Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Nybörjarfrågor om distans- och hemförsäljningslagen och moms
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av
Prix.
-
FörfattareInlägg
-
4 maj, 2013 kl. 14:24 #100064
asienimport
DeltagareHej alla på E-handel.
Är helt ny till detta och hoppas att jag inte ställer alldeles för dumma frågor.
Har redan försökt söka lite efter svar till mina frågor men har inte kunnat hitta något.
Är det så att jag missat var jag finner informationen så peka mig gärna i rätt riktning.Så, mina frågor.
Jag är bosatt i Japan och har tänkt att sälja produkter på en svensk e-handelssida men skicka produkterna här ifrån Japan.
Företaget som jag är i bestånd att skapa är självklart registrerat i Sverige.
Jag vill minimera möjliga förluster genom att ha en litet lager.Fråga 1: Om jag på hemsidan skriver ut att diverse produkter är så kallade ”beställningsvaror”, kan jag då friskriva mig kundens ångerrätt? Att köpa in en dyr var för kundens skull och sedan behöva lagerhålla denna produkt när och om kunden ångrat sig skulle kunna innebära en stor förlust nämligen.
Fråga 2: I enlighet med distans- och hemförsäljningslagen så ska kunden bekosta returförsändelsen om denne vill nyttja sina 14 dagars ångerrätt. Eftersom att jag skicka produkterna ifrån Japan, kan jag då kräva att kunden skickar tillbaka dem hit? Företaget då det är Svenskt kommer självklart ha en boxadress i Sverige men adressen kommer inte kunna hantera paketförsändelser.
Fråga 3: Kanske den dummaste fråga av alla men jag har förstått att för de försäljningar man gör och den momsen man ”bringar in” så ska man kunna dra av dessa för företagets omkostnader. Omkostnader som görs utomlands, så som frakt, emballage, produktinköp etc. Kan man dra moms ifrån dessa på något sätt eller räknas endast inköp gjorda i Sverige?
Återigen, ber om ursäkt om frågorna verkar alldeles för banala för detta forum men någonstans måste man ju börja i sitt lärande.
Tack för er hjälp.
4 maj, 2013 kl. 14:53 #163646Stefan9
DeltagareJag är inte extremt kunnig men kan dela med mina kunskaper.
Varor som är speciellt utvecklade för kunden (ex. eget tryck på t-shirt) behöver man inte erbjuda ångerrätt. Vart gränsen exakt går vet jag inte, men skulle du kunna göra varan speciell för din kund så behöver du inte ge ångerrätt.Vad det gäller moms så betalar du:
Ingående moms 100kr (1vara 70kr & 1 tejp 30kr)
Utgående moms: 130kr (1vara 130kr)
Då betalar du 100kr moms vilket du gjort när varan och tejpen köptes och sedan 30kr (mellanskillnaden) när du sålt varan.
Oftast brukar Utgående momsen vara större och därför ’slipper’ man betala moms på andra saker. Som svenskt företag måste du betala moms på alla varor du köper in till företaget.Hoppas jag hjälp lite
7 maj, 2013 kl. 06:33 #163778VATadviser
DeltagareHej
För mig finns det inga dumma eller banala frågor när det gäller momsen. Det är i princip alltid klurigt.
”Fråga 3: Kanske den dummaste fråga av alla men jag har förstått att för de försäljningar man gör och den momsen man ”bringar in” så ska man kunna dra av dessa för företagets omkostnader. Omkostnader som görs utomlands, så som frakt, emballage, produktinköp etc. Kan man dra moms ifrån dessa på något sätt eller räknas endast inköp gjorda i Sverige?”
Eftersom du har/skall ha ett svenskt företag som säljer dessa varor så förutsätter jag att det är du som tullar och momsar in varorna i Sverige. Du skall då sedan fakturera dina kunder med Svensk moms. Den momsen som du då får in från varje kund skall betalas in till den svenska staten. Den moms som du betalar i Sverige, importmomsen + ev annan moms skall du först dra av ifrån det beloppet som du betalar in till staten. Momsen i Sverige skall alltså inte vara en kostnad.
Vad gäller omkostnader som du har utomlands är lite lurigare momsmässigt.
1. Du kan inte dra av utländsk moms i en Svensk momsredovisning. Så där är svaret nej.
2. Man kanske kan se om det går att få tillbaka momsen från det land man tagit kostnaden i. Men då måste man se till vilket land det är. Om detta land är Japan så går det faktiskt att få tillbaka moms därifrån. Men det är omständligt och kostar en del så man måste nog ha lite volym på affärerna för att det skall löna sig. Dessutom så måste man göra en ordentlig undersökning gällande ditt affärsupplägg först för att kunna avgöra om just du kan få tillbaka moms därifrån.Vi arbetar med momsregistreringar och momsredovisningar både i Sverige och i andra länder och står gärna till förfogande om du vill lägga ut det här externt. Många känner nog att moms är något som andra gärna får ta hand om:)
Säg till om det är något mer du undrar över.
7 maj, 2013 kl. 12:21 #163804Prix
DeltagareFråga 1: Nej! Det fungerar inte alls på det sättet såvida produkten inte är speciellt utvecklas för kunden. T.ex. ett smycke med kundens namn. Bara för att något är beställningsvara så kan man inte förhandla bort den tvingande ångerrätten. Däremot har du som säljare rätt att ta ut en skälig summa pengar för omkostnader om kunden väljer att avboka. T.ex. Om kunden beställer en soffa för 10 000 och lämnar en handpenning på 3 000 har du rätt, om det finns avtalat sedan tidigare, att behålla en del av handpenningen för att täcka omkostnader vid avbeställning, förslagsvis 2 000 kr (måste avtals om innan köp).
Fråga 2: Om du säljer som att du är en svensk butik så är det att förvänta att en kund kan göra returerna inom landets gränser. Om retur till Japan skall ske så skulle det nog anses att ni ska vara kunden behjälplig att genomföra returen och att den del som anses över kostnader som det normalt skulle kosta kunden får läggas på Er.
Fråga 3: Har du fått svar på.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.