Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Nyhetsbrev och textalk
- Detta ämne har 14 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 10 månader sedan av Seke.
-
FörfattareInlägg
-
5 februari, 2012 kl. 15:30 #97314team_fDeltagare
Hej!
Jag har växt ur osc och letar efter ett nytt system. Jag har kört demon av textalk ett tag och tycker den verkar trevlig.
Men jag blir lite konfunderad över nyhetsbrevs-funktionen. Någon som har använt den? Vad jag kan se kan man inte lägga in en länk för att avbryta prenumerationen. (Är det ens lagligt (anti-spam-) att skicka ut nyhetsbrev som man inte kan avbryta prenumerationen för). I vilket fall så ger det ett väldigt oseriöst intryck i min mening. Känns inte heller som ett alternativt att manuellt plocka bort kunder som hör av sig.
I mitt tycke gör detta nyhetsbrevsfunktionen helt obrukbar. Har jag missat något? Går det att lösa? Hade varit trevligt att göra detta i samma system och slippa använda externa tjänster.
Förlåt om jag poster i fel forumdel.
5 februari, 2012 kl. 15:54 #135684Jimmy OstromDeltagareMen detta är bara en kod grej, så det ”tror” jag inte är några problem.
Men skit i deras nyhetsbrev och kör en koppling till http://www.getanewsletter.com/ som dom har hos Talex.
Där har du drag and drop så du snabbt kan kasta samman ett nyhetsbrev. Finns ingen webshops leverantör som har bra nyhetsbrev anser jag så därför är det alltid bättre att köra detta sidan om.
Talex kör med osc i grunden, men utvecklar deras egna moduler, gillar själv deras system mycket, riktigt mycket.
@team_f 33941 wrote:
Hej!
Jag har växt ur osc och letar efter ett nytt system. Jag har kört demon av textalk ett tag och tycker den verkar trevlig.
Men jag blir lite konfunderad över nyhetsbrevs-funktionen. Någon som har använt den? Vad jag kan se kan man inte lägga in en länk för att avbryta prenumerationen. (Är det ens lagligt (anti-spam-) att skicka ut nyhetsbrev som man inte kan avbryta prenumerationen för). I vilket fall så ger det ett väldigt oseriöst intryck i min mening. Känns inte heller som ett alternativt att manuellt plocka bort kunder som hör av sig.
I mitt tycke gör detta nyhetsbrevsfunktionen helt obrukbar. Har jag missat något? Går det att lösa? Hade varit trevligt att göra detta i samma system och slippa använda externa tjänster.
Förlåt om jag poster i fel forumdel.
5 februari, 2012 kl. 16:02 #135685team_fDeltagareTalex? Textalk! textalk har ingen sådan koppling vad jag kan se.
Känns ju väldigt onödigt att behöva exportera och importera kundregister varje gång en ny kund registrerar sig, för att inte tala om ur säkerthetsynpunkt och det facto att man delar ut kunduppgifterna till 3:e part.
5 februari, 2012 kl. 16:23 #135686peoDeltagareKopplingen sker via API som Get a Newsletter har tagit fram.
Använder osc, men vad jag förstår ska det kunna användas till andra e-system.
Get a Newsletter har en bra support och hjälper säkert till om det behövs.Om jag inte minns helt fel så skapade jag en CSV med de befintliga prenumeranterna och skickade in dem i Get a Newsletter när jag började med dem.
Du behöver inte exportera de kunderna som registrerar sig i din butik (som kund eller prenumerant) efter du har API, de kunderna kommer med i alla fall.
Jag känner mej trygg med att ha nyhetsbrevet via Get a Newsletter, har aldrig varit ngt problem.Team_f: Jag använder oxå osc i ett par butiker.
Du skriver att du växt ur det och jag undrar på vilket sätt?//Peo
5 februari, 2012 kl. 16:31 #135688Jimmy OstromDeltagareSorry läste Talex, fast du skrev ju Textalk:o
@team_f 33946 wrote:
Talex? Textalk! textalk har ingen sådan koppling vad jag kan se.
