Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Nybörjar frågor ang bokföring.
- Detta ämne har 27 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 6 månader sedan av Fruktsam.
-
FörfattareInlägg
-
31 maj, 2013 kl. 13:53 #164661ParvelitoDeltagare
Du kan använda Excel för bokföring, men se till att ha ordentlig ordning på alla papper, och att du inte gör några fel när du lägger upp mallen för bokföringen i Excel. Excel används på många stora företag för att generera rapporter och bokslut, och det är inga problem för t.ex. Ericsson att skapa sitt bokslut där. Revisorernas fasa är att det blir fel någonstans i en komplicerad arbetsbok med kanske uppåt 500.000 handskrivna formler som sammanfattar ett multinationellt företags alla affärer.
Faktum är att ett kollegieblock också fungerar för bokföring, huvudsaken är att det bokförs.
Däremot vill man inte gärna ha det så. Det finns en del fördelar med att ha bokföringsprogram som drar ut momsrapporter korrekt och som kan generera resultatrapporter, balansrapporter och annat nyttigt. Det går snabbare, det är lättare att hitta eventuella fel och det gör att kostnaden för bokföringsprogrammet snabbt betalar sig.
31 maj, 2013 kl. 14:45 #164655kontorsmagasinetDeltagareVar i bokföringslagen står det att Excel inte får användas?
31 maj, 2013 kl. 15:17 #164663FruktsamDeltagare@kontorsmagasinet 65492 wrote:
Var i bokföringslagen står det att Excel inte får användas?
Enligt reglerna så måste alla förändringar vara spårbara i ett godkänt bokföringssystem vilket de inte är i Excel.
Ganska korkad regel då det inte är särskilt svårt att spårlöst förändra bokföringen i de flesta ”godkända” program.31 maj, 2013 kl. 15:25 #164664FredrikGustDeltagareLagen lutar sig ju på god bokföringssed och därmed bokföringsnämnden för att lagen ska vara anpassad efter den tid den ska tillämpas i. Där finns att läsa på sidan för att ladda ner blanketter om:
http://www.bfn.se/info/blanketter.aspx
Att man inte tillåter Excel har just med möjligheten att ändra siffror. Den som däremot använder Excel för att göra utskrifter och klarar av att sortera för huvudbok och grundbok klarar sig, men det är en hel del maniellt jobb att köra med papper med momsrapportet etc.
Har själv kört med papper under ett antal år, funkar men kräver god ordning och benkoll på att hålla ackumulerade siffror på konton rätt.
Skulle kunna tänka mig att man med Excel kan göra bokföringen under förutsättning att man är skicklig nog att få det skapa de underlag som krävs för den pappersbaserade metoden. Troligtvis kräver det större skicklighet i företagsekonomi och långt mer tid än vad det kostar i en prenumeration på ett nätbaserat verktyg.
31 maj, 2013 kl. 17:18 #164667PrixDeltagareSom Fredrik säger så är problemet att man inte ska kunna ändra siffror.
31 maj, 2013 kl. 18:25 #164668FruktsamDeltagare@Prix 65497 wrote:
Som Fredrik säger så är problemet att man inte ska kunna ändra siffror.
Jodå man får ändra siffror, men alla ändringar ska vara spårbara, dvs det ska synas vilka ändringar som gjorts, när de gjordes och gärna vem som gjort dem.
Dock är det i många bokföringsprogram enkelt att öppna upp databasfilen och ändra där. Om man nu vill ”fuska” utan att det syns. Så regeln känns lite korkad tycker jag.
1 juni, 2013 kl. 00:23 #164672PrixDeltagare@Fruktsam 65498 wrote:
Jodå man får ändra siffror, men alla ändringar ska vara spårbara, dvs det ska synas vilka ändringar som gjorts, när de gjordes och gärna vem som gjort dem.
Dock är det i många bokföringsprogram enkelt att öppna upp databasfilen och ändra där. Om man nu vill ”fuska” utan att det syns. Så regeln känns lite korkad tycker jag.
Det kallar inte jag för att ändra siffror. Skatteverket sa till mig ”går något fel, ska raden strykas, och rätt skrivas under. Det får bara strykas så att det är synligt vad som tidigare stått”. De nämnde även att Excel ej var lämpligt.
Alltså har du skrivit något ska detta inte kunna suddas ut.
1 juni, 2013 kl. 22:26 #164691 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.