Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Nyhetsbrev 101
Etiketter: konvertering, nyhetsbrev
- Detta ämne har 19 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 5 månader sedan av Richie72.
-
FörfattareInlägg
-
8 juni, 2011 kl. 10:16 #123502martinkilandDeltagare
Jag skulle akta mig för att skicka ut nyhetsbrev och alltid köra rabatter. Iaf om man skickar ofta, säg 1 gång i veckan. Man vill ju inte skapa Hemtex-effekten
8 juni, 2011 kl. 10:17 #123503martinkilandDeltagare@GregerA 8376 wrote:
Konsumentverket säger så här:
Det är förbjudet att skicka e-postreklam till någon som inte har beställt den. Obeställd e-postreklam kallas i dagligt tal för skäppost eller spam.
Lagen gäller inte all skäppost, utan bara meddelanden med ett kommersiellt syfte. Opinionsbildning, upplysningar och liknande budskap får räknas inte som skräppost. Det är förbjudet att skicka obeställd e-postreklam till privatpersoner och enskilda firmor, men inte till aktiebolag, stiftelser och andra juridiska personer. Liknande regler gäller inom hela EU, både för e-postreklam, reklam via fax, sms, mms och automatiska uppringningar.
Men visst finns det nån lagtext som säger att man får skicka till kunder man har har en relation till? Dvs att dom handlat tidigare…?
9 juni, 2011 kl. 07:54 #123542ParvelitoDeltagare@Richie72 20399 wrote:
Lyfter denna tråd och ställer en fråga om rabatter.
Ni som skickar nyhetsbrev, brukar ni ha med tillfälliga rabattkoder som omfattar flera produkter? Hur gör ni då med dem som precis handlat samma produkt utan rabatt?Är det kanske bättre att erbjuda en extra produkt än en generell rabatt?
Är det någon som vet en bra källa till information om nyhetsbrev?
Det här med rabatter till befintliga kunder tycker jag är lite lurigt.
Lite kort kan jag berätta om ett litet projekt jag satte igång för att lära mig mer om nyhetsbrev. Det är tänkt att bli en spaning någon gång när tiden räcker till.
Jag anmälde mig till ett 50-tal nyhetsbrev för några månader sedan när både Lastbryggan och Roliga Prylar berättat om sina succéer för att se hur de gjorde, och hur jag själv uppskattade dem. Jag anmälde mig bara till nyhetsbrev från leverantörer med varor som i någon mån intresserade mig, och jag valde både små, mellan och stora företag. Jag valde också några amerikanska nyhetsbrev från stora kedjor, jag gillar att se vad som är kommande.
En snabb reflektion är att de man läser efter några månader är de som inte bara upprepar samma saker hela tiden, och som gärna kommer lite mer sällan än varje vecka. Om de kommer på olika dagar och tidpunkter är det också en lästrigger, för med tiden vänjer man sig vid att det plingar till samma tidpunkt, och då tänker man mest att ”det där kan jag läsa senare”. (OBS! Det är jag som fungerar så, och en person är inte statistiskt representativt).
Små och smalt nischade butiker har svårt att få till särskilt mycket av läsvärde i sina brev, det är mest en evig upprepning av ”hej, här är vi med våra produkter”. Större butiker med ett bredare utbud har lite lättare att få till säsongsteman, produktteman etc med kanske en anknytande artikel som har ett visst läsvärde om den är professionellt skriven.
I ett nyhetsbrev vill jag se nyheter också, inte bara erbjudanden och rabatter. Det kan få mig att läsa rätt mycket och ägna flera minuter åt att ta in vad man berättar om den nya kaffesorten, den nya serien skruvdragare eller kanske en ny bok med tillhörande recension En del lyckas riktigt bra med det där, andra ser bara nyhetsvärde i röda priser.