Känns ju väldigt onödigt att behöva exportera och importera kundregister varje gång en ny kund registrerar sig, för att inte tala om ur säkerthetsynpunkt och det facto att man delar ut kunduppgifterna till 3:e part.
5 februari, 2012 kl. 16:35 #135689team_fDeltagareOSC är ett lapptäcke. En gammal bil där snart varje del är utbytt (problemet är att dem som bygge finurliga reservdelar överger den en efter en). Om man inte är väldigt teknisk blir det i längden väldigt dyrt att betala för varenda liten basal funktion.
Visst man kan tejpa på nya delar och pillra i en oändlighet Men karossen förblir den samma. Det är med vemod jag skriver detta. Men det finns inget som kan få mig att välja ett osc-system igen. Jag kan tyvärr inte se några fördelar jämte något annat webbshopsystem idag (öppet eller stängt).
Men snälla låt oss hålla oss till topic (Känner att jag kanske öppnat pandoras ask här men…):
Ni som använder textalk: Hur gör ni när ni skickar nyhetsbrev.
Jag har testat demon av getanewsletter, tycker det verkar trevligt men problemen kvarstår.* Man måste manuellt importera och exportera nya kunder löpande (och jag måste kolla manuellt vilka som valt att prenumerera eller ej)
* kunden måste godkänna att deras uppgifter hanteras av tredjepart (Datalgaringslagen)6 februari, 2012 kl. 16:18 #135750laserDeltagareHåller med dig, http://www.getanewsletter.com/ är toppen. Har kört dem nu några månader och allt fungerar perfekt.
@Jimmy Öström 33945 wrote:
Men detta är bara en kod grej, så det ”tror” jag inte är några problem.
Men skit i deras nyhetsbrev och kör en koppling till http://www.getanewsletter.com/ som dom har hos Talex.
Där har du drag and drop så du snabbt kan kasta samman ett nyhetsbrev. Finns ingen webshops leverantör som har bra nyhetsbrev anser jag så därför är det alltid bättre att köra detta sidan om.
Talex kör med osc i grunden, men utvecklar deras egna moduler, gillar själv deras system mycket, riktigt mycket.
6 februari, 2012 kl. 16:32 #135752Jacob BDeltagareVi använder Textalks egen nyhetsbrevsfunktion, och den har en del att önska. Avregistrering har vi löst på så vis att vi längst ner i brevet hänvisar till vår förstasida där man kan registrera och avregistrera sig.
15 februari, 2012 kl. 18:15 #136633tonysDeltagare@team_f 33950 wrote:
men problemen kvarstår.
* Man måste manuellt importera och exportera nya kunder löpande (och jag måste kolla manuellt vilka som valt att prenumerera eller ej)
* kunden måste godkänna att deras uppgifter hanteras av tredjepart (Datalgaringslagen)1. sköts 100% på automatik om man koppla med API till Get a Newsletter.
2. Vi har undersökt detta och vi har inte hittat någon information kring det. Vad jag vet handlar Datalagringslagen främst om att operatörer att spara information om telefonsamtal, internetanslutningar, e-post och sms. Det vore intressant om ”Team F” kunde lämna en referens till var i lagtexten detta står.
Om det skulle vara så att prenumeranten var tvungen att lämna ett godkännande om att informationen hanteras av tredje part, då skulle i så fall samtliga e-postformulär falla under detta. Tar man t.ex. ett kontaktformulär som skickar i väg ett mail till ett e-postkonto så hanteras det man skickar av webbhotellet.
17 februari, 2012 kl. 12:17 #136793ElinaDeltagareJag kör via Textalks eget nyhetsbrev just av samma anledning som du skriver, jag tyxker det är jobbigt att flytta över alla nya kunder som önskar nyhetsbrev till andra ställen.
Men tyvärr tycker jag inte om Textalks nyhetsbrev, saknar många funktioner.. Bland annat avregistreringsfunktionen och även statistik vore trevligt..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.