Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Nyhetsbrev 101
Etiketter: konvertering, nyhetsbrev
- Detta ämne har 19 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 5 månader sedan av Richie72.
-
FörfattareInlägg
-
19 juli, 2010 kl. 16:43 #94748HjalmarDeltagare
Någon som har praktiska case av att sköta ett nyhetsbrev?
– Vi har (tidningar.nu) exceptionellt dålig signup-ratio vilket jag tror antagligen beror på att folk av gammal vana utgår från att vi skall spamma dem. Hur kan man öka signupration på nyhetsbrevet i samband med beställningar?
– Vad har ni för tricks för att konvertera nyhetsbrevsläsare till återkommande köpare? Vad ser ni för siffror ungefär?
Det är ju så galet mycket snack om hur kickass det är med nyhetsbrev men jag kan inte påstå att det lilla jag har testat direkt har varit några kioskvältare…
19 juli, 2010 kl. 17:31 #112735danielanderssonDeltagareca 50% av våra kunder vill ha vårt nyhetsbrev, gissningsvis för att de tycker att produkterna vi säljer är kick-ass
Det man bör tänka på när man skickar ut nyhetsbrev är att långt från alla går via länkarna i mailet. Vi kanske bara får ett antal försäljningar via nyhetsbrevet, men antalet försäljningar för dagen (och dagen efter) ökar alltid med mer än vad nyhetsbrevet står för.
Nyhetsbrevet påminner dem om oss och när dom nån timme senare inser att dom ska köpa något, ja, då går dom direkt till oss (gissar vi på)
20 juli, 2010 kl. 10:19 #112746JoelDeltagareMin erfarenhet är också att de utskick vi gjort inte gett någon vidare respons i varken ökat antal besökare eller ordrar.
Jag tror delvis att man måste komma upp i en kritisk massa (>10 000 mottagare) men även att man bör locka med riktigt bra erbjudanden och kanske inte bara berätta om sina nyheter eller mest populära produkter (som vi gör nu).
För att öka antalet signups så kan man locka med rabatterbjudanden, t.ex ”Gå med i vårt nyhetsbrev och få unika erbjudanden och rabatter”. Det hjälper en hel del
21 juli, 2010 kl. 20:22 #112788LastbrygganDeltagareVi snittar i dagsläget 250 ny-signade prenumeranter/månaden och tappar ca 10st/månaden. Jag har valt att låta rutan för nyhetsbrev vara förikryssad i kassan och det hjälper säkert till en del.
Vi har drygt 22.000 prenumeranter och dessa kunder står för ca 10% av vår omsättning.
Vi skickar nyhetsbrev en gång i veckan och jag tror att det är mycket viktigt att ett nyhetsbrev verkligen innehåller mycket nyheter så att inte kunderna känner sig spammade. (Vi snittar 30-40 nyheter i veckan.)
22 juli, 2010 kl. 08:59 #112792RikardDeltagareVad har ni för säljande texter om nyhetsbrevet vid kryssrutan i kassan? ”Jag vill ha Lastbryggans nyhetsbrev” eller ”Ta del av oslagbara rabatter och nyheter före någon annan”
Vore intressant att få uppslag från er som har kryssruta i kassan.
22 juli, 2010 kl. 09:45 #112794DanDeltagareJag ökar med 300-500 prenumeranter i månaden har totalt 10608 aktiva.
Tappar dock betydligt mer än Mats. Typ 80-120 prenumeranter i månaden. Vi skickar också varje vecka och då alltid med minst 10 nya produkter i butiken.
I kassan skriver vi bara följande:
Jag vill få relevanta nyhetsbrev från Roliga Prylar med produktnyheter och erbjudanden.
Rutan är förikryssad.
22 juli, 2010 kl. 22:03 #112802LastbrygganDeltagareVad har ni för säljande texter om nyhetsbrevet vid kryssrutan i kassan? ”Jag vill ha Lastbryggans nyhetsbrev” eller ”Ta del av oslagbara rabatter och nyheter före någon annan”
Jag har en ”Läs Mer” -länk i anslutning till rutan och klickar man där kan man läsa:
Vårt nyhetsbrev via e-post tipsar Dig om nyheter och uppdateringar på DVD, Leksaker och underkläder. Du kan när som helst avboka dig från listan. Då använder du formuläret under övrigt i huvudmenyn. Vi vidarebefordrar eller säljer inte e-postadresser.
23 juli, 2010 kl. 13:42 #112805AndreasDeltagareDetta är kanske lite offtopic, men vad säger lagen om att mass skicka e-mail till alla som tagit kontakt via mail?
Är de tillåtet 1-2 ggr / år.
Helt enkelt för att påminna dem om att vi finns kvar ännu.
23 juli, 2010 kl. 14:37 #112806GregerADeltagareKonsumentverket säger så här:
Det är förbjudet att skicka e-postreklam till någon som inte har beställt den. Obeställd e-postreklam kallas i dagligt tal för skäppost eller spam.
Lagen gäller inte all skäppost, utan bara meddelanden med ett kommersiellt syfte. Opinionsbildning, upplysningar och liknande budskap får räknas inte som skräppost. Det är förbjudet att skicka obeställd e-postreklam till privatpersoner och enskilda firmor, men inte till aktiebolag, stiftelser och andra juridiska personer. Liknande regler gäller inom hela EU, både för e-postreklam, reklam via fax, sms, mms och automatiska uppringningar.
7 juni, 2011 kl. 23:05 #123483Richie72DeltagareLyfter denna tråd och ställer en fråga om rabatter.
Ni som skickar nyhetsbrev, brukar ni ha med tillfälliga rabattkoder som omfattar flera produkter? Hur gör ni då med dem som precis handlat samma produkt utan rabatt?Är det kanske bättre att erbjuda en extra produkt än en generell rabatt?
Är det någon som vet en bra källa till information om nyhetsbrev?
Det här med rabatter till befintliga kunder tycker jag är lite lurigt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.