Erbjudanden då, vad är vettigt att komma med? Ju större företag, desto mer genomtänkta är erbjudandena. Man märker verkligen att när ICA kör Falukorv för 14:90 så har de sett till att Scan levererat hundratals ton falukorv till deras butiker, och den veckan skall det minsann säljas falukorv. Naturligtvis har handlarna i butikerna dessutom ställt upp stora berg av ketchup och makaroner inom synhåll från falukorven. Mindre butiker har ofta erbjudanden i stil med ”den här veckan har vi 10% rabatt på alla x-grejer” eller så kör man ”handla för x kr och du får fraktfritt”. Inget fokus alls, och vad som säljer står skrivet i stjärnorna.
Stora kedjor annonserar sällan hyllvärmare, och när de gör det så tar de i med en rabatt så att det garanterat försvinner. 15% rabatt på julprydnader i mellandagarna är det ingen som bryr sig om, men är det 75% rabatt kanske man kan gå dit och titta i alla fall. Mindre aktörer har en tendens att hålla på och mjölka samma hyllvärmare gång efter gång. Det blir tråkigt, man inser att det är en hyllvärmare som kanske inte är så rolig som den ser ut, och det tar en väldig massa uppmärksamhet och fokus från att tjäna pengar när samma saker upprepar sig. Dessutom vill jag inte läsa om samma saker flera gånger.
Så mina fem cent om nyhetsbrev är:
– Skicka inte oftare än att du hinner fylla upp dem med intressant innehåll för att behålla antalet läsare.
– Försök att blanda nyheter med erbjudanden, och få gärna in något läsvärt. Om inte annat en intresseväckande faktaruta.
– Fundera över vad det är du vill skall hända när nyhetsbrevet skickas ut, och vad du faktiskt behöver göra för att det verkligen skall hända.9 juni, 2011 kl. 08:36 #123544LastbrygganDeltagare@Parvelito 20465 wrote:
Lite kort kan jag berätta om ett litet projekt jag satte igång för att lära mig mer om nyhetsbrev. Det är tänkt att bli en spaning någon gång när tiden räcker till.
Jag anmälde mig till ett 50-tal nyhetsbrev för några månader sedan när både Lastbryggan och Roliga Prylar berättat om sina succéer för att se hur de gjorde, och hur jag själv uppskattade dem. Jag anmälde mig bara till nyhetsbrev från leverantörer med varor som i någon mån intresserade mig, och jag valde både små, mellan och stora företag. Jag valde också några amerikanska nyhetsbrev från stora kedjor, jag gillar att se vad som är kommande.
En snabb reflektion är att de man läser efter några månader är de som inte bara upprepar samma saker hela tiden, och som gärna kommer lite mer sällan än varje vecka. Om de kommer på olika dagar och tidpunkter är det också en lästrigger, för med tiden vänjer man sig vid att det plingar till samma tidpunkt, och då tänker man mest att ”det där kan jag läsa senare”. (OBS! Det är jag som fungerar så, och en person är inte statistiskt representativt).
Små och smalt nischade butiker har svårt att få till särskilt mycket av läsvärde i sina brev, det är mest en evig upprepning av ”hej, här är vi med våra produkter”. Större butiker med ett bredare utbud har lite lättare att få till säsongsteman, produktteman etc med kanske en anknytande artikel som har ett visst läsvärde om den är professionellt skriven.
I ett nyhetsbrev vill jag se nyheter också, inte bara erbjudanden och rabatter. Det kan få mig att läsa rätt mycket och ägna flera minuter åt att ta in vad man berättar om den nya kaffesorten, den nya serien skruvdragare eller kanske en ny bok med tillhörande recension En del lyckas riktigt bra med det där, andra ser bara nyhetsvärde i röda priser.
Erbjudanden då, vad är vettigt att komma med? Ju större företag, desto mer genomtänkta är erbjudandena. Man märker verkligen att när ICA kör Falukorv för 14:90 så har de sett till att Scan levererat hundratals ton falukorv till deras butiker, och den veckan skall det minsann säljas falukorv. Naturligtvis har handlarna i butikerna dessutom ställt upp stora berg av ketchup och makaroner inom synhåll från falukorven. Mindre butiker har ofta erbjudanden i stil med ”den här veckan har vi 10% rabatt på alla x-grejer” eller så kör man ”handla för x kr och du får fraktfritt”. Inget fokus alls, och vad som säljer står skrivet i stjärnorna.
