Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Nybörjar frågor ang bokföring.
- Detta ämne har 27 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 6 månader sedan av Fruktsam.
-
FörfattareInlägg
-
30 maj, 2013 kl. 12:34 #164630MonyDeltagare
Och akta dig för fasta månadsavgifter. Det springer snabbt iväg och innan man kommit igång blir många bäckar små till stora utgifter när inkomsterna är knappa. Molntjänster, klarna fakturering, DIBSavgift, webhotellavgifter, CRM verktygsavgifter. Alla låga månadskostnader men tillsammans blir det mycket utgifter. KISS= Keep It Simple!
Jag anmälde mig till gratis webinarium på Visma. De har massor av olika och förutom att du ser vad deras program gör och fungerar, lär du dig lite på vägen. En del av deras versioner är som Visma enskild firma, väldigt lätta att använda och man behöver bara fylla i ”jag har köpt ny dator”, priset 10 000 kr och sen fixar programmet med ingående och utgående moms, kassa/bg, inventariekonton osv.
En annan bra hjälp är google: ”Hur bokför jag porto? och vips så har man svar på den specifika frågan.
Inför deklarationen har skatteverket bra deklarationskurser i början av året. Var ute i god tid och anmäl dig så får du hjälp och de som undervisar var givmilda att svara på specifika frågor. Det var också gratis.
Många program kan man testa gratis i en månad eller så. Om du är osäker kan du ju ladda ner och prova.
I början använde jag Excel. Här kan du säkert också hitta gratis mallar om du googlar
Lycka till!
30 maj, 2013 kl. 22:21 #164642Br00derDeltagaretack alla för era härliga svar! Nu har jag betydligt mer kött på benen
31 maj, 2013 kl. 08:40 #164646bslaskDeltagare@Mony 65457 wrote:
I början använde jag Excel. Här kan du säkert också hitta gratis mallar om du googlar
Vill bara påpeka att Excel INTE är godkänt att bokföra i!
31 maj, 2013 kl. 09:06 #164647MagentoDeltagare@bslask 65475 wrote:
Vill bara påpeka att Excel INTE är godkänt att bokföra i!
Varför skulle inte EXCEL vara godkänt att bokföra i?
Du kan bokföra med papper och penna om du så skulle vilja.31 maj, 2013 kl. 09:21 #164648MisterBisterDeltagareFör att du kan gå in och ändra i ett excelark i efterhand.
Du kan bokföra med papper och penna, och tänk då på att använda en penna så att man i efterhand inte kan sudda och ändra, bläck med andra ord31 maj, 2013 kl. 09:31 #164649FredrikGustDeltagare@Magento 65476 wrote:
Varför skulle inte EXCEL vara godkänt att bokföra i?
Du kan bokföra med papper och penna om du så skulle vilja.Det handlar om skrivningen med ”varaktig skrift” som är svår att åstadkomma med Excel. I ett bokföringsprogram spåras alla ändringar genom att man får skapa rättningsverifikat om något skulle bli fel, men i ett excelark kan man ändra på siffror i efterhand.
Utöver detta kan man få svårt med:
– att löpande bokföra alla affärshändelser så att de kan presenteras i registreringsordning (grundbok) och i systematiskt ordning (huvudbok)
31 maj, 2013 kl. 09:46 #164650MagentoDeltagareDet var just ”inte godkänt” jag invände mot . Nackdelarna är jag helt med på.
31 maj, 2013 kl. 10:48 #164652FredrikGustDeltagareProblemet är att nackdelarna här är reglerna och man får inte använda Excel för sin bokföring. Det är ok att bokföra på papper men inte i Excel/Openoffice/office365/Google Docs etc.
31 maj, 2013 kl. 11:29 #164656kontorsmagasinetDeltagareDet finns väl inget som hindrar dig från att köra Excel och sedan skriva ut?
Vad är skillnaden mot att skriva på fysiskt papper?
Det är ju knappast svårare att byta ut en handskriven sida jämfört med en utskriven Excelsida31 maj, 2013 kl. 13:32 #164660prylsjukDeltagareVisst är det så. Men regler är regler och regeln är att man inte får använda Excel.
@kontorsmagasinet 65484 wrote:
Det finns väl inget som hindrar dig från att köra Excel och sedan skriva ut?
Vad är skillnaden mot att skriva på fysiskt papper?
Det är ju knappast svårare att byta ut en handskriven sida jämfört med en utskriven Excelsida -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.