Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Nyhetsbrev "ibockat" vid registrering?
- Detta ämne har 12 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 5 månader sedan av slipskungen.
-
FörfattareInlägg
-
13 april, 2011 kl. 07:41 #121735gregerDeltagare
För Certifierad E-handel har vi tolkat rättsläget så att det är tillräcklickt med en ”opt-out”. I våra krav står därför att vi inte accepterar att man:
• Mailar nyhetsbrev eller liknande trots att kunden avregistrerat sig från detta
På konsumentverkets sida Checklista för e-handel – Konsument Europa (punkt 7) läser jag också in den tolkningen
14 april, 2011 kl. 14:18 #121828hattifnattDeltagareMed rätt formulering skulle ni kunna ha en förkryssad ruta och samtidigt kräva en aktiv handling från kunden.
Handlar man på CDON exempelvis så finns ingen ruta att kryssa i, istället står det att man godkänner köpvillkoren i och med att man klickar på Köpknappen.
Så man kan flytta fokus från kryssrutan till köpknappen då blir det en aktiv och inte passiv handling från kunden. Tex: när du klickar på köp så går du samtidigt med i vårt nyhetsbrev, vill du inte ha nyhetsbrevet kan du avmarkera rutan för nyhetsbrev
5 juni, 2011 kl. 18:07 #123421slipskungenDeltagareSamtidigt är det ju så att om man inte har någon ruta alls får man skicka till alla sina kunder. Detta enligt:
””Om det finns ett ”etablerat kundförhållande” mellan företag och konsument, till exempel om du har köpt något från företaget, får företaget skicka e-postreklam – men bara om följande förutsättningar är uppfyllda:
•Du får inte ha tackat nej till att din e-postadress används i marknadsföringssyfte.
•Marknadsföringen måste gälla företagets egna likartade produkter som den du har köpt förut.
•Du måste få möjlighet att kostnadsfritt och enkelt förhindra att e-postadressen används i marknadsföringssyfte.
I e-postreklamen ska det alltid finnas en giltig adress dit du kan skicka en begäran om att marknadsföringen ska upphöra.””
Ni kan alltså skicka till alla kunder som handlat. Viktigast är att de kan avanmäla sig och att deras avanmälan gäller även om de handlar på nytt.
Använder ni Enkel och effektiv epost-marknadsföring | MailerLite så ligger en avanmälan kvar. Har de en gång avanmält krävs att de själva anmäler sig för att de åter ska få nyhetsbrev. Ni kan inte lägga till deras adress i admin av misstag ens. Vet inte hur andra system jobbar, men det borde vara på liknande sätt. Man har alltså kundens uppmärksamhet så länge man gör det intressant. Tycker detta är fair samt att det är enligt lag ok. Vill man vara ännu justare är givetvis en bock ett sätt att göra det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.