Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Nyhetsbrev, vilka är bäst?
- Detta ämne har 45 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av Jimmy Ostrom.
-
FörfattareInlägg
-
26 september, 2011 kl. 09:50 #127658Jimmy OstromDeltagare
He He då förstår jag att du gillar det
@Tina 24995 wrote:
Ah, det var nog just det jag föll för, att man kunde klistra in html och få det exakt som man ville. Men jag förstår din sida av saken också
27 september, 2011 kl. 20:30 #127727Per NilssonDeltagareHar precis skickat iväg mitt första nyhetsbrev med MailChimp. Jag är mycket nöjd med MailChimp eftersom det är grymt lättbearbetat samt integrationsvänligt med t.ex. Google Analytics.
Det har även väldigt bra uppföljningsmöjligheter. Sist men inte minst – det är gratis
27 september, 2011 kl. 21:07 #127728ElinaDeltagareDet pratade mycket om nyhetsbrev idag på emeet. och just mailchimp kom upp. är det värt att skaffa? lätt användligt och lätt att föra statistik?? Jag kollade lite på det, men svårt att se om det är bra utifrån deras korta presentation om nyhetsbrev..
28 september, 2011 kl. 05:51 #127730Jimmy OstromDeltagareHe He användarvänligt beror nog på vem du frågar. Jag tycker det i alla fall inte.
Jag har pillat i många nyhetsbrev nu och ska du ha ett som är användarvänligt och klart bäst utan tvekan är det http://www.apsis.se men det kostar oxå där efter.
Jag har som krav att man ska kunna dra eller klicka in färdiga moduler i sitt nyhetsbrev, enkelt och snabbt helt enkelt.
Men regga dig och testa på mailchimp, jag med min begränsade hjärna reder inte ut det i alla fall
Jag kommer ialla fall köra på http://www.getanewsletter.com/ för detta passar mig bra. Det jag kan sakna än så länge är även att kunna göra kundundersökningar.
Jag kommer (eller nej inte jag utan andra som kan:)) koppla http://www.getanewsletter.com/ API på min hemsida så allt skjuts direkt in i rätt mailmappar hos http://www.getanewsletter.com/ så man slipper manuellt arbete.
Sen måste jag skriva ett par rader om statistik (inget ont om dig nu Elina). Men alla pratar om statistik men är det någon som vet vad man ska kolla efter? Vad är normal öppningsfrekvens för er och är det ens viktigt att veta?
Alla nyhetsbrev jag testat har statistik, den ena mindre än den andra och vill man ha statestik ska man ha APSIS, men jag tittar bara själv på två saker (efter att jag har koll på vilken dag och tid jag ska skicka brevet och vet rubriken) och det är antalet öppnade brev i procent och sen vilka produkter/länkar folk klickat mest på.
@Elina 25076 wrote:
Det pratade mycket om nyhetsbrev idag på emeet. och just mailchimp kom upp. är det värt att skaffa? lätt användligt och lätt att föra statistik?? Jag kollade lite på det, men svårt att se om det är bra utifrån deras korta presentation om nyhetsbrev..
28 september, 2011 kl. 06:01 #127731Jimmy OstromDeltagareJag fortsätter med rubriker.
Rubriken är superviktig i ett nyhetsbrev, det är vi nog alla överens om.
Men jag kan avslöja vilken rubrik som jag haft minst öppnade brev med och vi pratar ca 14% mindre än snittet för alla mina skickade nyhetsbrev.
Fraktfritt är snart slut
Näst sämst är:
Fraktfritt som låg på ca 7% sämre än snitten.
Varför detta? Jag lovar att inga siffror kan berätta detta för mig:eek::cool:
30 september, 2011 kl. 09:33 #127902ElinaDeltagareAnledningen till att jag personligen vill ha statistik är just för att se hur många som öppnar och som klickar sig vidare på hemsidan.
Jag kan inte se något alls via min plattform idag, vilket gör att jag inte har koll alls på om någon ens läser det jag skriver ihop. Så det behöver inte vara komplicerad statistik :p30 september, 2011 kl. 09:53 #127908Jimmy OstromDeltagareHe he då är vi på samma nivå.
Jepp, vart klickar folket i nyhetsbrevet, hur många öppnar nyhetsbrevet och hur många kommer in till ens sida. Detta anser jag oxå är bra bitar att titta på.
Men när man lyssnar på alla ”experter” som driver E-handel så pratar alla om statistik hit och dit och man tror att alla kollar hur mycket som helst. Men när det väl kommer till kritan så vet dom inte ens varför dom tittar på vissa saker och vad som är ”normalt”:eek:
@Elina 25275 wrote:
Anledningen till att jag personligen vill ha statistik är just för att se hur många som öppnar och som klickar sig vidare på hemsidan.
Jag kan inte se något alls via min plattform idag, vilket gör att jag inte har koll alls på om någon ens läser det jag skriver ihop. Så det behöver inte vara komplicerad statistik :p30 september, 2011 kl. 10:01 #127909ParvelitoDeltagare@Jimmy Öström 25279 wrote:
Men när man lyssnar på alla ”experter” som driver E-handel så pratar alla om statistik hit och dit och man tror att alla kollar hur mycket som helst. Men när det väl kommer till kritan så vet dom inte ens varför dom tittar på vissa saker och vad som är ”normalt”:eek:
Om man skall göra jämförelser så finns det en rad olika skäl till att siffrorna skiljer sig åt. Vad som däremot är bra med statistik är att jämföra med sig själv.
T.ex: Varför öppnas en del nyhetsbrev som man skickar av blott 11% av mottagarna, och varför öppnas andra av 35%?
Varför sålde det ena nyhetsbrevet grejer för 46kkr, och det andra 19kkr?
Vad var det som fick kunderna att stanna kvar på sidan och göra 13 sidvisningar i snitt med det ena nyhetsbrevet, och bara 2 sidvisningar med ett annat?
Har andelen som öppnar brevet något att göra med antal sidvisningar, och är många som öppnar och tittar runt positivt för försäljningen?På så sätt kan man bli bättre, och kanske också komma en del saker på spåren.
15 oktober, 2011 kl. 07:19 #128639Jimmy OstromDeltagareHe He jag trodde jag var klar med detta, men nix:)
Nu har jag gett en del nyhetsbrev en chans till och oj oj oj oj vad bra http://www.paloma.se/ ligger till. Ser ut att bli detta på sikt.
Underbart att man kan köpa dom per månad, kvartal eller år och såklart bättre pris om man väljer kvartal eller år.
Jag ska hårdtesta i två veckor till, men väldigt enkelt system och jag trodde inte att det skulle finnas någon bättre än Apsis men det är helt klart http://www.paloma.se/!
30 oktober, 2011 kl. 16:20 #129440slipskungenDeltagareHej Jimmy,
Vet inte om du sett det tidigare, men utöver att driva slipskungen jobbar jag med nyhetsbrevverktyget mailerlite. Vi översatte verktyget i Mars i år och jag är riktigt stolt att vara med på denna resa. Verktyget är enkelt. Drag and drop. Statistik ingår. Endast 75/mån. Jag törs påstå att ingen har ett enklare verktyg för just nyhetsbrev. Titta gärna på filmen Hur du skapar ett nyhetsbrev på 4 min. http://www.mailerlite.se/video/ -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.