adresslistorna är jag mer kritisk. avregistreringarna är dolda tex som inte är bra och det är klurigt om man ska påregistrera igen. Servicen är sådär också dessvärre/GA4 november, 2011 kl. 16:12 #129805LajtDeltagareHej!
Första inlägget på forumet
Jag kommer inom kort börja skicka ut nyhetsbrev. Jag tänkte att jag skulle testa MailChimp, verkar bra!Jag undrar nu.. När har jag rätt att lägga till kunders mail till nyhetsbrevets mottagarlista?
Måste jag informera till tidigare kunder och fråga dem innan om de vill vara med i listan?I framtiden.. Måste jag tex. ge kunder ett svars-alternativ på frågan:
”Vill du att Lajt.se ska skicka ut nyhetsbrev?” i tex. kassan där de väljer antingen Ja eller Nej.
Räcker det med att jag informerar under ”villkor” att jag kommer att skicka ut nyhetsbrev till kunder? och att man enkelt kan välja från att avstå nyhetsutskick, antingen via kommentarsrutan i kassan, mejla eller att avregga sig själv i nyhetsmejlet.Hittade en gammal länk: http://www.getanewsletter.com/blogg/detta-sager-lagen-om-att-skicka-nyhetsbrev-och-reklam/
Där står det:
”Enda undantaget är om det redan finns en relation mellan företaget och mottagaren, då är det tillåtet att skicka reklam under förutsättningen att mottagaren inte aktivt tackat nej till reklam, att reklamen gäller produkter eller tjänster som är snarlika dem mottagaren tidigare köpt och att mottagaren enkelt kan avsluta sin prenumeration. Det måste även finnas en tydlig avsändare för nyhetsbrevet.”Blev lite mycket frågor och samtidigt lite rörigt. Men hoppas ni förstår vad jag undrar
5 november, 2011 kl. 10:02 #129841Jimmy OstromDeltagareRättar mig själv, denna informationen finns inuti i ett skickat nyhetsbrev, man får bara ändra i rullistan och där hittar man lite annan go info:)
@Jimmy Öström 27288 wrote:
Dock om du menar att man inte kan se vilka som avreggat sig är dåligt, detta håller jag med om och det ska jag maila till dom om.
5 november, 2011 kl. 10:05 #129842Jimmy OstromDeltagareKunden ska aktivt själv klicka i ja i en ruta för att du ska skicka nyhetsbrev till kunden.
Vi har det inte så men ska ändra snarast. Vad som händer förutom att kunden blir arg om denna ruta är förklickad på JA (och missar det) är att du får faktiskt inte bara dom kunder som faktisk VILL HA ett nyhetsbrev utan även dom som inte bryr sig alls men som ändå inte väljer bort det i efterhand och som kanske bara markerar ditt mail som ett skräpmail.
Bättre med en ren lista med mindre namn är en fullproppad med 90% skitmail.
@Lajt 27377 wrote:
Hej!
Första inlägget på forumet
Jag kommer inom kort börja skicka ut nyhetsbrev. Jag tänkte att jag skulle testa MailChimp, verkar bra!Jag undrar nu.. När har jag rätt att lägga till kunders mail till nyhetsbrevets mottagarlista?
Måste jag informera till tidigare kunder och fråga dem innan om de vill vara med i listan?I framtiden.. Måste jag tex. ge kunder ett svars-alternativ på frågan:
”Vill du att Lajt.se ska skicka ut nyhetsbrev?” i tex. kassan där de väljer antingen Ja eller Nej.
Räcker det med att jag informerar under ”villkor” att jag kommer att skicka ut nyhetsbrev till kunder? och att man enkelt kan välja från att avstå nyhetsutskick, antingen via kommentarsrutan i kassan, mejla eller att avregga sig själv i nyhetsmejlet.Hittade en gammal länk: http://www.getanewsletter.com/blogg/detta-sager-lagen-om-att-skicka-nyhetsbrev-och-reklam/
Där står det:
”Enda undantaget är om det redan finns en relation mellan företaget och mottagaren, då är det tillåtet att skicka reklam under förutsättningen att mottagaren inte aktivt tackat nej till reklam, att reklamen gäller produkter eller tjänster som är snarlika dem mottagaren tidigare köpt och att mottagaren enkelt kan avsluta sin prenumeration. Det måste även finnas en tydlig avsändare för nyhetsbrevet.”Blev lite mycket frågor och samtidigt lite rörigt. Men hoppas ni förstår vad jag undrar
18 december, 2011 kl. 09:08 #132681Jimmy OstromDeltagareLiten utvärdering av http://www.paloma.se/ som jag kört i någon månad nu.
Mycket enkelt att göra nyhetsbrev med drag and drop funktion, helt okej statïstik fast lite mer hade ingen dött av.
Dom har så man kan ställa snabbfrågor till sina kunder och detta är riktigt nice tycker jag fast man skulle själv kunna välja hur många svarsalternativ och inte bara 3st utan ibland kanske 4 eller 5st är bäst.
Det finns ingen riktigt bra uppföljnings funktion på snabbfrågan så här får man grotta ner sig i manuellt arbeter om man vill utvärdera detta mer.
Man kan köpa till så man kan ha kundundersökningar om man vill detta, bra grej tror jag (har dock aldrig användt denna funktionen varken här eller hos vår tidigare e-post företag Axxxs.
Sen till det bästa tycker jag, man väljer alltså själv vilken e-post adress du ska skicka från. Alltså kan du tex skicka från 10 olika företag som du äger och inte behäva betala en krona till om du inte skickar mer än typ 120 000 mail i månaden eller vad gränsen går. Mycket bra tycker jag detta är!.
Jag valde i slutet mellan http://www.paloma.se/ och http://www.getanewsletter.com/ och vill man bara kunna skicka nyhetsmail billigt skulle jag valt http://www.getanewsletter.com/ idag, men vill man kunna göra lite mer så som ställa frågor enkelt till kunder och annat så tycker jag Paloma är bättre.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.