Stora kedjor annonserar sällan hyllvärmare, och när de gör det så tar de i med en rabatt så att det garanterat försvinner. 15% rabatt på julprydnader i mellandagarna är det ingen som bryr sig om, men är det 75% rabatt kanske man kan gå dit och titta i alla fall. Mindre aktörer har en tendens att hålla på och mjölka samma hyllvärmare gång efter gång. Det blir tråkigt, man inser att det är en hyllvärmare som kanske inte är så rolig som den ser ut, och det tar en väldig massa uppmärksamhet och fokus från att tjäna pengar när samma saker upprepar sig. Dessutom vill jag inte läsa om samma saker flera gånger.
Så mina fem cent om nyhetsbrev är:
– Skicka inte oftare än att du hinner fylla upp dem med intressant innehåll för att behålla antalet läsare.
– Försök att blanda nyheter med erbjudanden, och få gärna in något läsvärt. Om inte annat en intresseväckande faktaruta.
– Fundera över vad det är du vill skall hända när nyhetsbrevet skickas ut, och vad du faktiskt behöver göra för att det verkligen skall hända.Mycket väl genomförd test och bra inlägg och jag är benägen om att hålla med dig på de flesta punkterna. Kul att du uppmärksammat bl.a. vårt nyhetsbrev. Min personliga favorit är utan tvekan Roliga Prylars nyhetsbrev som man läser med ett leende på läpparna varje gång.
En fundering, personligen gillar jag som sagt RP nyhetsbrev som är kul att läsa. Men det triggar inte mig att handla även om det är mycket läsvärt. Frågan är om man generellt kan säga att fokus i ett nyhetsbrev skall ligga på att sälja eller inte.
Ang kampanjer så ger jag aldrig rabatter, vi kör alltid kampanjkoder med bonusprylar vid köp över 300kr.
9 juni, 2011 kl. 08:55 #123545Katrin LundgrenDeltagareinstämmer med Parvelito till nästan 100%. Har själv ett nyhetsbrev som jag känner borde få mer omtanke och kärlek, men usch vad svårt det är att vara produktiv och komma med bra artiklar. I Gardenhome brukar jag försöka berätta lite om vad som händer i min trädgård och kunderna verkar uppskatta det, men man kan undra för hur länge…
9 juni, 2011 kl. 09:17 #123546ParvelitoDeltagareLastbryggan: Jag håller med om att Roliga Prylars nyhetsbrev inte direkt får mig att handla, men de får mig ändå att se livet från den lite roligare sidan, och man vet att skall man vara lite ”wild & crazy” någon gång så är det till Roliga Prylar man skall.
Katrin: För åtminstone Swecat och Gardenhome har du ju två jättechanser att få till lite interaktivitet med dina kunder. Finns det någonting som folk vill berätta mer om än sin trädgård, sina husdjur (och sina barn)? Låt dem skicka in bilder på den vackraste ölandstoken, flest synliga humlor på samma bild eller den högsta solrosen, gärna med en liten story bakom också. Lite lokaltidningstänk helt enkelt. För just GardenHome skulle du kanske också ha ett par ”spanare” ute i landet i olika växtzoner som berättar lite om vad som händer just där. Syrenerna slår ju inte precis ut samtidigt i Eslöv och Malå.
Lokaltidningstänk kan man använda på Swecat också, men då kanske med tema ”badande djur”, ”märkligaste tricket” eller ”latast i landet”. Man kan ju alltid locka med att publicerade bidrag får ett presentkort på 100kr eller så. Lägg sedan kanske till lite om ”utställningsnytt”. Att visa en bild på en championhund eller en championkatt och kanske ha en kort femfrågeintervju med matte eller husse är ju inte fel.
Content is king!
