Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Nyhetsbrev och Spam
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av MKpa.
-
FörfattareInlägg
-
25 maj, 2012 kl. 06:07 #98182janusDeltagare
Hej!
Jag har en fråga som är delvis relaterad till Ehandel.
Jag undrar hur lagarna och ”best praxis” ser ut när det kommer till att skicka ut nyhetsbrev?
Jag vet att vissa länder följer EU-lagar medan vissa länder går efter egna lagar. Hur ser det ut för sverige och är det någon som vet var man kan få tag i mer information angående detta? Jag vill göra det rätt från början och vill inte att det ska uppfattas som spam av någon part.
Tack.
2 juni, 2012 kl. 09:15 #146816ducedoDeltagareKonsumentverket har följande stycke (från Google cache, otillgängligt p.g.a. ny sajt):
Det är förbjudet att skicka e-postreklam till någon som inte har beställt den. Obeställd e-postreklam kallas i dagligt tal för skräppost eller spam.
Lagen gäller inte all skräppost, utan bara meddelanden med ett kommersiellt syfte. Opinionsbildning, upplysningar och liknande budskap räknas inte som skräppost. Det är förbjudet att skicka obeställd e-postreklam till privatpersoner och enskilda firmor, men inte till aktiebolag, stiftelser och andra juridiska personer. Liknande regler gäller inom hela EU, både för e-postreklam, reklam via fax, sms, mms och automatiska uppringningar.
Här är en PDF med etiska regler från SWEDMA: Länk
2 juni, 2012 kl. 16:14 #146819Anton ADeltagareEn enkel regel: skicka bara nyhetsbrev till de som vill ha det. Det tjänar du på i längden!
4 september, 2012 kl. 13:59 #151425MKpaDeltagareHar hört från olika källor att man numera INTE får ha nyhetsbrevs-boxen ”ibockad” från start i ex kassan (e-handel) medan andra säger att man får. Är det någon som vet vad som egentligen gäller, enligt lag?
5 september, 2012 kl. 12:04 #151478gregerDeltagareFör Certifierad E-handel har vi tolkat rättsläget så att det är tillräcklickt med en ”opt-out”. I våra krav står därför att vi inte accepterar att man:
• Mailar nyhetsbrev eller liknande trots att kunden avregistrerat sig från detta.
Det ska också vara enkelt och tydligt hur man väljer bort utskicken.
På konsumentverkets sida Checklista för e-handel (punkt 7) läser vi också in den tolkningen.
”Tänk på att göra ett aktivt val om du inte vill ha framtida direktreklam”.
5 september, 2012 kl. 12:33 #151480MKpaDeltagareTack Greger för svar!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.