Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Nybörjar frågor angående SEO
- Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av lommel.
-
FörfattareInlägg
-
6 september, 2013 kl. 23:57 #100581Br00derDeltagare
Hejsan alla glada ehandlare!
Sitter här och försöker seo optimera min butik lite och stött på lite funderingar.
Vad jag förstått så ska man inte upprepa titeln flera gånger när man sökmotorsoptimerar men kan man upprepa beskrivningen? Alltså säg att jag ska optimera mina produkter på min hemsida, titeln blir namnet på varje produkt och beskrivningen blir något i denna stilen, exempel:
Produkt nr1:
Titel: AJAX tvättmedel
Beskrivning: Vi säljer Ajax tvättmedel samt många fler tvätt och städ produkter till ett lågt pris.produkt nr2
Titel: Libero blöja
Beskriving: Familjebra säljer Libero blöjor till ett bra pris, kom och titta vi har flera sorterNu kanske ni förstår bättre hur jag menar. Alltså kommer alla mina titlar vara unika (namnet på varje produkt blir titeln) medans beskrivningen kan vara något liknande, jag tänker alltid ha produktens namn i beskrivningen och någon säljande text som exempel ovan.
Det jag undrar då. Kan man optimera på detta vis eller är det bara dåligt? Hur tänker ni kring beskrivningen?
Väldigt tacksam för svar!
Ha det bra alla och njut av helgen!
7 september, 2013 kl. 01:14 #167523Magnus BrathDeltagareJag uppfattar dem inte som särskilt lika, budskapet kanske är det samma men språket helt annorlunda. Du kan alltså helt klart använda den här nivån av variation.
7 september, 2013 kl. 03:29 #167524Br00derDeltagareTack för ditt svar!
Okej okej. Men säg att man har ca… 250 produkter. Känns som att några av beskrivningarna kan bli ”för lika” Hur reagerar google på det? Dom kommer ju absolut inte vara identiska men några ord kommer att upprepas som ” vi säljer” ” stort sortiment” ” låga priser” mm, dessa ord kommer kanske upprepas.
Jag tänker om någon googlar på t.ex ” libero blöjor” så vet dom var det är redan, alltså behöver inte min beskrivning vara ” liberos blöjor är dom mest säkraste” bla bla bla” googlar någon libero blöjor så tänker jag att dom flesta vet redan vad dom vill ha. Alltså tänker jag att en beskrivning som ” vi säljer libero blöjor samt många andra sorters blöjor. Vi har dom lägsta priserna på marknader bla bla bla ” ger flera klicks.
Förstår ni hur jag tänker? Vad tror ni om det hela?
Så vad räknas som upprepning? En identisk text eller flera ord som används flera gånger? Jag vill bara inte ha minuspoäng hos google.
Väldigt tacksam för svar!
9 september, 2013 kl. 12:19 #167592Magnus BrathDeltagareDet är faktiskt ett lite komplext område. Det som betecknas som duplicate content av Google är en skala snarare än på eller av. Det är inte bra med allt för mycket av allt för lika texter men med den där nivån av variation ska det inte vara någon fara.
9 september, 2013 kl. 13:01 #167594ortaxDeltagareEtt tips jag vill ge är att du har en underrubrik på varje produkt som är precis som produktnamnet t.ex.
”Produktnamn”AJAX tvättmedel
”Underrubrik”Ajax tvättmedel
Vi säljer Ajax tvättmedel samt många fler tvätt och städ produkter till ett lågt pris.På så vis så får du en viss differens mellan produkterna såvida dem inte har samma produktnamn dvs.
Ha i åtanke att produktnamnet bör vara h1 och underrubriken bör vara h2.EDIT:
Läste ditt inlägg lite för snabbt, såg att din uppställning var precis så som jag la upp mitt.
10 september, 2013 kl. 03:48 #167618Br00derDeltagareTack för era svar!
Verkar inte vara många som sökmotorsoptimerar sina produkter. Har inte hittat någon alls faktiskt.
Eller vad jag ser så är titel alltid namn på produkten sen är beskrivingen random från sidan men ingen som optimerar varje artikel för sig. Känns.. Konstigt?
10 september, 2013 kl. 06:26 #167621GregerADeltagareVi har 8000 produkter … det går inte att sökmotoroptimera beskrivningstexten på alla dem.
Börja med att skriva bra texter på kategorisidorna, och gå sedan vidare med de viktigaste produkterna t.ex de som ger mest täckningsbidrag, har störst konkurrens och/eller är nya i sortimentet.
Det finns lite allmänna råd om hur en bra text skall vara uppbyggd, bl.a
– Den skall vara lagom lång
– Sökordet skall förkomma 3-5 gånger
– Den skall vara unikMan får också tänka på att det är inte bara Google som skall läsa texten – även dina kunder skall läsa och förstå den. Så ofta får det bli en kompromiss.
10 september, 2013 kl. 13:57 #167634ortaxDeltagareNär du ska optimera varje artikel bör du titta på betydligt mer än bara din text. Här kommer några exempel:
* Bildtext för produktbild
* H1 som huvudrubrik
* H2 som underrubrik
* Helst en beskrivning på mer än 5 rader
* Produkttaggar (Beroende på vilken plattform du har)
* Relaterade produkter (Fungerar perfekt om du ska ha in mer content)
* Länka ut (Var inte rädd för o länka till tillverkare/grossist)Lite mer tekniska detaljer:
* Canonicals (Om du har fler än 1 original)
* URL omdirigering (Alltså SEO-vänliga urler)som du ser så kan man göra så mycket mer än bara optimera texten. När du ska se hur mycket text du har på en sida så skall du räkna med ALL text. dvs: produkttext, bildtext, meny osv osv.
Känns lite som om du behöver läsa på mer om SEO, här har du några länkar att börja med:
SEO forum
Sökmotorkonsult
Seo-guideEller ring/mejla en konsult och rådfråga.
EDIT:
För att svara på din fråga:
Verkar inte vara många som sökmotorsoptimerar sina produkter. Har inte hittat någon alls faktiskt.
Så får du, om du vill. Titta på min e-handel:
Den är bra optimerad. Många gånger är det som sagt svårt att optimera produkttexter. Men då får man jobba på
annat som kan hjälpa.10 september, 2013 kl. 18:52 #167644lommelDeltagareJeg regner med at du har en form for produktbeskrivelse som kundene kan se (altså ikke for søkemotorene). Jeg tror at det lønner seg å eventuelt bare legge denne i metadescription, selv om den da blir lengre enn det som vises, og heller ikke så selgende. Mener jeg har sett et sted at google skriver at metadescription ikke blir brukt i søkeresultatene, men god mulighet for at du skriver inn noe i beskrivelsen kunden faktisk lurer på, og dermed øker ctr’en.
20 september, 2013 kl. 15:06 #145659Br00derDeltagareTack för alla era svar, supersnällt!!!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.