Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Nya webbutik funktioner?
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 4 månader sedan av Hollman.
-
FörfattareInlägg
-
23 mars, 2010 kl. 16:23 #94347energieDeltagare
Sitter och försöker klura ut funktioner och moduler till min webbbutik som inte slagit igenom ännu och som inte alla har för att försöka ligga i framkant. Då jag säljer hälsoprodukter så tror jag kundservice är väldigt viktigt och jag har tänkt att erbjuda live-chat med kundtjänst i webbutiken. Kanske inte helt nytt men det är vad jag vet inte så många som tillhandahåller det.
Har dock haft lite idétorka ett tag och tänkte höra om ni på forumet har några ideér om vad som kommer vara framtidens funktioner i webbutikerna?
23 mars, 2010 kl. 17:10 #109445ParvelitoDeltagareOm det man säljer inte är väldigt känt ute i den stora världen så är små ”reklamfilmer” bra tror jag. Inte de snabba krystade TV-reklamspottarna, men heller inte TV-shopsliknande filmer som mer siktar på utmattning, utan filmer på 2-5 minuter som på ett positivt och spelat objektivt sätt berättar om vad det är man köper, varför man skall köpa det och hur man använder det. Jag tror stenhårt på rörliga bilder i webshoparna inom en inte så avlägsen framtid.
I Sverige är vi lite rädda för filosofier som ”100% nöjd, annars pengarna tillbaka”. I går kunde man läsa på market.se att kunderna tycker att en bra kundservice är värd drygt 10% mer på varans pris. Förvisso en amerikansk undersökning, men jag ser inget som talar för att resultatet inte borde bli något liknande i Sverige. Ändå ser man mycket oftare olika prisgarantier än servicegarantier. Vad man egentligen säger till kunderna är att vi är så jädra dåliga att vi kan inte konkurrera med något annat än priset.
Att gå på tvären där, utan att för den delen bli oskäligt dyr, tror jag är att visa framfötterna. Om sedan chatt är det samma som bra kundservice vet jag inte. Det låser upp en massa tid, och min uppfattning är den att de som inte klarar av webshopens instruktioner och text föredrar att prata med någon. Kanske skall du hellre satsa på ett 020-nummer till din mobil?
Något annat jag funderat på är en instruktionsfilm som berättar och beskriver hur man beställer, och vad som sedan händer fram tills kunden får sitt paket. När osäkra kunder blir trygga med hur det fungerar så ökar deras vilja att köpa och komma till avslut, samtidigt som de upplever din webshop som något väldigt positivt. Idag är man väldigt duktig generellt i webshopar på villkor som hotar med avgifter hit och dit etc, men många kunder behöver nog morötter snarare än piska.
23 mars, 2010 kl. 18:07 #109447GregerADeltagareSom vanligt bra synpunkter Parvelito. En liten ”säkerhetsgenomgång” (typ flyget) på video hade inte varit så tokigt faktiskt. Teaterhögskolan får börja ge kurser till e-handlare … :rolleyes:
I Sverige är vi lite rädda för filosofier som ”100% nöjd, annars pengarna tillbaka”. I går kunde man läsa på market.se att kunderna tycker att en bra kundservice är värd drygt 10% mer på varans pris.
Tyvärr är detta väl en insikt många kommer fram till efter köpet. 😮 … det är nog så att när man skall trycka på köpknappen så bedrar snålheten visheten i många fall.
23 mars, 2010 kl. 19:38 #109455ParvelitoDeltagareGreger: Ja, du har rätt i att så länge det är samma saker som A och B säljer, så väljer man den med lägst pris. Tyvärr är vi rätt dåliga på att i Europa i allmänhet och i Sverige i synnerhet erbjuda olika saker. Alla handlar från samma grossister, alla säljer samma varumärken, och kontentan blir onödigt stor prispress. Det är väl egentligen bara klädbranschen som klarat sig skapligt.
Jag tror att man har en hel del att vinna på att skapa egna varumärken istället för att sälja det som alla andra säljer. Bygga in värden i varumärket om rätt kvalitet för pengarna och marknadsföra sig på det sättet. Väldigt många av våra stora snabbväxande kedjor jobbar på det sättet, och prisnivån beror mycket på vilken servicenivå de har. Ett typexempel är en övergång från 3/4″ till 1/2″ rör som hos fackbutiken kostar 200kr, hos en byggmarknad 100kr och hos Jula 50kr. Samma rörkoppling, men i olika förpackningar och med olika servicenivå bakom sig.