9 juni, 2011 kl. 09:52 #123548Katrin LundgrenDeltagare@Parvelito 20469 wrote:
Lastbryggan: Jag håller med om att Roliga Prylars nyhetsbrev inte direkt får mig att handla, men de får mig ändå att se livet från den lite roligare sidan, och man vet att skall man vara lite ”wild & crazy” någon gång så är det till Roliga Prylar man skall.
Katrin: För åtminstone Swecat och Gardenhome har du ju två jättechanser att få till lite interaktivitet med dina kunder. Finns det någonting som folk vill berätta mer om än sin trädgård, sina husdjur (och sina barn)? Låt dem skicka in bilder på den vackraste ölandstoken, flest synliga humlor på samma bild eller den högsta solrosen, gärna med en liten story bakom också. Lite lokaltidningstänk helt enkelt. För just GardenHome skulle du kanske också ha ett par ”spanare” ute i landet i olika växtzoner som berättar lite om vad som händer just där. Syrenerna slår ju inte precis ut samtidigt i Eslöv och Malå.
Lokaltidningstänk kan man använda på Swecat också, men då kanske med tema ”badande djur”, ”märkligaste tricket” eller ”latast i landet”. Man kan ju alltid locka med att publicerade bidrag får ett presentkort på 100kr eller så. Lägg sedan kanske till lite om ”utställningsnytt”. Att visa en bild på en championhund eller en championkatt och kanske ha en kort femfrågeintervju med matte eller husse är ju inte fel.
Content is king!
Superbra idéer, brukar köra liknande saker på fadebook, men man kanske skulle få med även i nyhetsbrevet. Mitt största problem är nog att tiden börjar vara en stooooor bristvara, och jag gör för mycket på för många projekt just nu:(
9 juni, 2011 kl. 10:40 #123550Richie72DeltagareKul att det blev ett intressant trådlyft, tack för bra och givande inlägg från alla.
Jag säljer stödstrumpor och precis som Parvelito skriver är det svårt att komma med nyheter speciellt ofta. Därför undviker jag faktiskt att skriva nyhetsbrev om det inte är något speciellt för jag vill inte ”spamma” mina kunder.
Men jag tror att utnyttjar man det optimalt har man mycket att vinna.
Ang kampanjer så ger jag aldrig rabatter, vi kör alltid kampanjkoder med bonusprylar vid köp över 300kr.
Jag vet inte riktigt om Textalk klarar av den här lösningen men jag tror att jag kommer försöka mig på något liknande i framtiden.
9 juni, 2011 kl. 18:27 #123561slipskungenDeltagare@Richie72 20474 wrote:
Kul att det blev ett intressant trådlyft, tack för bra och givande inlägg från alla.
Jag säljer stödstrumpor och precis som Parvelito skriver är det svårt att komma med nyheter speciellt ofta. Därför undviker jag faktiskt att skriva nyhetsbrev om det inte är något speciellt för jag vill inte ”spamma” mina kunder.
Men jag tror att utnyttjar man det optimalt har man mycket att vinna.
Jag vet inte riktigt om Textalk klarar av den här lösningen men jag tror att jag kommer försöka mig på något liknande i framtiden.
Vad jag vet har textalk inte någon möjlighet för detta ännu, men du kan ju be kunderna skriva att de önskar bonusprodukten från nyhetsbrevet i meddelandefältet. Inte lika snyggt, men ändå…..
9 juni, 2011 kl. 22:48 #123573Richie72DeltagareVad jag vet har textalk inte någon möjlighet för detta ännu, men du kan ju be kunderna skriva att de önskar bonusprodukten från nyhetsbrevet i meddelandefältet. Inte lika snyggt, men ändå…..
Jag har faktiskt gjort det och det fungerade bra. Problemet med rabattkoder tycker jag är att många stavar fel typ jul 12 istället för jul12, sen måste man skriva in koden och uppdatera vilket några missar. Om man stavar fel på resekit på köpet så är förstår vi ju vad de menar.
Men jag tycker det är lite svårt att ha tid att hitta bra, roliga och prisvärda ”giveaways”. Tiden är ju en knapp resurs, precis som lagerytan.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.