Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Nya returregeler – vad tycker vi?
- Detta ämne har 18 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av Dan.
-
FörfattareInlägg
-
8 april, 2011 kl. 01:05 #121491bloggusDeltagare
Jag tror dock att returerna för många butiker kommer öka med flera 100% i och med dessa regler och hanteringen av returer kommer ta mycket mer tid i anspråk. Säljer man produkter som inte är direkta förbrukningsvaror, t.ex. möbler, inredningssaker, kläder, skor, smycken mm. kan man koma och drunkna i returer. Klart kunderna kommer utnyttja detta till max.
8 april, 2011 kl. 06:59 #121495JoelDeltagareFör oss som säljer (maskerad)kläder är detta riktigt illa. Vi hanterar redan idag c:a 5% av alla ordrar som returer och även om kunden idag betalar returfrakten så förlorar vi mycket pengar på dessa returer.
Om vi dessutom är tvungna att erbjuda kunden fri retur, ja då blir det till att höja fraktpriset för alla andra kunder med 100%…
8 april, 2011 kl. 07:08 #121496info@sportstolen.seDeltagareDetta borde nån kunna friskriva sig ifrån i köpvillkoren.
Ja man kan undra hur de tänkte när de kom på detta förslag. Inte svart att sänka konkurrerande butiker om detta kommer igenom.
Vad kan det bli för konsekvenser av att inte tillämpa denna regeln ?
Borde inte detta tillämpas på den fysiska handeln vid till exempel garantier. Om du ams i luleå och köpt någonting i skåne på en semester så ska nån kunna kräva bensinpengarna tillbaka
8 april, 2011 kl. 07:31 #121500ParvelitoDeltagareLagen är ju långt ifrån färdig än, det EU-parlamentet har röstat om är vilka riktlinjer som skall gälla för konsumentskyddet inom distanshandel. Det tar förmodligen flera år innan det finns färdiga lagar i varje land för att implementera detta. Det återstår också minst en röstning eftersom man nu detta ligger hos EU:s motsvarighet till vårt svenska lagråd som skall titta på om det kränker andra lagar inom EU. Det som är besvärligt för svenska E-handlares del är att flera länder redan har dessa eller liknande regler i sin lagstiftning. Man skall alltså inte hoppas för mycket på att de stoppar det av sådana skäl.
Hur sedan själva lagen ser ut, med allt från undantag och sanktioner för brott mot den, vet vi ju ännu inte. Hur man därför skall snirkla sig runt detta är ännu bara en hypotetisk diskussion. Själv funderar jag på att skriva företaget på Åland…
8 april, 2011 kl. 09:12 #121507Richie72DeltagareSjälv funderar jag på att skriva företaget på Åland…
Funderar också på vilka länder som står utanför men ändå är ”innanför” EU, jag tänkte spontant på Schweiz.
De länderna har möjlighet att bli riktigt e-handelstäta länder.
Angående Finland. Jag tror absolut att det är ett stort skäl till varför det finns så få e-butiker i Finland. Det går inte att sköta en e-handel med låga priser med den här lagstiftningen.
Personligen tror jag inte konsumenterna tycker det här är viktigt. Jag säljer lite till Finland och då gäller svensk lag så de får snällt betala returfrakt. Ingen har någonsin klagat på det eftersom de får bra priser och fantastisk service.
8 april, 2011 kl. 10:40 #121510GregerADeltagare@Richie72 18166 wrote:
Funderar också på vilka länder som står utanför men ändå är ”innanför” EU, jag tänkte spontant på Schweiz.
Det är EU och EES-länderna som omfattas, så Norge och Schweiz ingår. Det är typ Åland, Kanarieöarna, Jersey och sådana småskuttar som ibland är med och ibland inte, beroende på vilken fråga det gäller. Jag vet inte exakt hur det står i den här frågan.
8 april, 2011 kl. 16:06 #121526nmnDeltagare@GregerA 18141 wrote:
Article 17 – Obligations of the consumer in case of withdrawal
The consumer shall only be charged for the direct cost of returning the goods. He shall not be charged for that cost if the trader has agreed in the contract to bear it or the price of the goods to be returned is more than €40.
Vad jag blir trött på dessa politiker som alltid skall hålla strulpellar, myglare och latmaskar om ryggen. Vi som undersöker hur saker fungerar, vad man får med samt frågar innan ett köp om vi är osäkra vill inte hålla på och betala för dessa parasiter, vilket är vad vi får göra med en sådan lag.
Som e-handlare blir det väl till att helt neka privatpersoner.
9 april, 2011 kl. 08:06 #121539LEADDeltagareInföra en returhanterings avgift kanske?
12 april, 2011 kl. 06:44 #121670DanDeltagareMissade denna. Skitbra den ska jag köra med direkt i ett A/B-test
@GregerA 18137 wrote:
Som framgår på nyhetsplats så finns viss risk att e-handlaren får bekosta returfrakt om kunden ångrar ett köp över 40 EUR. Vad betyder detta för e-handeln? Hur kan vi kompensera oss för merkostnaden?
För de som vill protestera så har jag tagit fram en ”knapp” som bygger på ett numera klassiskt citat från ”Sveriges bäste e-handlare” … :p
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.