Ser man tillräckligt många år in i framtiden för E-handeln kommer vi också att hamna där. Då pratar vi nog inte enkla chatfunktioner för de dyrare shopparna, utan bildsamtal via webkamera där man kan visa och peka, få förklarat för sig etc. Men dit tror jag vi har i alla fall 10 år.
24 mars, 2010 kl. 07:24 #109460Katrin LundgrenDeltagare@Parvelito 4624 wrote:
Om det man säljer inte är väldigt känt ute i den stora världen så är små ”reklamfilmer” bra tror jag. Inte de snabba krystade TV-reklamspottarna, men heller inte TV-shopsliknande filmer som mer siktar på utmattning, utan filmer på 2-5 minuter som på ett positivt och spelat objektivt sätt berättar om vad det är man köper, varför man skall köpa det och hur man använder det. Jag tror stenhårt på rörliga bilder i webshoparna inom en inte så avlägsen framtid.
I Sverige är vi lite rädda för filosofier som ”100% nöjd, annars pengarna tillbaka”. I går kunde man läsa på market.se att kunderna tycker att en bra kundservice är värd drygt 10% mer på varans pris. Förvisso en amerikansk undersökning, men jag ser inget som talar för att resultatet inte borde bli något liknande i Sverige. Ändå ser man mycket oftare olika prisgarantier än servicegarantier. Vad man egentligen säger till kunderna är att vi är så jädra dåliga att vi kan inte konkurrera med något annat än priset.
Att gå på tvären där, utan att för den delen bli oskäligt dyr, tror jag är att visa framfötterna. Om sedan chatt är det samma som bra kundservice vet jag inte. Det låser upp en massa tid, och min uppfattning är den att de som inte klarar av webshopens instruktioner och text föredrar att prata med någon. Kanske skall du hellre satsa på ett 020-nummer till din mobil?
Något annat jag funderat på är en instruktionsfilm som berättar och beskriver hur man beställer, och vad som sedan händer fram tills kunden får sitt paket. När osäkra kunder blir trygga med hur det fungerar så ökar deras vilja att köpa och komma till avslut, samtidigt som de upplever din webshop som något väldigt positivt. Idag är man väldigt duktig generellt i webshopar på villkor som hotar med avgifter hit och dit etc, men många kunder behöver nog morötter snarare än piska.
Just instruktionsfilm tror jag på. Det är en sak vi håller på med inför vår lilla upppiffning av SweCat. Jag tänkte försöka köra på budgetvarianten och gör det själv, för jag tror det skapar mer förtroende än en proffsig film med skådespelare. Vi får väl se framöver om jag lyckas
Även produktfilmer är något jag funderat mycket på och som vi funderar på att göra på några produkter på försök, men samma sak där. Jag har inte budget för att hyra in någon utan tänkte försöka göra det själv. Ska bli spännande att testa, och framförallt att se om det ger någon effekt. Ibland oroar jag mig för att många av dessa saker lockar mest yngre kunder som säger WOW, Häftigt och lockar skribenter på diverse tidningar att ropa nytänkande, men egentligen inte ger så mkt merförsäljnign motför tiden man behöver lägga ner på att göra det. Så därför börjar vi smått.
24 mars, 2010 kl. 08:17 #109461ParvelitoDeltagareJag tror det är klokt att börja i liten skala, och välja produkterna med omsorg. En ”boll med pingla” för 39kr behöver inte så stor marknadsföringsinsats att man riktigt kan motivera en inspelad film. Däremot kanske dina UV-lampor på Gardenhome skulle må riktigt bra av en film, för att inte tala om eldfaten.
Publicitet är bra, om inte annat ger det en bra SEO-skjuts. Ur ren marknadsföringssynpunkt är det alltid bra att synas på flera olika ställen. De potentiella kunderna jobbar omedvetet in ditt namn som ett känd aktör på marknaden som man är beredd att prova om man får ett bra erbjudande.
26 juli, 2014 kl. 10:00 #175605HollmanDeltagareJag gjorde en produktfilm förra sommaren och den har varit till stor hjälp när kunderna undrar hur det funkar.
I mitt fall är det svårt att skriva en bra produktbeskrivning utan att den blir för lång och invecklad.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.