Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Nybörjare!
- Detta ämne har 9 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 3 månader sedan av Plastskivor.
-
FörfattareInlägg
-
19 maj, 2011 kl. 12:22 #96032alle78Deltagare
Hej,
Är nybörjare inom detta område och behöver få lite tips!
Har kommit i kontakt med ett grossistföretag som tar hand om all logistik och orderhantering.
När en kund beställer en vara från min webshop så behöver jag göra en beställning hos grossisten som i sin tur skickar varan direkt till kunden.
Denna handpåläggning skulle jag vilja helst slippa om man på något sätt kan göra det automatiserat?
Skulle vilja att samtliga beställningar skickas direkt till grossistföretaget?
Kan man få det att fungera så i praktiken??
Skulle vilja komma i kontakt med dom som har någon liknande lösning.
Tack så länge
Mvh
//Alle
19 maj, 2011 kl. 12:24 #122790ParvelitoDeltagareDet är väl inte så svårt att ställa in så att orderbekräftelserna går cc till grossisten?
19 maj, 2011 kl. 12:28 #122791Jimmy OstromDeltagareKodmyran har något bra system för detta ( eller liknande ialla fall).
Maila eller kontakta dom:
Webbshop för e-handel, Kodmyran AB e-handelspartner
@alle78 19628 wrote:
Hej,
Är nybörjare inom detta område och behöver få lite tips!
Har kommit i kontakt med ett grossistföretag som tar hand om all logistik och orderhantering.
När en kund beställer en vara från min webshop så behöver jag göra en beställning hos grossisten som i sin tur skickar varan direkt till kunden.
Denna handpåläggning skulle jag vilja helst slippa om man på något sätt kan göra det automatiserat?
Skulle vilja att samtliga beställningar skickas direkt till grossistföretaget?
Kan man få det att fungera så i praktiken??
Skulle vilja komma i kontakt med dom som har någon liknande lösning.
Tack så länge
Mvh
//Alle
20 maj, 2011 kl. 07:04 #122863Thomas THLDeltagare@alle78 19628 wrote:
Denna handpåläggning skulle jag vilja helst slippa om man på något sätt kan göra det automatiserat?
Du vill tjäna massor med pengar utan att göra ett smack?
Detta var i lataste laget måste jag säga.Handpåläggning? Vaddå handpåläggning?
Skicka vidare ett mejl?Ta på dig blåstället, sätt på telefonen och ta fram ditt trevligaste telefonkundtjänstleende. Ehandel är hårt jobb!
Skickar du dessutom vidare mejlet utan att kontrollera ordern så är det som gjort att det blir galet!
Exempel:
Kund klickar i 10 st av en vara (som du finner mycket osannolikt att kund vill ha 10 st av) i stället för 1 st.
Kund skriver ett meddelande på ordern om att han/hon/det måste ha varan innan fredag annars makuleras ordern.
Osv osv osv osv osvDu kanske har särskilda anledningar till att inte kunna läsa ordern innan men då ska du inte jobba med ehandel.
/Thomas
20 maj, 2011 kl. 12:35 #122888alle78DeltagareHej Thomas,
Självklart så kommer jag inte att lägga mig på latsidan utan det var mest en ren allmän fråga ifall möjligheterna finns.
I början så kommer jag självklart sköta den manuella biten bara för att se hur det fungerar med orderhanteringen etc..
//A
20 maj, 2011 kl. 12:36 #122889alle78DeltagareTack Jimmy!
Ska kolla på det!
//A
20 maj, 2011 kl. 13:55 #122892kasoeDeltagareJag använder TexTalk, de har en ”Partnerfunktion” där man kan lägga upp artiklar från en ”Partner” och få en automatisk kopia till denne vid en besätllning av deras produkter.
Dock har jag inte fått den att funka så bra, dels så verkar inte registreringen av ”partnerprodukter” funka som tänkt och dels så kommer en rad mail inte som de ska… men jag gick inte vidare då jag tänkte använda funktionen för ”intern uppföljning”. Troligen har jag satt upp något felaktigt…
Så lite ”ge och ta”, funktionen finns i TexTalk men den var kanske inte helt intuitiv att sätta upp…
Hälsar,
Anders Ö – nöjd TexTalk kund…23 augusti, 2011 kl. 10:50 #125668alle78DeltagareTack Kasoe!
Har en generell fråga vad gäller kortbetalningar och dess avgifter.
Vissa e-butik system har ett integrerat kortbetalningssystem men vad är det för avgifter som tillkommer?
Tillkommer det en fast avgift eller är det bara vid varje köp?
Någon som har koll på detta?
Mvh
//Alonso
23 augusti, 2011 kl. 11:14 #125670AndreasDeltagareHej naturligtvis går det att automatisera orderprocessen.
Dock krävs det ofta skräddarsydda paket för detta som inte är något man får för några hundralappar. Är du intresserad kan jag hjälpa dig med att fixa till en sådan funktion exempelvis via den öppna webbutikslösningen Prestashop som jag använder mig av för att driva min webbutik.
Ta kontakt!
23 augusti, 2011 kl. 16:51 #125676PlastskivorDeltagare@Thomas THL 19705 wrote:
Du vill tjäna massor med pengar utan att göra ett smack?
Detta var i lataste laget måste jag säga.Handpåläggning? Vaddå handpåläggning?
Skicka vidare ett mejl?Ta på dig blåstället, sätt på telefonen och ta fram ditt trevligaste telefonkundtjänstleende. Ehandel är hårt jobb!
Skickar du dessutom vidare mejlet utan att kontrollera ordern så är det som gjort att det blir galet!
Exempel:
Kund klickar i 10 st av en vara (som du finner mycket osannolikt att kund vill ha 10 st av) i stället för 1 st.
Kund skriver ett meddelande på ordern om att han/hon/det måste ha varan innan fredag annars makuleras ordern.
Osv osv osv osv osvDu kanske har särskilda anledningar till att inte kunna läsa ordern innan men då ska du inte jobba med ehandel.
/Thomas
En kul variant på detta som Thomas beskriver var mailet igår från en snubbe som just lagt en beställning som mailar och meddelar att han inte vill betala för frakt då han bor i närheten så jag kan väl svänga förbi och droppa varorna vid hans dörr. Alltså han vill ha hemleverans men han vill inte betala för det.
Kanske man skulle testa om man ska handla på t.ex. jula.se och så skriver man att man bor i närheten av en Jula så de kan väl bara svänga förbi..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.